וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מינויים חובבניים והמשך שליטה פוליטית: ניהול כלכלת המלחמה הפך לחלטורה

עודכן לאחרונה: 1.11.2023 / 8:19

הטיפול בכלכלת המלחמה נעשה בעיקר משיקולים פוליטיים, ומעיד על עומק הניתוק והזלזול בחומרת המצב. שום דבר אמיתי לא השתנה. סמוטריץ' עושה מה שהוא רוצה ומקבל גיבוי פוליטי מלא מנתניהו - שחושש לעתידו הפוליטי

בנימין נתניהו בישיבת הקבינט החברתי כלכלי, 31.10.2023/רועי אברהם, לע"מ

לא פחות מארבע הודעות פורסמו לתקשורת בשבוע האחרון סביב מינוי הפרויקטור שינהל את הצד הכלכלי של המלחמה בעזה. אתמול פורסמה האחרונה שבהן, בנוגע למינויו לתפקיד של טל בסכס, מנכ"ל החברה למתנ"סים.

הבחירה ההזויה נועדה למנוע מחלוקת פוליטית, ולהעביר את המינוי בצורה חלקה. היא גם מעידה שמדובר במינוי חובבני שנועד לסמן וי. קודם לכן פנטזו על מינויים רציניים יותר כמו של משה אדרי, אודי אדירי (שלא מונה בגלל התנגדות יוסי שלי, מנכ"ל משרד ראש הממשלה), ומאיר שפיגלר - האיש לכל משימה (שלא מונה בגלל ניגוד אינטרסים בתפקידו כמנכ"ל חברת החשמל).

על פי הודעת משרד האוצר, מרכז השליטה ירכז את עבודת הקבינט החברתי־כלכלי, ויגבש תמונת מצב מול משרדי הממשלה והגורמים הרלוונטיים בנוגע לשמירת הרציפות התפקודית למתן מענה לצורכי העורף בזמן המלחמה. הפרויקט החדש יתדרך את הציבור ויענה לתקשורת בנוגע לניהול האזרחי של המלחמה. התארים המפוצצים ריקים מתוכן. לא ברור אם המלצות הפרויקטור ייזרקו לפח, ואם יהיו לו סמכויות להוצאת כספים גם בניגוד לחוות דעתם של פקידי האוצר.

הודעה נוספת של האוצר מאתמול פתרה את התעלומה: "שר האוצר מקים צוות משימה בראשות מנכ"ל משרד האוצר לניהול תקציב המלחמה, תוך קיצור תהליכים. בראש הצוות יעמוד מנכ"ל המשרד שלומי הייזלר, ויהיו חברים בו ראש אגף התקציבים והחשב הכללי. סדרי העבודה הרגילים שמנחים אותנו בשגרה צריכים לעבור התאמה לסיטואציה".

במילים אחרות, פקידי האוצר לחצו והאצבע שלהם תישאר הדוקה על הקופה, והשיקול התקציבי יישאר בסמכותם הבלעדית. פרויקטור ללא סמכות תקציבית הוא כמו אקדח ללא נוקר או כמו חולה קניות ללא כרטיס אשראי.

הטיפול עד כה בכלכלת המלחמה נעשה בעיקר משיקולים פוליטיים, ומעיד על עומק הניתוק והזלזול בחומרת המצב. שום דבר אמיתי באוצר לא השתנה. סמוטריץ' עושה מה שהוא רוצה ומקבל גיבוי פוליטי מלא מנתניהו - שחושש לעתידו הפוליטי.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax
בצלאל סמוטריץ' ושלומי הייזלר מנכ"ל משרד האוצר בכנס נדל"ן. 22 במרץ 2023. ניב אהרונסון
הייזלר וסמוטריץ'. שיקולם הבלעדי/ניב אהרונסון

וזה גם נוגע במישרין לתקציב המלחמה. ברור שהמלחמה בעזה מצריכה הוצאת ענק נוספת של עשרות מיליארדי שקלים.

גם ברור שתקציב 2024 שאושר בחופזה במאי 2023 אינו רציני, ומבוסס על הנחות עבודה מופרכות - כשבראשן תחזית גביית המסים. זה היה ידוע כבר אז, אבל נכון שבעתיים כשגם צד ההוצאות התנפח בעשרות מיליארדי שקלים. הדבר הנכון לעשות היה להכין תקציב חדש, שמוחק את הכספים הקואליציוניים וקובע סדרי עדיפויות חדשים בגלל אילוצי המלחמה.

ומה עושה סמוטריץ'? מובן שהוא לא יביא לאישור הכנסת תקציב חדש. תחת זאת, הוא מנסה לגבש קופסת חוץ תקציבית כמו בתקופת הקורונה ולהשאיר את התקציב ללא שינוי. עדיין לא ברור מה יהיה גודל תקציב הקופסה ומאיפה יבוא הכסף.

השאלה היא האם חברי ועדת הכספים יאשרו את "התרגיל" וימשיכו לתפקד כמו עציצים פיננסיים, או שמא יגדלו עמוד שדרה ויוכיחו שהפעם זה לא יעבור. ניחוש שלי: גם הפעם ועדת הכספים תיכנע, והשיקולים הפוליטיים יכניעו אותם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully