וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המבקר לשרים: "מישכו שני מיליארד שקל מרווחי החברות הממשלתיות"

עודכן לאחרונה: 9.11.2023 / 17:25

כזכור, השר דודי אמסלם מונע את משיכת הדיבידנדים לטובת תקציב המדינה בשל המחלוקת שיש לו עם מנכ"לית רשות החברות הממשלתיות ובשל דרישתו למנות מינויים פוליטיים אפילו בזמן המלחמה - בקשה שנבלמה על ידיה. המבקר: "זה לא הזמן למאבקי כוחות"

בווידאו: מבקר המדינה אחרי סיור בצפון קובע כי הממשלה נכשלת בטיפול בעורף/מערכת וואלה!
מבקר המדינה מתניהו אנגלמן מבקר בשדרות. 10 באוקטובר 2023. תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
מבקר המדינה. "לא הזמן לזעזועים"/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

מבקר המדינה מתניהו אנגלמן פנה היום (ה') לשרי הממשלה ולמנהלת רשות החברות הממשלתיות בדרישה למשוך מחברות ממשלתיות דיבידנדים שכבר הוכרזו בסך שני מיליארד שקל, כדי להשתמש בהם להוצאות המלחמה והעורף.

במכתב לשרים ולמנהלת רשות החברות, כתב המבקר כי "בשנת 2022 הכריזו 11 חברות ממשלתיות על חלוקת דיבידנדים בסך של 1.4 מיליארד שקל והודיעו על כוונתן לחלק 600 מיליון שקל נוספים בשנת 2023, קרי, חלוקת דיבידנד בסך כשני מיליארד שקל במצטבר.

למרות זאת, בביקורת האמורה עלה כי מתוך סך זה חולקו 85 מיליון שקל בלבד מחברה אחת בלבד. יתרת הדיבידנד עליה הכריזו החברות הממשלתיות העומדת על קרוב לשני מיליארד שקל טרם נכנסה לקופת המדינה".

התערבותו של המבקר אינה מתרחשת בחלל ריק - נזכיר כי השר דודי אמסלם מונע את משיכת הדיבידנים בשל המחלוקת שיש לו עם מנכ"לית רשות החברות הממשלתיות מיכל רוזנבוים שפנתה אליו מספר פעמים בנושא ובבקשה למשוך את הדיבידנדים לטובת המדינה. מדובר ברווחים של החברות הממשלתיות שצריכים לחזור לתקציב המדינה.

מיכל רוזנבוים, דודי אמסלם. איגוד התאגידים העירוניים, יונתן זינדל/ פלאש 90, עיבוד תמונה
רוזנבוים ואמסלם. אמסלם מונע העברת הכספים/עיבוד תמונה, איגוד התאגידים העירוניים, יונתן זינדל/ פלאש 90

עוד דרש המבקר להקפיא חילופי בכירים בחברות הממשלתיות עד תום מצב החירום. "ראוי להימנע בתקופת המלחמה מזעזועים בשדרת הניהול הבכירה ולשמור על היציבות הניהולית הקיימת בחברות הממשלתיות שפעילותן משפיעה באופן נרחב על המשק הישראלי", כתב אנגלמן.

דברים אלו נכתבו על רקע ידיעות שפורסמו בעת האחרונה המתייחסות לכוונה להחליף בכירים בדרגי ניהול בכמה מן החברות הממשלתיות דוגמת החלפת יו"ר הדירקטוריון של חברת דואר ישראל.

המבקר קרא לאייש ולהאריך מינוים של דירקטורים בחברות הממשלתיות - המציאות המלחמתית מדגישה את הצורך במינוי דירקטורים לחברות הביטחוניות רפאל, תעשייה אווירית ואלתא. זאת נוכח החשיבות המיוחדת לתפקוד רציף ותקין בחברות אלו החיוניות בהיבט המבצעי-ביטחוני בתקופת המלחמה. המצב כיום הוא שברפאל מונו 7 מתוך 12 דירקטורים; בתע"א מונו 8 מתוך 12 דירקטורים ובאלתא מונו 5 מתוך 13.

בנוסף, קבע המבקר, כי יש לפעול באופן מיידי למינוי יו"ר דירקטוריון לחברת החשמל ולמינוי דירקטורים חסרים ודירקטורים שיחליפו את אלה שיסיימו את תפקידם בחודש וחצי הקרובים. לאחר סיום תפקידם של הדירקטורים המכהנים כיום יוותר הדירקטוריון עם דירקטור חיצוני אחד בלבד.

טיל חץ. יח״צ- חד פעמי התעשייה האווירית,
טיל חץ - פיתוח של התעשייה האווירית. חוסר בדירקטורים בחברות הביטחוניות/יח״צ- חד פעמי התעשייה האווירית

את מכתבו סיים המבקר בכך ש"נוכח כל האמור לעיל, בראי הוצאות המדינה הנוגעות למלחמה ולטיפול בעורף האזרחי, קיימת דחיפות כי השר הממונה על הרשות, השר האחראי לחברה בכל אחת מהחברות הממשלתיות, שר האוצר ורשות החברות הממשלתיות יפעלו לחלוקת הדיבידנדים שהוכרזו בחברות הממשלתיות.

"כמו כן, קיימת חשיבות לאיוש דירקטורים בחברות הממשלתיות שפעילותן בעלת חשיבות לתפקוד המשק הישראלי בתקופת המלחמה, הן בפן הביטחוני והן בפן האזרחי, זאת לצורך הבטחת קבלת החלטות איכותית ואחראית, בתנאי אי-ודאות ותוך שמירה, ככל הניתן, על יציבותן הפיננסית.

"בנוסף, מן הראוי שבתקופת המלחמה תישמר היציבות הניהולית הקיימת בחברות הממשלתיות שפעילותן משפיעה באופן נרחב על המשק הישראלי, וזאת מבלי לגרום לזעזועים בשדרת הניהול הבכירה בעת הזו", כתב אנגלמן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully