וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דו"ח חמור נוסף של S&P: הגירעון יוכפל והצמיחה תצנח

14.11.2023 / 8:24

זאת לאחר שהורידה את הדירוג של ישראל מ"יציב" ל"שלילי"; חברת הדירוג מעריכה כי הרפורמה המשפטית תושעה ללא הגבלת זמן

נושאות המטוסים האמריקניות פורד ואייזנהאואר בים התיכון, 4 בנובמבר 2023. רויטרס
נושאות המטוסים האמריקניות פורד ואייזנהאואר בים התיכון, 4 בנובמבר 2023/רויטרס

חברת דירוג האשראי S&P Ratings פרסמה אתמול בערב דו"ח חמור נוסף על ישראל, שבו היא צופה זינוק בגירעון, ירידה חדה בצמיחה ובתמ"ג.

לפי החברה, ישראל ניצבת בפני סיכונים גיאופוליטיים וביטחוניים משמעותיים, כאשר תרחיש של הסלמת המלחמה לאזורים נוספים נותר אפשרי, למרות שאינו מרכזי. על פי תרחיש הבסיס של החברה, מלחמת ישראל-חמאס תישאר ממוקדת בעזה, אך ככל שתהיה התרחבות של הסכסוך למדינות נוספות באזור, כך תהיה השפעה רחבה יותר על כלכלת ישראל ועל מצבה הביטחוני.

החברה צופה שהצמיחה של ישראל תעמוד על 1.5% בשנת 2023 ו-0.5% בשנת 2024, בשל השפעות המלחמה על המשק. התחזיות השנתיות של החברה מציגות התכווצות חדה של 5% בתמ"ג ברבעון הרביעי של 2023, בהשוואה לרבעון השלישי, כאשר כל מרכיבי ההוצאות מצטמצמים, כולל ביקוש מקומי, יצוא ויבוא. ההתכווצות תנבע מירידה בפעילות העסקית, ירידה בביקוש מצד הצרכנים וסביבת השקעות מאוד לא ודאית.

החברה מציינת כי השפעתה הכלכלית של המלחמה הנוכחית צפויה להיות משמעותית יותר מהשפעותיהן של עימותים צבאיים קודמים, כולל 'צוק איתן' ב-2014, 'עמוד ענן' ב-2012, 'עופרת יצוקה' בשנים 2008-2009 ו'מלחמת לבנון השנייה' ב-2006.

נגיד בנק ישראל אמיר ירון מסיבת עיתונאים ריבית 23/10/23. דוברות בנק ישראל, צילום מסך
נגיד בנק ישראל. עד סוף 2024 תשוב לרמה מלפני המלחמה/צילום מסך, דוברות בנק ישראל

הדו"ח צופה התאוששות כלכלית הדרגתית כך שעד סוף שנת 2024 הכלכלה תשוב לרמתה טרום המלחמה. כמו כן, החברה צופה צמיחה מואצת שתגיע ל-5% בשנת 2025, זאת ביחד עם החזרת אמון הצרכנים, ומחזורי השקעות מלאים יותר.

לפי הדו"ח צפוי גירעון תקציבי ממוצע של 5.3% מהתמ"ג ב-2023 וב-2024, לעומת 2.3% בתחזית הקודמת של החברה טרום המלחמה. למרות שהוצאות המלחמה צפויות לשוב ולהצטמצם, החברה צופה שהוצאות הביטחון יישארו גבוהות באופן יחסי בטווח הבינוני.

החברה מציינת עוד כי מבנה הכלכלה הישראלית, שבמרכזה יצוא שירותי היי-טק, כמו גם רמות חוב ציבורי מתונות ועודפי החשבון השוטף, מפחיתים חלקית את הסיכונים הכלכליים הטמונים במלחמה הנוכחית. להערכתה, מגזר ההיי-טק בישראל תומך במאזן התשלומים של המדינה ושיעור גבוה מעובדיו יכול לעבוד מרחוק.

כמו כן, להערכת החברה, רמת החוב הממשלתית המתונה של ישראל, הנקובה ברובה במטבע מקומי, תגיע לשיא של כ-67% מהתמ"ג בשנת 2024, ולאחר מכן תרד ל-64% בשנת 2026. יתרות המט"ח של בנק ישראל נותרו גבוהות נכון לסוף אוקטובר 2023, בעוד שאינפלציה נמוכה יחסית לעומת מדינות הייחוס מספקת מרווח להקלה במדיניות המוניטרית, במידת הצורך.

עוד מציינת החברה בסקירה כי על פי סקרי דעת קהל התמיכה בראש הממשלה נתניהו ירדה משמעותית בחודש האחרון, בעקבות התקפת חמאס הבלתי צפויה שלא נמנעה על ידי כוחות הצבא והמודיעין הישראליים. כמו כן, החברה מציינת כי להערכתה הרפורמה המשפטית שאותה קידמה הקואליציה הנוכחית מאז תחילת השנה תושעה ככל הנראה ללא הגבלת זמן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully