וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משרד העבודה: 18% מכוח העבודה מושבת

עודכן לאחרונה: 2.11.2023 / 11:46

לפי משרד העבודה 764 אלף איש מושבתים מעבודה בעקבות מילואים, פינוי מביתם או הורות; בחלק מענפי המשק יש פגיעה מוערכת של 100%

בווידאו: התושבים האחרונים מפונים משדרות/יניר יגנה

כמעט חמישית מהעובדים במשק מושבתים, וענפים שלמים ספגו פגיעה מוחלטת ולא עובדים כיום - כך עולה מאומדני משרד העבודה, נכון לשבוע הרביעי של המלחמה.

לפי משרד העבודה, כ-764 אלף איש מושבתים מעבודה עקב מילואים, תושבים מעוטף עזה שפונו והורים לילדים, שהם כ-18% מכח העבודה. בתוך מספר זה נכללים 46 אלף עובדים שפוטרו או הוצאו לחל"ת בשבועות האחרונים (70% מהם הוצאו חל"ת).

חיילי המילואים הם נתח משמעותי מכוח העבודה המושבת ומשרד העבודה מעריך כי כ-276 אלף חיילים מילואים נגרעו משוק העבודה, זאת הואיל וחלק משמעותי של המגויסים הם גברים יהודים לא חרדים בגילאי 22-40, קבוצה שההשתתפות שלה בשוק העבודה גבוהה ועומדת על 85%.

קבוצה משמעותית נוספת שלא עובדת בימים אלה הם תושבים שגרים ביישובי עוטף עזה וצפון הארץ ופונו מבתיהם המוערכים בכ-127 אלף עובדים.

קבוצה שלישית היא הורים לילדים צעירים: בישראל כ-611 אלף משקי בית עם זוג הורים עובדים או הורה יחיד במשק הבית שעובד, ויש להם ילדים מתחת לגיל 10. מערכת החינוך שהושבתה לחלוטין בשבוע הראשון ללחימה, חזרה לפעול באופן חלקי.

מכיוון שהלמידה הפיזית לא מתקיימת באופן מלא, נלקחה הנחה שב-30% ממשקי הבית עם ילדים קטנים, אחד מבני הזוג לא עובד. משרד העבודה מעריך כי מדובר ב-183 אלף הורים.

לאלה מצטרפים 319 אלף עובדים בענפים שנפגעו אשר לא עובדים כרגע. ההערכה לא כוללת אנשים שמקום עבודתם לא נפגע אך הם לא עובדים מסיבות נוספות על אלה שנבדקו על ידי משרד העבודה.

טבל3. משרד העבודה,
מושבתים. הטבלה המדאיגה/משרד העבודה

העובדים הזרים בורחים

עם פרוץ המלחמה נפגעו מספר ענפי כלכלה במשק באופן משמעותי, כאשר הבולטים בהם הם סוכנויות נסיעות ומארגני טיולים, יצירה, אמנות ובידור, הפעלת ספריות, ארכיונים ומוזאונים, פעילויות הימורים וספורט, אשר הושבתו לחלוטין בהיקף של 100%.

ענפים שנפגעו בהיקף של כ-50% כוללים בנייה ושיפוצים, קמעונות ועוד, ואילו ענף שירותי המזון והמשקאות ספג את הפגיעה הנמוכה ביותר בהיקף של 30%.

נתונים אלה מתייחסים לעובדים ישראלים בלבד. בנוסף יש פגיעה במספר העובדים הזרים, ובמיוחד בענפי הבנייה והחקלאות שבהם הם לוקחים חלק משמעותי. בענף הבנייה הועסקו ברבעון השני של 2023 כ-25 אלף עובדים זרים ששהו בישראל ובנוסף כ-90 אלף עובדים פלסטינים אשר בימים אלה אינם מורשי כניסה.

בענף החקלאות הועסקו כ-23 אלף עובדים זרים ששהו בישראל ברבעון השני של 2023, ועל פי הערכות כאלפיים מהם עובדים בסביבת הגבולות. מתחילת הלחימה עובדים זרים רבים עזבו את מקום עבודתם בגלל השבתה או שעזבו את הארץ בשל המצב.

בסה"כ, לאחר קיזוז חפיפות בין הקבוצות השונות, ההערכה היא כי מספר המושבתים הישראלים עומד על 774 אלף איש, שהם 18% מכוח העבודה במשק.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
טבלה שנייה. משרד העבודה,
הענפים שספגו את הפגיעה המשמעותית/משרד העבודה

שר העבודה יואב בן צור, אמר כי "תמונת מצב המשק מסייעת לנו להפנות את המשאבים למקומות שדרוש בהם מענה, בין היתר בהרחבת שעות הפעילות בענפים נדרשים, בנוסף הבוקר אישרנו הבאת 5,000 עובדים זרים ממדינות שונות בעולם כדי לפתור את מצוקת החקלאות הישראלית ולסייע לענף להמשיך ולתפקד. נמשיך לתת מענה בכל המקומות הדרושים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully