וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אושר פה אחד: כל העדכונים במתווה הפיצויים

עודכן לאחרונה: 8.11.2023 / 21:28

ועדת הכספים אישרה הערב את המתווה, שיעבור כעת להצבעה שנייה ושלישית

ועדת הכספים אישור מתווה הפיצויים. דני שם טוב, דוברות הכנסת,
ההצבעה בוועדת הכספים היום. האופוזיציה תמכה/דני שם טוב, דוברות הכנסת

לאחר 4 ימי דיונים מרוכזים, ועדת הכספים אישרה הערב את מתווה הפיצויים, בהחלטה פה אחד. כעת יעלה החוק להצבעה בקריאה שנייה ושלישית במליאת הכנסת.

ניתן לקרוא את התזכיר המלא כאן.

על פי המתווה לעסקים בכלל המדינה שלא פונו, יינתן מתווה מענק בתנאים הבאים:

תנאי סף הוא פגיעה של מעל ל-25% בחודש לדיווח חד חודשי או 12.5% לדיווח דו חודשי, ומחזור שנתי עד 400 מיליון שקל. תנאי סף שני הינו מחזור של מעל 12 אלף שקל בשנת 2022, שנועד למנוע מתן מענקים לעסקים שנסגרו בפועל אך לא באופן רשמי.

לעצמאים ולחברות נקבעו מענקים בסכומים מוגדרים, בהתאם להיקף המחזור החודשי ואחוז הירידה במחזור בהשוואה לשנת 2022, החל מ-25% למחזור דו חודשי כאמור, כאשר ככל שהירידה גבוה יותר, כך הפיצוי גבוה יותר. התווספה מדרגה נוספת למתווה ושונה גובה מדרגה, כדי לאפשר לחלק מהעוסקים הפטורים להגדיל את גובה המענק.

כיסאות מורמים על שולחנות. ShutterStock
עסק סגור. מענק דיפנציאלי/ShutterStock

על מנת למנוע פגיעה בנשים ששהו בחופשת לידה בתקופה הקובעת בשנת 2022 ומשרתי מילואים ששירתו בתקופה זו, סוכם לדרישת ועדת הכספים כי שר האוצר יקבע באישור ועדת הכספים של הכנסת, דרך אחרת לקביעת מחזור העסקאות למי שפעילותם נפגעה בגלל חופשת לידה או מילואים. סיכום זה ייושם במסגרת הוראות ביצוע או בתקנות משלימות.

ליתר העסקים נקבעו מענקים המשקפים הוצאות קבועות ושכר: מענק הוצאות קבועות הוא דיפרנציאלי, כך שעסקים שנפגעו יותר במחזור יקבלו מענק גבוה יותר, רכיב ההוצאות הקבועות מתוך התשומות יעמוד על מקסימום 22% בהתאם למידת הפגיעה. שיעור ההשתתפות בשכר העובדים יעמוד על 75% כפול שיעור הפגיעה במחזור כפול הוצאות השכר.

לדרישת הוועדה נקבעו מקדמים בהם מוכפל שיפוי השכר - לכל ענף לפי המקדם שנקבע לעניינו, כך שהיקף הפיצוי בגין השכר יגדל לעומת המתווה המקורי. תקרת הפיצוי תעמוד על 600 אלף שקל במחזורים של עד 100 מיליון ותעלה בהדרגה לגג של 1.2 מיליון לעסקים בעלי מחזור של עד 300 מיליון שקל. עיקולים לגבי המענק לא יחולו גם על חברה ולא רק על יחיד כפי שהיה בנוסח המקורי.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס
חיילי מילואים בשטח כינוס חוף עזה, 12 באוקטובר 2023. ראובן קסטרו
חיילי מילואים. צפויים לקבל שיפוי נוסף/ראובן קסטרו

עוד נקבעו הקלות בתנאי הכניסה של עמותות למתווה, תוך עיגון בחוק כי יפורסם ויובא לוועדה עד לשבוע הבא מתווה משלים המיועד לעמותות הנשענות על תרומות בלבד ואינן זכאיות לפיצוי מכוח חוק זה. במסגרת כך סוכם כי יוקצה לכך תקציב שלא יפחת מ-40 מיליון שקל.

לדרישת הוועדה הוכנסו לחקיקה גם מענים מותאמים מענה לעסקים העובדים על שוטף פלוס, ליהלומנים ועסקים שפעלו תחת הגבלות נוכח שנת השמיטה בשנת 2022.

בנוסף הוכלל ענף החקלאות במסגרת החוק, לדרישת הוועדה, בהסכמת גורמי הענף ובסיוע ועדת הכלכלה נקבע כי תקופת הבסיס והזכאות תעמוד על 4 חודשים - ספטמבר עד דצמבר 2022 בהשוואה לתקופה המקבילה ב-2023. במקרה של עסקי חקלאות שנפגעו מעל 80 אחוז, מקדם הפיצוי המקסימלי יהיה 47%. כן הוכנסה התאמה לעסקי חקלאות חדשים.

למנגנון הפיצוי הוכנס גם ענף הבנייה - הענף הוכנס למודל עם מספר החרגות, במסגרת כך נקבע כי הפעילות הינה של ביצוע עבודה בפועל של קבלנים או קבלני משנה, הרשומים ברשם הקבלנים, כאשר מקדם הפיצוי יעמוד על 15% לתקופת הבסיס, כאשר התקופה תהווה את הממוצע של החודשים ינואר עד ספטמבר 2023.

משק פיין. משק פיין,
תמיכה בחקלאות/משק פיין

עוד נכללות בחוק הקלות בזכאות לדמי אבטלה, שבבסיסם איזון בין מענה סוציאלי לשמירה על תמריצים ליציאה לעבודה: הרחבת הזכאות גם לעובדים שיוצאו לחל"ת של 14 יום, ביטול ניכוי ימי חופשה צבורים מתקופת האבטלה, קיצור תקופת האכשרה הנדרשת ל- 6 חודשים עבודה מתוך 18, תוספת ימי אבטלה למי שמיצו את ימי הזכאות בתקופת הקורונה, אישור זכאות החל מסיום ההעסקה או היציאה לחל"ת.

הקלות נוספות לעניין זכאות לדמי אבטלה: גם עובדים מעל גיל 67 שהפסיקו לעבוד בתקופה זו יהיו זכאים למענק מיוחד בדומה למענק ההסתגלות בתקופה הקורונה, תקופת האכשרה לאנשים עם מוגבלויות לעניין זכאות לדמי אבטלה במסגרת חל"ת, הורדה ל-3 חודשים, בנוסף החל"ת לא יבוא במסגרת ימי ההגנה של אישה החוזרת מחופשת לידה והורות. כן נקבעה הארכה של תקופת התשלום המרבית לדמי אבטלה לאדם המתגורר בישוב שפונה, למשך חודשי המלחמה.

הצעדים תקפים החל מה-7 באוקטובר ועד ה-30 בנובמבר, ושר האוצר בהסכמת ועדת הכספים רשאי להאריך עד סוף שנת 2023.


לגבי מענה לעסקים בעלי מחזור הגדול מ-400 מיליון שקל, סוכם כי יובא לוועדה בנפרד מנגנון למתן הלוואות בערבות מדינה לעסקים עד לגובה של מיליארד שקל.

כמו כן, לראשונה המדינה הכירה בצורך לשפות בני זוג שהכנסתם נפגעת כי בן או בת זוגם משרת במילואים, והם נותרים לטפל לבד בילד משותף. בהסכם חתום בין משרד האוצר ומשרד הביטחון, עליו נלחמה ח"כ פנינה תמנו שטה, סוכם כי בן זוג של משרת מילואים יפוצה במסגרת מנגנון שיובא בנפרד, אשר ייקבע את גובה השיפוי על אובדן שכר במידה וישנם ילדים עד גיל 14 או ילד עם מוגבלות, כאשר המתווה יוצג בפני הוועדה בתוך שבוע.

יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני: "לפני ימים אחדים קיבלנו מתווה פיצויים שהצליח להרגיז את כל החברים, כולל איתי, מתווה שהיה מאוד חלש מבחינת הפיצוי, ואנחנו עברנו על המתווה ואני רוצה לשבח גם את הקואליציה וגם את האופוזיציה, שפעלנו יחד בסעיפים ובנושאים השונים, בחוק שחובק נושאים שונים ומגוונים, ובסופו של דבר גם דברים ששינו ונכללו בתוך החוק, יש דברים שהגענו להסכמות יחד, ואני רוצה גם לברך את דוד ביטן יו"ר ועדת הכלכלה, שעשה עבודה בעניין של החקלאות, והוטמע בתוך החוק, והנושא של התיירות שעבר גם אלייך, והסיכום שמתווה לא יכלל בתוך החוק, כי הגעתם למסקנות שחלקן מופיעות במערכת הכללית, הסיכום הוא חיובי ואני מודה על כך".

ח"כ פנינה תמנו שטה אמרה כי: "למדינה יש חובה לשמור גם על 100,000 נשים וגברים שנשארו בבית עם הילדים כשבני זוגם בחזית. לא הסכמתי שיעבור מתווה שמפקיר אותם לגורלם. קיבלתי פניות על חל"תים כפויים הגובלים בפיטורים שקטים - וזה לא מקובל. מודה לח"כ דוד ביטן על השותפות במאבק צודק זה והשגת התוצאה המשמחת. בזמן שהמילואמניקים שלנו בחזית - אנחנו נשמור להם על העורף".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully