וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נלחמים על המכירות: "חודש הקניות" לאור המלחמה

עודכן לאחרונה: 14.11.2023 / 21:31

כבר שנים שחודש נובמבר מכונה "חודש הקניות" וגם חברות ישראליות נוטלות בו חלק. האם הטירוף שאפיין את המבצעים מ"יום הרווקים הסיני" ועד ל"בלאק פרידיי" יימשך גם בצל המלחמה?

קניות אונליין. ShutterStock
נלחמים על המכירות: "חודש הקניות" בעיניי הישראלים לאור המלחמה/ShutterStock

בעולם הצרכנות, במיוחד בתקופות של מיתון או מתיחות כלכלית, כמו זו שהביאה איתה הקורונה וכמו זו שצפויה לנו בישראל בהשפעת המלחמה, מי שנחשבים 'צרכנים נבונים' נוהגים לעקוב אחר מבצעים, להתאזר בסבלנות ולרכוש בדיוק את מה שרצו - רק במחיר משתלם יותר. כך קורה במהלך חודש נובמבר שנחשב "חודש הקניות" הבינלאומי, במהלכו מתקיימים אירועי מכירה גדולים שמציעים הנחות עמוקות במיוחד, כיאה לכאלו שמתרחשים אחת לשנה.

רן עוז, ישראכרט: "אנחנו חיים במציאות שאיש לא ציפה לה, המגיעה בשיאה של תקופה כלכלית מאתגרת ממילא. ניסיון העבר במצבי חוסר וודאות, ובראשם תקופת הקורונה, מלמד כי הראשונים להיפגע כלכלית הם העסקים הקטנים שכל אחד מאיתנו מכיר וקונה מהם בתקופות שגרה. אנחנו שומעים את המצוקה של העסקים הקטנים ומתוך הבנה שהמצב המאתגר עשוי ללוות אותנו לתקופה ארוכה, בחרנו לפעול ולסייע להם להתאושש מהירידה בהכנסות"

אירוע המכירות הבינלאומי הראשון שמתקיים בחודש הקניות הוא "יום הרווקים הסיני", שמתקיים בתאריך קבוע בכל שנה, 11.11, אחריו מגיע "בלאק פריידיי" שקורה באופן רשמי ביום שישי האחרון של חודש נובמבר, ( השנה ב-24.11) אבל בשנים האחרונות מתחיל גם כמה ימים קודם, הן בחנויות הפיזיות והן בחנויות האונליין. אחרון ברשימה הוא ה"סייבר מאנדיי" אירוע מכירות אונליין שמתקיים ביום שני, מיד אחרי הבלאק פריידיי, וכולל בעיקר הנחות על מוצרים מתחום הדיגיטל.

צרכנים מכל העולם מחכים בציפייה לימי המכירות הגדולים. סיילספורס צופה ששיעורי ההנחה העולמיים השנה, יגיעו לשיא של 27% במהלך השבוע שבין בלאק פריידי לסייבר מאנדיי. אירועי המכירות במסגרת זו, הפכו עם השנים לפופולריים יותר יותר בקרב צרכנים ישראלים גם בשל המבצעים העמוקים אך גם בזכות התפתחות המסחר המקוון, שיפור חוויית הקניה באינטרנט, החשיפה הגוברת לתרבות המערב, השילוח המהיר שמגיע גם לישראל ולפחות בתחום האופנה: גם הסמיכות של אירועי הקניות לעונה המתחלפת והרצון של כולנו להתחדש בפריטים עדכניים מהקולקציות החדשות.

קניות אונליין במחשב. ShutterStock
ישראכרט: "בחרנו לפעול ולסייע לעסקים הקטנים להתאושש מהירידה בהכנסות"/ShutterStock

נשאר בישראל

כיוון שיותר ישראלים משתתפים באירועי הקניות הבינלאומיים בכל שנה, החלה גוגל-ישראל לקיים אירוע מכירות שנתי, בדומה לאלו הבינלאומיים, במטרה לחזק את תעשיית המסחר המקוון בישראל.

ב- ShoppingIL של גוגל שמקדים את אירוע המכירות הבינלאומיים ומתקיים במהלך סוף השבוע האחרון שלפני יום הרווקים הסיני (כלומר היום...), משתתפים כיום למעלה מ-3,000 בתי עסק מקומיים, קטנים, בינוניים וגדולים, שמציעים הנחות משתלמות.

אם נסתמך על נתוני המכירות של נובמבר 2022, ניראה כי המטרה הושגה - הישראלים הוציאו ב-ShoppingIL יותר מאשר הוציאו על מבצעי הבלאק פריידי העולמי - כלומר, לא מעט כסף של צרכנים ישראלים, נשאר בישראל.

עם השנים, אולי בשל ההבנה כי הכלכלה הישראלית זקוקה לכסף שלנו, ניכרת מגמה לפיה הישראלים קונים יותר בישראל. ראייה לכך אפשר לראות מנתוני הסיכום של בלאק פריידי 2022 לפיהם, המכירות של אתר 'אמזון' לישראלים ירדו משמעותית בקרוב ל-40% ומכירות אסוס לישראלים צנחו ב-35%. אומנם SHEIN , עלי אקספרס ונקסט התחזקו במעט, אך המכירות לקהל ישראלי, של עסקים בתוך ישראל, גדלו ב-19.5%.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
בלאק פריידי. ShutterStock
ב-2022, הישראלים הוציאו ב-ShoppingIL יותר מאשר הוציאו בבלאק פריידי העולמי/ShutterStock

שעת מלחמה

עננת המיתון, שריחפה מעל לראשינו עוד קודם לקרבות, רק התעצמה מאז שפרצו ומצב הרוח הלאומי ירוד באופן שלא ניתן להתעלם ממנו. נתון זה התבטא בירידה חדה על עשרות אחוזים, בהוצאות הישראלים על קניות בשבועות הראשונים למלחמה. אך יחד עם זאת, מאז ניכרת עלייה הדרגתית בהוצאות, עם מה שנראה כחזרה חלקית לשגרה.

מה קרה להוצאות השוטפות של הציבור בישראל בחודש האחרון? בחלק מהענפים (אירוח, נסיעות, תיירות ותרבות בעיקר) ניכרה ירידה של עד 75% - וברוב הענפים האלה גם לא נרשמה תהאוששת - וספק אם תהיה כזאת בקרוב. לעומת זאת בענפים אחרים כמו רשתות שיווק, מזון לבעלי חיים, מעדניות, קצביות וכו', שהיקף המכירות שלהם ירד בשבוע הראשון בכ-20%, המספרים עולים אט אט וניכר שהם מצליחים להתייצב, כשסך המכירות כיום מצביע על ירידה קלה של 4%-2% בהשוואה לסך ההוצאות הממוצע לשנה זו.

על פי נתונים אלו, ניכר כי קטגוריות שנחשבות ל"מותרות" ויהוו קטגוריות מובילות בחודש הקניות, כמו אופנה, רהיטים, תכשיטים, מוצרי טיפוח ומכשירי חשמל, נפגעו בחודש המלחמה בעשרות אחוזים. האם אותן קטגוריות שנפגעו משמעותית יתאוששו בחודש הקניות הודות למבצעים הגדולים שיציעו המותגים?
טלי הולנברג, סמנכ"לית שיווק, פיתוח עסקי ומכירות של חברת שב"א: "בצל המלחמה וההגבלות על תפקוד המשק, קשה עדיין לומר כיצד חודש נובמבר יראה מבחינת הצרכנים בישראל.

בשלב זה, חוסר הוודאות הכללית פוגעת בצריכה הפרטית, אך אנחנו רואים בשבועיים האחרונים התאוששות מסוימת. היקף ההוצאות של ישראלים בימי השיא של החודש: יום הרווקים הסיני, שופינג IL, בלאק פריידי וסייבר מאנדיי, יהיו תלויים הרבה במצב הלוחמה בחזית".

שופינגIL בשנת מלחמה. יח"צ,
שופינגIL בשנת מלחמה: "השנה, יותר מתמיד, חשוב לתמוך בכלכלה המקומית"/יח"צ

אירוע ביטחוני

איך ייראו אירועי הקניות השנה לאור המלחמה בישראל וכיצד מתאימים את עצמם העסקים המקומיים למצב הכללי במדינה? בחנו מספר יוזמות שמטרתן העיקרית להנגיש הנחות משתלמות כדי לגרום לאלו שהתכוונו לקנות, לחזק את העסקים המקומיים וכך אולי לסייע לחזק את הכלכלה המוחלשת בישראל.

ShoppingIL by Google - מגוגל ישראל (יזמית האירוע) נמסר: "השנה, יותר מתמיד, חשוב לתמוך בכלכלה המקומית ובעסקים ישראלים. בשל המצב, החלטנו לעדכן את המתכונת של ShoppingIL by Google מאירוע מכירות מקוונות המציע 48 שעות של הטבות ומבצעים מיוחדים באתרים ישראליים, לאירוע שאינו תחום בזמן ומאפשר לכל עסק מקוון שרוצה להשתתף, לקבל ערכת מדיה ייעודית להטמעה באתר ובכך לעזור לצרכנים שרוצים לחזק את הכלכלה כעת.

כל עסק רשאי לפרסם הנחות לפי יכולתו בעת הזו וכמובן להציע מבצעים משתנים והטבות מתחלפות לאורך התקופה. חשוב לציין כי האירוע מתגלגל ועוד יהיו עדכונים ברמת הטכנולוגיה והתוכן בימים הקרובים".

קונים דרום צפון - עוד יוזמה מרגשת מגיעה מבית חברת Wix, "קונים דרום צפון" הוא אתר ייעודי שהוקם בימים אלו ונועד לסייע למאות עסקים שחדלו או מתקשים לפעול בעקבות המלחמה והפינוי מהישובים בקווי העימות בדרום ובצפון כתוצאה ממלחמת "חרבות ברזל". היוזמה תאפשר לבעלי עסקים בקו העימות (בדרום ובצפון הארץ) למכור "גיפט קארד" כיום, לקבל את התשלום עליו כבר עכשיו ולספק את השירותים או המוצרים שלהם בעתיד, כאשר רוחות המלחמה יירגעו. הפרויקט נועד לסלול לעסקים אלו את הדרך לחידוש הפעילות ולתת להם תמריץ מידי להקים מחדש את החנות, המסעדה או הסטודיו שלהם, כשתסתיים המלחמה - וניתן יהיה לשקם את אזורי העימות ולחזור לפעול בהם.

עד כה נרשמו ליוזמה עשרות עסקים, שעד פרוץ המלחמה שגשגו והביאו פרנסה וגאווה לבעליהם. כל שנדרש מאותם עסקים הוא תהליך רישום פשוט של העסק באתר. את התשלום על כרטיסי הגיפט קארד שיימכרו, יקבלו בעלי העסקים באופן מידי בחשבון ישראכארט לעסקים, שגם אותו ניתן לפתוח דרך האתר, בכפוף לשלב נוסף של אימות מול חברת האשראי. כל אדם, חברה או גוף שירצו לתמוך בעסקים מקווי העימות, יכול להיכנס לאתר ולרכוש גיפט קארד וכשבית העסק יחזור לפעילות, יוכלו לממשו ישירות מול בית העסק.

לדברי שלי כהן מנהלת פיתוח עסקי eCommerce ב- Wix: "האתר 'קונים דרום צפון' מסתכל קדימה, אל הימים והחודשים הקרובים, ומתווה אופק אישי וכלכלי עבור האנשים שמאחורי העסקים. בימים אלו, כשרוח הנתינה האזרחית מרגשת כל אחת ואחד מאיתנו - זה הזמן לפעול ולפתוח את הלב".

ישראכרט והעסקים הקטנים - יוזמה נוספת שתסייע לעסקים קטנים להתאושש מהירידה בהכנסות בתקופה המאתגרת הזו, מציגה חברת האשראי ישראכרט, שתעמיד את הנכסים השיווקיים והפרסומיים הדיגיטליים שלה לקידומם, ללא עלות כספית.

על פי החברה, בימים אלה של כאב לאומי, לחימה וחוסר וודאות, יותר ויותר ישראלים, בראשם בעלי עסקים קטנים, המהווים את אחד מעמודי התווך של הכלכלה הישראלית, נאלצים להתמודד גם עם חוסר וודאות כלכלית ואובדן הכנסות מוחלט או חלקי.

מאז תחילת המלחמה, חלה ירידה משמעותית ממוצעת של 35%-40% מהמחזור של פעילותם, כאשר עסקים בענפים כגון הלבשה, הנעלה, פנאי ותרבות ושירותים שונים אף ירדו באחוזים גבוהים הרבה יותר בישראל קיימים למעלה מ-100 אלף עסקים קטנים שמחזור הפעילות הכולל שלהם בכרטיסי אשראי מוערך בכ-80 מיליארד ש"ח. עסקים אלו מהווים למעלה מ-40 אחוז מהמועסקים בישראל והם עמוד השדרה של הכלכלה.

במטרה לסייע להם לפגוש לקוחות ולהצליח להתאושש מהירידה בהכנסות, ישראכרט העמידה לטובת עסקים קטנים את כל הכלים הדיגיטליים, השיווקיים והפרסומיים שלה ללא עלות. עסקים קטנים שהצטרפו ליוזמה יקודמו ע"י ישראכרט בפלטפורמות האפקטיביות ביותר עבורם, בקידום ממומן בפייסבוק, בחשיפה בנכסים הדיגיטליים של ישראכרט לרבות באתר האינטרנט ואפליקציית החברה ובחשיפה אקטיבית ללקוחות הפרטיים של החברה באמצעות דיוורים.

רן עוז, מנכ"ל קבוצת ישראכרט: "אנחנו חיים במציאות שאיש לא ציפה לה, המגיעה בשיאה של תקופה כלכלית מאתגרת ממילא. ניסיון העבר במצבי חוסר וודאות, ובראשם תקופת הקורונה, מלמד כי הראשונים להיפגע כלכלית הם העסקים הקטנים שכל אחד מאיתנו מכיר וקונה מהם בתקופות שגרה. אנחנו שומעים את המצוקה של העסקים הקטנים ומתוך הבנה שהמצב המאתגר עשוי ללוות אותנו לתקופה ארוכה, בחרנו לפעול ולסייע להם להתאושש מהירידה בהכנסות.

עם כל הקושי, מצב הרוח הירוד וחוסר הפניות לצרוך את השירותים והמוצרים שהיינו רגילים להם לפני ה- 7 באוקטובר, עלינו כחברה להתגייס ולסייע לעסקים הקטנים לעמוד על הרגליים בהיותם העורף הכלכלי של מדינת ישראל".

WIX תומכים בעסקים - הקימו את האתר הייעודי "קונים דרום צפון". באדיבות wix,
WIX תומכים בעסקים - הקימו את האתר הייעודי "קונים דרום צפון"/באדיבות wix

העולם כולו אתנו

יש יוזמות שפועלות גם מחוץ לגבולות ישראל במטרה לסייע לייצוא הישראלי לשרוד. אחת כזו היא היוזמה של מכון היצוא, משרד הכלכלה והתעשייה, התאחדות התעשיינים, הסוכנות היהודית, לשכת המסחר ומשרד החוץ - לקידום מוצרים ושירותים כחול לבן. הגורמים הללו השיקו יחד קמפיין רחב שיופץ בקרב קהלים ברחבי העולם.

הקמפיין ינגיש את המיטב שיש לחברות הישראליות להציע לקהלים השוהים בחו"ל ואוהדים את ישראל במטרה לקדם מסר של תמיכה בכלכלה הישראלית בימים אלה, נוכח המלחמה. זאת בשעה שמתרבות קריאות להחרמה של תוצרת ישראלית וחברות ישראליות. לצורך היוזמה, הוקם פורטל ייעודי בו יופיעו הפרופילים של חברות ישראליות המבקשות למכור מוצרים באופן דיגיטלי או לקדם מוצרים שכבר נמצאים ברשתות בחו"ל. המהלך שמושק בימים אלה, ילווה בקמפיין תקשורתי ודיגיטלי.

איילת נחמיאס-ורבין, יו"ר מכון היצוא: "בשעה קשה זו, מכון אנחנו תומכים בחברות ובמשק הישראלי בכל הסקטורים הרלוונטיים - משירותים טכנולוגיים ועד מוצרי צריכה. היצוא חייב להמשיך להיות העוגן של הכלכלה הישראלית, ואנחנו משוכנעים שהתמיכה בחברות ישראליות תעזור, בין אם ברכישת המוצרים והשירותים ובין אם בסיוע בהשקעות.

אני קוראת לכל היצואנים והעסקים הישראליים שמעוניינים לייצא בעת הזו, לפנות אל הצוות המקצועי והמסור של המכון כדי שנוכל לפעול יחד אל מול האתגרים המורכבים בימים אלה בדרך ליצוא כחול לבן".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully