וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בבורסה לני"ע החליטו שהמלחמה נגמרה, תיכף נגלה אם הם צדקו

עודכן לאחרונה: 8.11.2023 / 7:42

שבוע חזק לבורסה, לשקל ולאג"ח, ושר האוצר נפגש עם מנהלי הבנקים כשהוא שופע אופטימיות וביטחון שהמשק יתאושש במהרה. בינתיים נפער תחתינו בור תקציבי מאיים

השבוע הראשון של נובמבר נפתח בעליות שערים במרבית ענפי המסחר המובילים ובראשם מניות הבנקים. אחרי שלושה שבועות פיננסיים שחורים מתברר כאילו לא הייתה שבת שחורה וכאילו העבים השחורים נעלמו מעל שמי לבנון.

לא רק המניות ואגרות החוב המריאו. במקביל ובהתאם למגמת העליות בשער החליפין נרשמה התאוששות מופלאה בשקל לעומת הדולר (שירד מתחת ל-4 שקלים) ולעומת היורו.

ראש הממשלה בנימין נתניהו השתתף בישיבת הקבינט החברתי-כלכלי בראשות שר האוצר בצלאל סמוטריץ, 31 באוקטובר 2023. חיים צח, לשכת העיתונות הממשלתית
סמוטריץ' ונתניהו. שר האוצר ניסה להדביק את מנהלי הבנקים באופטימיות/לשכת העיתונות הממשלתית, חיים צח

שר האוצר נפגש שלשום עם מנהלי הבנקים לשמיעת את חוות דעתם על מצב המשק בפרט ועל מסלולי ההלוואות בערבות המדינה בפרט. בפגישה שנמשכה כשעה השתתפו גם מנכ"ל האוצר והחשב הכללי.

השר שפע אופטימיות, הקרין ביטחון עצמי של שר אוצר שנחת הרגע משווייץ, והעריך שהמשק יתאושש במהרה בזכות העלייה, תמיכת יהדות העולם ועוד תזות משיחיות. לבנקאים קרא להיכנס מתחת לאלונקה אבל אלה העדיפו לדבר על התמיכה בהיי-טק ושמירת חוסנה של המערכת.

האם ייתכן שמנהלי הבנקים נדבקו באופטימיות של סמוטריץ'? והאם סוחרי הבורסה צודקים באופטימיות לגבי השוק, ואולי הם מקדימים את המאוחר? מה הם רואים שאנחנו, האזרחים הפשוטים עדיין לא רואים?

עפר קליין, ראש אגף כלכלה ומחקר בהראל, פרסם אתמול סקירה כלכלית המהולה בפסימיות מה. לדבריו, למרות המלחמה, חלק משמעותי מהביצועים בשווקים בישראל נעוץ בביצועים של השווקים בחו"ל. בנוסף, למרות ייסוף השקל, להערכתו ספק אם בנק ישראל יוריד את הריבית בקרוב.

והוא צודק. קשה להאמין שבנק ישראל יוריד בזמן הקרוב את הריבית לנוכח הזינוק בגירעון ובהוצאות הממשלה. לתחושה הפסימית יש להוסיף את העובדה ששלוש חברות הדירוג האשראי הבינלאומי שלפו כרטיס צהוב.

הבורסה לניירות ערך תל אביב. ראובן קסטרו
הבורסה לניירות ערך. מה הם יודעים שאנחנו לא?/ראובן קסטרו

מודי'ס ופיץ' פרסמו תחזית הדירוג עם בחינה שלילית, ו-S&P הורידה בפועל את תחזית הדירוג לשלילית. הדירוג ירד אם המשק יצעד למתווה גירעוני הנאמד ב-100-150 מיליארד שקל אם לא יותר. איך יממנו את כל הטוב הזה? גיוס כספים בריבית גבוהה יגדיל את החזרי החובות התקציביים. ואולי יוחלט באי רצון על הטלת מלווה מרצון?

ומתי יוכרז על סוף המלחמה? האם זה יקרה כשיחיא סינוואר יגיח מאחת המחילות עם דגל לבן? אפשר לחלום. ואולי ניתן להכריז על ניצחון כשבמשך שבוע ברציפות לא יירה שום טיל מעזה. ומה עם המצב בלבנון, שם נסראללה מהלך על החבל הדק שבין מתיחות למלחמה?

בקיצור שלל סימני שאלה מבחינת הסוף הצבאי שאינו נראה באופק, לא מרתיעים את הסוחרים. תיאבון הסיכון שלהם גדול והם כבר רואים באופק את פעמי השלום. מבחינתם אם החמאס יובס יוזמת השלום של ארה"ב עם סעודיה תחזור לקרום עור וגידים.

דעתי מדובר באופטימיות בלתי נשלטת שעומדת בסתירה להלכי הרוח ברחוב הישראלי. יש כאלה שלא רק שאינם יכולים לגמור את החודש אלא אפילו לא להתחיל אותו.

אבל על דבר אחד אין ויכוח: הגופים המוסדיים נהנים מאינפלציה של כסף המתבטאת בסכומי ענק מנוהלים של 3 טריליון שקל. את הכסף חייבים להשקיע אחרת אין הצדקה לתשלום דמי הניהול. חלק מהכסף המושקע בחו"ל והבורסות המתעוררות שם, הינם הסבר נוסף לעליות בישראל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully