וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צניחה בהזמנות אונליין ברשתות המזון: "לא רוצים שזרים ידפקו בדלת"

עודכן לאחרונה: 2.11.2023 / 14:06

הירידה בהזמנות אונליין ברשתות המזון מוערכת ב-50%

הקניות און ליין בסופרמרקט, מצילות את סימה מירושלים, אמא לשלושה ילדים קטנים שעובדת במשרה מלאה. בימי חמישי היא עושה הזמנה ומקבלת את המשלוח הביתה.

מאז שפרצה המלחמה, היא מעדיפה ללכת לסופר. "אני לא מוכנה לקחת את הסיכון שמישהו יבוא הביתה כשאני לא נמצאת", היא אומרת. "אם אני כבר מזמינה משהו באון ליין, אני מבקשת להניח את המשלוח ליד הדלת".

סופר דופר. יחצ,
משלוח מהסופר./יחצ

מאז שנכנסו המחבלים לישובי העוטף, וטבחו בתושבים ללא רחם, סף החרדה הקיומית של אזרחי ישראל עלה באופן חד.

בשבועיים הראשונים, כשהיה חשש ממשי שחלק ממחבלי החמאס עדיין מסתובבים בשטח מדינת ישראל, תחום המשלוחים כמעט נכחד לגמרי, גם בגלל הפאניקה הציבורית, אבל גם בגלל שערבים, שמהווים כמעט 80% מהמועסקים בתחום השליחויות ברשתות השיווק, פחדו להגיע לעבודה פן יבולע להם.

ככל שהזמן חולף, והבטחון הקיומי מתחיל להשתקם, האון ליין חוזר לעבוד אבל בהיקפים נמוכים באופן משמעותי יחסית לשגרה. מדי פעם יש ירידות במחזורים, כמו בימים בהם פורסמו ברשתות דיווחים על ערבים שמצלמים בתי אזרחים.

ברשתות השיווק נאמדת הירידה של כ-50% בקניות מרחוק, נתון שלא נראה בישראל כבר זמן רב. מי שמנסה להשוות את מה שעובר על המשק הישראלי ב"חרבות ברזל", למה שעבר עליו בקורונה, צריך לצלול לנתוני האון ליין, כדי להבין עד כמה האירוע שונה.

אם בקורונה היתה עליה של כ-60% במכירות און ליין, מכיוון שאנשים הסתגרו בבית מחשש להידבק בנגיף, במלחמה הנוכחית הלקוחות מעדיפים ללכת לקניות פיזיות, גם במחיר של ירידה למקלט ציבורי בקרבת העסק, כדי להימנע ממגע עם זר. באחת מחברות המשלוחים אמרו לנו, שיש תקופות שבהן הביקוש עולה, כמו אחרי ההודעות של פיקוד העורף, ששלחו אנשים לקנות מים ומוצרי מזון, או לפני גיוס המילואים, כשלקוחות חיפשו גופיות ותחתונים.

מדפי סופר ריקים, רמי לוי פתח תקווה, 10 באוקטובר 2023. ראובן קסטרו
מדפי סופר ריקים, רמי לוי פתח תקווה, 10 באוקטובר 2023/ראובן קסטרו

אבל ישנם עוד מרכיבים שצריך לקחת בחשבון, כשבוחנים את הירידה בקניות מרחוק. הראשון בהם הוא העובדים הערבים, שעליהם מתבסס תחום הליקוטים והמשלוחים, ואינם מגיעים לעבודה.

באוצר שוקלים האם ואיך לתמרץ אותם לחזור לעבוד, אבל בעל עסק אומר לנו, שאלה שכן מגיעים לחנויות שלו, נתקלים בתגובות קשות מקהל הקונים. "אם הם מדברים ביניהם בערבית, מייד חושבים שהם מצדדים במלחמה או אומרים משהו פוגעני. כל שיחה שלהם בטלפון, תזוזה לא נכונה, יכולה להתפתח לאירוע לא נעים".

בנוסף, צריך לקחת בחשבון את 350 אלף משרתי המילואים וכ-200 אלף המפונים, שנגרעו מסך הצרכנים, כשרוב משרתי המילואים הם צעירים או בעלי משפחות צעירות, שנוהגים להשתמש בשירותי האון ליין באופן תכוף.

ברשתות השיווק אומרים לוואלה, שהמכירות הפיזיות היו אמורות לגדול לכאורה בגלל הירידה באון ליין, אבל בגלל שכמעט 15% מכלל הקונים יצאו כרגע מהמשחק, לא רואים את העלייה הזו בשטח. בנוסף, היה מצופה שתהיה עוד עליה בגלל שרוב המסעדות עובדות חלקית או סגורות, ולכן אנשים קונים יותר הביתה.

בחברות המשלוחים עובדים במתכונת מצומצמת בגלל בעיית העובדים הגדולה וכדי להתגבר על חשש הצרכנים מפני זרים שיגיעו לפתח ביתם, וולט שינתה את ברירת המחדל במשלוחים שלה, ל"הנחת המשלוח בפתח הבית", מה שהם קוראים שם "משלוח ללא יד אדם". בקורונה הם נהגו כך כדי למנוע הדבקה, ו"חרבות ברזל" כדי למנוע חיכוך עם זרים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully