וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתווה הפיצויים חסר, גם הרחבת הטווח לא תספיק

פרופ' הדס גלנדר

עודכן לאחרונה: 12.11.2023 / 12:52

בעיות טכניות ורישומיות ימנעו מעסקים רבים לקבל את הפיצוי שמגיע להם. מה ניתן לעשות כדי לפתור זאת?

הצהרת ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ'. 2 בנובמבר 2023. הדס פרוש, הארץ
סמוטריץ' ונתניהו. לבחון מחדש את תנאי הסף של מגבלת המחזור/הארץ, הדס פרוש

בדיון שהתקיים בשבוע שעבר לגבי הצעת חוק התוכנית לסיוע כלכלי למגזר העסקי, הודיע נציג שר האוצר כי מתווה הפיצוי המלא בגין נזק עקיף יחול עד 40 קילומטרים מגבול עזה, כך שגם העסקים המצויים בב"ש ואשדוד יהיו זכאים לפיצוי המלא כאמור, ולא רק עסקים בטווח 7 ק"מ כפי שסוכם במתווה הראשון.

ביום חמישי אישרה הכנסת סופית את הצעת החוק הכוללת שינויים משמעותיים למתווה הראשוני, לכדי עלות של כ-15 מיליארד, אך ההרחבה לטווח ה-40 ק"מ לא אושרה, ולדברי גורמים באוצר תיבחן בנפרד בהמשך.

בחינה מחודשת של ההרחבה הגיאוגרפית מבורכת, אך ספק אם בטווח הרחוק היא מספיקה. בשעה שראש הממשלה והרמטכ"ל טוענים בפני הציבור ובכללו גם ציבור בעלי העסקים כי המערכה צפויה להימשך עוד זמן רב, משרד האוצר יהיה חייב לשקול הרחבת מתווה הפיצויים נוספים לכלל הציבור, ללא מגבלות גיאוגרפיות, ובעיקר דרך הטיפול בתנאי הסף של מגבלת המחזור.

מקום נפילת הקטיושה בקרית שמונה\ אוקטובר 2023. אלי אשכנזי
נפילה ישירה בצפון. יש להרחיב את טווח הפיצוי/אלי אשכנזי

אחד התנאים לזכאות לפיצוי לפי המתווה המוצע הנה מחזור עסקאות שלא יעלה על 400 מיליון שקל. קרי, חברות עם מחזור מעל הסכום האמור, שלא נמצאות בטווח ה-7 ק"מ, נכון להיום, לא זכאיות כלל לפיצוי בגין נזק עקיף.

המשמעות המעשית של ההרחבה הגיאוגרפית המוצעת על ידי האוצר, לטובת החלת הפיצוי המלא בגין הנזק העקיף, מסתכמת בשלושה מישורים: הסרת התנאים המגבילים לעצם הזכאות למענק, אופן חישוב המענק, ותקרות המענק.

הסרת התנאי המגביל העיקרי, אשר מהווה חסם משמעותי ובעייתי לעצם הזכאות לפיצוי, תנאי מגבלת מחזור העסקאות בשנת הבסיס, אשר לא יעלה על 400 מיליון שקל, הינה בעלת החשיבות הקריטית ביותר, וכאמור, רצוי להחילה על מתווה הפיצוי לכלל הארץ.

הסרת מגבלת המחזור אשר תרחיב את הזכאות לפיצויים מוצדקת, בשל הצורך לסייע לעסקים לנוכח העוצמה של השפעות המלחמה כפי שכבר מתבטאת באופן חסר תקדים בפגיעה בתוצאות העסקיות של כלל המשק וכמובן בשל אי הוודאות לגבי תקופת הימשכותה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
ועדת הכספים אישור מתווה הפיצויים. דני שם טוב, דוברות הכנסת,
ועדת הכספים מצביעה על מתווה הפיצויים, יום חמישי האחרון/דני שם טוב, דוברות הכנסת

זאת ועוד, הגדרת מחזור העסקאות בשנת הבסיס לצורך קביעת תנאי הסף לזכאות לפיצוי בהמשכיות העסקית בהצעת החוק הנוכחית, בעייתית בפני עצמה - בהתאם לתזכיר החוק, משמעות הגדרת "מחזור עסקאות בשנת הבסיס" ככזה שמתייחס למחזור של איחוד העוסקים, הינה כי עסק שמחזור העסקאות שלו נמוך מ- 400 מיליון שקל ואשר, ככלל זכאי למענק המשכיות עסקית, לא יהיה זכאי לקבלו רק בשל רישומו הטכני במסגרת איחוד עוסקים.

אותו עסק ממש אילו היה רשום בנפרד (עניין רישומי וטכני בלבד) היה מקבל את המענק. לא זו אף זו, עסק מתחרה עם מאפייני פעילות והיקפים דומים יקבל את המענק רק בשל העובדה כי נרשם בנפרד.

כלומר, למעשה, הרישום המשפטי/טכני גובר על המהות הכלכלית כנאי סף לקבלת פיצוי
, מה שמותיר עסקים רבים ומגוונים אשר מצויים בבסיס היציבות הכלכלית של המדינה וגם מהווים כוח תעסוקה משמעותי, ללא כל זכאות לקבלת פיצוי בגין הפגיעה בתוצאות העסקיות שלהם, משמעותית ככל שתהיה.

על פי הודעת הוועדה, הסיבה לפיה כרגע לא הורחב הטווח הגיאוגרפי להחלת הפיצוי המלא, הינה עלות נוספת של מיליארדים.

ניתן ומומלץ לבחון מתווה אשר יכול להוות פתרון מייצג ומדויק יותר מבחינה כלכלית, לפיו, יורחב פוטנציאל הזכאות לפיצוי מענק ההמשכיות העסקית, על ידי המרת מגבלת המחזור הבעייתית כאמור, לעסקים שמחזורם עולה על 400 מיליון שקל וכרגע אינם זכאים לשום פיצוי, בפרמטרים אשר מייצגים בצורה נאמנה יותר, איתנות וחוסן פיננסי-תזרימי, כמו גם התייחסות רחבה ומקיפה יותר לסוגיות המשפיעות על בחינת הירידה במחזורים כמו למשל, אירועים חד פעמיים או עסקים המצויים בשלב הצמיחה במחזור חייהם העסקי.

הכותבת היא רו"ח שותפה ב-ey, מרצה בכירה בבית הספר לחשבונאות המכללה למנהל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully