וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבלוף של "שוקעוטף": סחורה מהארץ ומחו"ל, במחיר מופקע

עודכן לאחרונה: 15.11.2023 / 20:53

הישראלים התייצבו כדי לתמוך בחקלאי העוטף, אך כעת מסתבר שהסחורה מגיעה מכל הארץ ואף מחו"ל, ומתומחרת ביוקר. היזם: "שינינו ל'שוק עוטף המדינה', כל רווח חוזר לחקלאים". המתנדבים מסרו כי לא יתקיים שוק נוסף. "יש בתחום הזה כוחות גדולים שכלל לא היינו מודעים אליהם"

מיה דגן שוקעוטף שוק עוטף. תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
ההזמנה של מיה דגן. "אל תהיו זבלים שיושבים על הספה ומתלוננים"/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

באחד הסרטונים שהעלתה מיה דגן, הרוח החיה של "שוקעוטף", רואים אותה בשעות הלילה המאוחרות במתחם האקספו בתל אביב, סתורת שיער ועייפה, אך מלאת אנרגיה כהרגלה ואומרת למצלמה: "אנחנו בחניון מינוס אחד, עם הסחורה הכי טריה שהבאנו ישר מהדרום, מחקלאים, אל תהיו זבלים, האלה שיושבים על הספה ומתלוננים, תבואו לקנות סחורה מחקלאים, המחירים הם מחירי רצפה".

"שוקעוטף", מיזם חברתי שנועד לסייע לחקלאי העוטף שנפגעו באסון ה-7 באוקטובר, למכור את הסחורה שלהם ישירות לצרכן ובלי פערי תיווך, יצא לדרך ב-26 באוקטובר, והבטיח סחורה טריה ישירות מחקלאי הדרום, במחיר עלות וללא פערי תיווך, כך לפחות הבטיחו הפרסומים ברשתות החברתיות.

מכיוון שמדובר במתחם האקספו המזוהה עם "אחים לנשק", שהקימו שם מרכז לוגיסטי מפואר לסיוע לחיילים ולמפונים, כולם היו בטוחים שהם מעורבים באירוע ובגלל אמינותם הציבור שם עליהם את מבטחו. מבירור שערכנו, לא רק ש"אחים לנשק" לא מעורבים ב"שוק עוטף", הם מתרחקים ממנו כמו מאש, בגלל האופן הבעייתי שבו הוא מתנהל.

סביר להניח שכוונתה של השחקנית מיה דגן היתה טובה, אלא שהיא נתקלה, שלא בטובתה, בחושים המסחריים המפותחים של השותף שלה למיזם, שרון תמם, מ"משק תמם", בגבע כרמל שבצפון, שמשווק ירקות ופירות לרחבי הארץ, וגם פיצוחים, תבלינים, ומוצרי מעדניה.

תמם, שמוכר בשוק היטב כאיש עסקים ממולח, הבין את הפוטנציאל השיווקי הגלום בשם "עוטף עזה" ובזוועות שחוו תושביו, בשילוב הישראליות הטובה ויחד עם הרצון הטוב של הציבור לעזור לנפגעים, הפך את המיזם התמים, ליופי של הכנסה עם מינימום תקורה.

את החניה במתחם האקספו קיבלו בחינם, כולל הוצאות של חשמל ומים, לעובדים לא היו צריכים לשלם, מכיוון שמתנדבים טובי לב עמדו בדוכנים מבוקר עד לילה ומכרו סחורה ללא תשלום, אבל מתברר שרק חלק קטן מהפירות הירקות הם מהעוטף, שהחקלאים מהדרום קיבלו מחיר עלות, והלקוחות הנלהבים, שהיו בטוחים שהם מסייע להם ישירות, שילמו מחירים מופקעים, כ-20%-30% יותר ממחיר השוק, וכל זה בלי לקבל חשבונית.

מעבר להטעיה ולשימוש הציני והמכוער בזוועות שחוו חקלאי הדרום כדי לסחוט מאזרחים תמימים כסף שאינו נמצא בשפע עכשיו, העובדה שהחקלאים לא הרוויחו את הפער שבין מחיר הקניה למחיר המכירה, מעורר כעס עצום. "הבנתי מה קורה שם מהיום הראשון", אומר משווק של תוצרת חקלאית, "מיה דגן היא כנראה בנאדם טוב, אבל כל מי שמבין קצת בתחום, יכול היה לראות שהארגזים שבהם היה חלק גדול מהסחורה, הגיע מהשוק הסיטונאי ולא ישירות מהחקלאים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
שוק עוטף שוקעוטף מיה דגן. תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
שוק עוטף שוקעוטף מיה דגן/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

"דגן העלתה באינסטגרם שלה אננס בלי עלים ואמרה שהוא מגיע מהעוטף. ראיתי את זה ונחנקתי. אחרי חצי שעה היא מחקה אותו, כי כנראה מישהו הסביר לה שזה מחו"ל. אננס בלי עלים מגיע מחו"ל ובעוטף אין אננס, וגם אין תפוחים עם כל הכבוד. אז למכור אותם ולהגיד שהם הגיעו מהעוטף, והציבור קונה מתוך רצון לעזור, זה נורא בעיני, זה לעשות סיבוב על האסון. שרון תמם הוא מעכר ידוע, יש לו ירקניה. עשית קופה יפה במשך שבוע? די. לך הביתה. כבר בנית בשלושת השבועות האלה בית על חשבון אלה שבאמת צריכים עזרה".

תמם ראה כי טוב, והחל לשלוח זרועות של "שוקעוטף" ברחבי הארץ, והפך את שם המיזם ללוגו שמתנוסס על חולצות לבנות. בכל יישוב אליו הגיע קיבל את המקום חינם מהעירייה, בתוספת של מתנדבים חדורי מוטיבציה, מיתוג אישי של מלאך ושיווק אגרסיבי בקבוצות הוואטס אף והפייסבוק המקומיות. לעיריית קריית מוצקין, למשל, לא היה מושג שהמיזם שהם קידמו, היה פייק, והם ביקשו להדגיש שלא היתה להם מעורבות במכירה ובקניה. בדיזינגוף סנטר בוטל שוק שתמם היה אמור לתפעל, בגלל אי עמידה בדרישות שהציבו.

בשוק עוטף נמכרו גם תפוחי האדמה של "דוד משה", שמי שהיה ההשראה למותג, סעיד משה ז"ל מניר עוז, נרצח בטבח בניר עוז עם אשתו ובתו נחטפה לעזה. משיחה עם בעלי החברה, הוא לא זוכר שתמם קנה סחורה ישירות ממנו, אולי דרך השוק הסיטונאי. אבל "דוד משה" מזוהה עם העוטף, וזה טוב לביזנס.

ואם כבר ביזנס, הירקניות וחנויות הפרחים בתל אביב, חטפו בגלל השוק מכה כלכלית לא פשוטה. יקיר עזרא, מהירקניה "פנקס דלי" בצפון ת"א, מספר שהמחזורים שלו בימי שישי, שנחשבים לימים החזקים בשבוע, נחתכו ב-20%-30%. "אנשים לא באים לקנות אצלי. הם אומרים שהם רוצים לעזור חקלאים בשוק של העוטף, למרות שהכל יקר שם לפחות ב-10% יותר ממה שאני מוכר. הפחד שלי שזה יהפוך לקבוע וידפוק אותנו לגמרי".

בעלת חנות פרחים במרכז ת"א, מספרת שמאז שהשוק נפתח היא מוכרת בעיקר אדמה לעציצים, כי את השתילים קונים שם. "מאז שהשוק נפתח המכירות שלי ירדו בכ-60%. מה שהציל אותי אלה גלגלי האבל שהזמינו ממני גופים גדולים שאני עובדת איתם. ספק שלי היה בשדה תעופה וראה שם חקלאי שהזדהה כחקלאי מנתיב העשרה, ושחרר קונטיינר שתילים מהולנד. הם אומרים שהשתילים מהעוטף, אבל הם בכלל מחו"ל.

"בשבוע הראשון ראיתי פרסום של מכירת שתילים של יישובים מהדרום ורציתי לתת להם פינה אצלי, בלי עלות, שיבואו ויאספו את הכסף. פניתי ולא קיבלתי תשובה. אחרי שבוע אמרו לי, תודה רבה, אבל הסחורה נגמרה מהר מהצפוי. הם סיימו לשווק את הסחורה והתחילו למכור סחורה מיובאת מחו"ל והתל אביבים התמימים קונים את זה ומרגישים שעשו טוב".

אננס משק לוי. נמרוד סונדרס
גידול אננס. "אין בעוטף אננס. ראיתי את הפוסט ונחנקתי"/נמרוד סונדרס

מ"אקספו ת"א", חברת בת של עיריית ת"א, נמסר בתגובה: "מאז פרוץ המלחמה פתח אקספו את שעריו לשלל פעילויות, בהן המלאכים של ערן, חמ"ל אזרחי, שוק עוטף, מרלו"ג אחים לנשק, עמותת פסוריאזיס ועוד, מבלי לבדוק בציציותיהם של העמותות והתורמים למפונים ולחיילים. בעקבות השאלה שעלתה בקשר לפעילות השוק, ייערך בירור עם מפיק האירוע".

מיה דגן הפנתה אותנו לקבלת תגובה מתמם, ואמרה שהוא אחראי על התפעול והלוגיסטיקה. בשיחת טלפון, הוא אמר שההובלה עולה לו הרבה מאוד כסף, 150,000 שקלים עד היום, והוא חייב לכסות את ההוצאות.

תמם הבהיר, שכבר אחרי שבועיים שונה השם ל"שוק עוטף המדינה", כיוון שהסחורה הגיע מכל קצוות הארץ, מה שלא נכתב בפרסומים שהופצו, אלא להפך, הודגש שמדובר בעוטף עזה.

לשאלה, מדוע לא ביקש מהחקלאים לשנע את הסחורה בעצמם, או ניסה לגייס הובלה בחינם, אמר שהלוואי והחקלאים היו רוצים להגיע וכששאלנו כמה הרוויח בשלושת השבועות האחרונים, אמר שאין לו מושג ורואה החשבון שלו עובד על המספרים.

עוד טוען תמם, שהרווח נתרם לאנשים שנפגעו במלחמה, וכי בין היתר הוא קנה חציר לחוות הנאקות בעין הבשור, וטרקטור משומש לחקלאי בניר עוז, דרך עמותת חרבות ברזל, בעלות של 99 אלף שקל שאמור להגיע אליו בקרוב, והוא מקווה לקנות 50 כאלה.

החציר והטרקטור הם יוזמות נהדרות, אבל אינן תורמות דבר לחקלאים שנאבקים על פרנסתם ולא ראו שקל מהרווחים העצומים שגרף תמם, שהרי עזרה ישירה לכל אחד ואחת מהן, היתה אחת ממטרות המיזם ומה שהניע את הציבור להגיע בהמוניו ולקנות בשוקעוטף.

שרון תמם מסר בתגובה: "מדובר בתוצרת חקלאית כחול-לבן עם סחורות של חקלאים מעוטף והצפון. מיקדנו את המסר ושינינו לשם 'שוק עוטף המדינה' במטרה להדגיש כי התוצרת החקלאית היא מכל הארץ ובפרט מעוטף עזה. מצורפת רשימת החקלאים.

"מחירי השינוע, אבטחה, פחת, ביגוד, אוכל ושתייה לצוות אכן מגולמים במחירי הירקות. שום שקל לא הולך לכיס שלי או של מיה דגן. כל רווח עודף חוזר חזרה לחקלאים כציוד ואספקה למשקי הדרום שאנו תורמים, כך למשל נתרם טרקטור לחקלאי בניר עוז, חציר עבור חוות הנאקות בעין הבשור ועוד ונמשיך בכל המרץ לעשות טוב. הכול מודפס, רשום ומגובה מול חברות האשראי. להלן חשבוניות עבור הטרקטור והחציר וכן של עלויות השינוע".


בעקבות פרסום הכתבה, מסרו המתנדבים במיזם כי שוק עוטף לא יפתח בסוף השבוע הקרוב. "החלטנו לעצור רגע, לקחת פסק זמן מהפעילות ולעשות בדק בית. כולנו מתנדבים שבחרו לתת מזמנם וממרצם כדי לעשות טוב ולעזור לחקלאים", מסרו המתנדבים, "אבל נראה שיש בתחום הזה פוליטיקה וכוחות גדולים שכלל לא היינו מודעים אליהם. אנחנו מודים לכולכם ויודעים שעשינו והתכוונו רק לטוב, זה לא היה יכול לקרות בלעדיכם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully