וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סמוטריץ' נגד גלנט: "מתנער מאחריות והודף לחצים פוליטיים לאוצר"

עודכן לאחרונה: 16.11.2023 / 13:58

ראש רח"ל פנה לאוצר וביקש כי רשויות שפינו תושבים בהחלטה עצמאית יקבלו פיצוי על הוצאותיהן; סמוטריץ' במענה חריף לגלנט - "נמנעתם מקבלת החלטה. האם בכל מלחמה האזרחים יתפנו על דעת עצמם והמדינה תממן?"

שרי האוצר והביטחון מתקוטטים ומגלגלים ביניהם את האחריות בנוגע לתושבי יישובים שאינם מורשים לשוב אליהם, על אף שלא פונו בהחלטת ממשלה.

מדובר ביישובים בדרום אשר נמצאים מעבר לקו שבעת הקילומטר מהגדר עם עזה - נתיבות, אופקים והמועצות האזוריות מרחבים, שער הנגב, חוף אשקלון, שדות נגב ואשכול, וכן מועצות אזוריות בצפון שנמצאות מעבר לקו ה-3 קילומטר לגבול בצפון - המועצות האזוריות גליל עליון, מעלה יוסף, מטה אשר, מבואות חרמון ומועצה אזורית מרום הגליל. רשויות אלה פינו אוכלוסייה באופן עצמאי ואף מימנו את הפינוי.

נאום שר הביטחון יואב גלנט. 7 בנובמבר 2023. לע"מ, צילום מסך
גלנט. ראש רח"ל ביקש סיוע מהאוצר, שהגיב בעוצמה/צילום מסך, לע"מ

במכתב חריף שהוציא בשבוע שעבר שר האוצר, בצלאל סמוטריץ', לשר הביטחון, יואב גלנט, מאשים סמוטריץ' את גלנט בהתנערות מאחריות וגלגול לחצים פוליטיים ממנו אליו, בתואנה שמדובר בעניינים תקציביים ולא בסוגיות ביטחוניות.

חילופי ההאשמות בין המשרדים החלו, לאחר שיום קודם, פנה ראש רח"ל תת אלוף יורם לרדו, למשרדי האוצר, הביטחון והביטחון הלאומי, והפציר בהם לפצות את התושבים האלה לאלתר, בתשלום חד פעמי רטרואקטיבי, על ההוצאות הגדולות שספגו בשל הפינוי שלא בטובתם.

וכך כתב ראש רח"ל למשרד האוצר: "בפורום העורף שהתקיים ב-6 בנובמבר בראשות שר הביטחון, הדגיש השר כי נדרשת מדיניות שמחזקת את הרשויות, אשר מגזרתן פונתה אוכלוסיה שלא על פי החלטת ממשלה. לאור זאת, ביקש שר הביטחון להעלות את הנושא בקבינט החברתי-כלכלי, על מנת ליצור מבנה של תקציב רטרואקטיבי חד פעמי לרשויות, לאור חריגות האירוע וחוסר הוודאות בגין ההוצאה לפינוי תושביהן.

"מכיוון שמדובר ברשויות שלא היתה המלצה ביטחונית של צה"ל לפינויין, אבקש כי תסייע למול הקבינט החברתי-כלכלי, שיגבה את החלטת ראשי הרשויות ויפעל לתקצוב ערכי חד פעמי רטרואקטיבי לרשויות הצפון והדרום".

בצלאל סמוטריץ. ינון שלום יתח, עיבוד תמונה
סמוטריץ'. "צריך לבצע תחקיר על החודש האחרון, שבו קרסו תוכניות המגירה לפינוי"/עיבוד תמונה, ינון שלום יתח

המכתבו של לרדו, העלה את חמתו של סמוטריץ', אשר השיב בתגובה חריפה שהופנתה לא אל ראש רח"ל, אלא ישירות אל שר הביטחון יואב גלנט. "האמור במכתב אינו נהיר לי ועלול ליצור מראית עין של התנערות מאחריות ואף ניסיון להדוף לחצים פוליטיים ולגלגל אותם לעבר משרד האוצר, משל היה מדובר בסוגיה תקציבית", כתב סמוטריץ' לגלנט.

"ההחלטות על פינוי יישובים מאיזורי לחימה, הינן החלטות שמובלות על ידי צה"ל ומתבססות על שיקולים ביטחוניים", כתב לגלנט. "החל מהשבוע הראשון למלחמה, ביקשתי חזור ובקש לקיים דיון מסודר בקבינט הבטחוני, ולתקף אמות מידה ותהליך סדור לקבלת החלטות על פינוי.

"למרבה הצער, נמנעתם מלקיים דיון כזה כאמור וכך גם הקבינט. ולמרות זאת משרד האוצר תקצב וגיבה לאלתר, כל החלטה שביקשתם להעביר לממשלה, תוך אמון מלא במערכת השיקולים שלכם".

נפילות באשקלון בעקבות מטח רקטות מרצועת עזה. 14 בנובמבר 2023. תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
נפילות באשקלון. "קביעת מדיניות פינוי סדורה היא באחריות שר הביטחון"/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

סמוטריץ' תוקף את גלנט וכותב כי "ככל שנדרש פינוי משיקולים ביטחוניים ליישוב מסוים הרי שעליכם להביא החלטת ממשלה מסודרת, ככל שלא נדרש פינוי מסיבות ביטחוניות איני מבין על בסיס מה קבעתם רשימת יישובים מסוימת ומדוע יישובים אלה ולא רבים אחרים שתושביהם ביקשו או יבקשו בעתיד להתפנות מהם בשל אובדן תחושת הביטחון.

"על איזה פיצוי 'ערכי' בדיוק מדובר? האם משמעות המכתב היא כי מכאן ולהבא בכל מלחמה אזרחים יתפנו על דעת עצמם או הרשות המקומית במימון המדינה? אני סבור כי אין זה אחראי לקבוע מדיניות כזאת מבלי לבחון לעומק את השלכותיה, תוך ביצוע תחקיר על החודש האחרון, בו קרסו למעשה במידה רבה תוכניות המגירה לפינוי אוכלוסייה".

סמוטריץ' מסכם את מכתבו בעקיצה נוספת: "סיכומו של דבר, אבקש להבהיר את עמדתי, לפיה קביעת מדיניות פינוי סדורה וקוהרנטית, שיקופה לציבור, יישומה ועמידה מאחוריה תוך יכולת להדוף לחצים פוליטיים, הינה באחריותך ובהתבסס על שיקולים ביטחוניים. משרד האוצר יעמוד בעזרת השם מאחורי כל החלטה ביטחונית ויתקצב אותה ככל שיידרש".

בעוד השניים מתקוטטים, התושבים שהתפנו עצמאית, אם בהחלטת ממשלה ואם לא, עדיין לא קיבלו פיצוי של שקל אחד לחשבון הבנק שלהם מהמדינה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully