וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בורסה תחת אש: כיצד משפיעה המלחמה על המסחר בשוק ההון?

עודכן לאחרונה: 19.11.2023 / 15:00

"נכון לרגע זה הבורסה העולמית לא מושפעת או מגיבה ישירות למלחמה בישראל, עוד מוקדם להשוות בין השפעות מלחמות קודמות על הבורסה לזו הנוכחית, היות והיא עדיין בהתהוות המאופיינת על ידי חוסר יציבות", כך אומרים יניב ארביב ורועי ראובן, מומחים ומרצים לשוק ההון

סוכן בורסה. ShutterStock
בורסה תחת אש: כיצד משפחיה המלחמה על המסחר בשוק ההון?/ShutterStock

בעיצומה של מלחמה בישראל, כשהמשק כולו עוד לא באמת יודע כיצד להתנהל ומה יהיו ההשלכות הכלכליות בהמשך, דיברנו עם יניב ארביב ורועי ראובן, מרצים בתחומי שוק ההון, יזמות ונדל"ן ובעלים של מכללת פסגות לשוק ההון, נדל"ן ויזמות על השקעות וסיכונים בשוק ההון והבנו שהענף כולו מאופיין כעת בחוסר יציבות, "ברבור שחור", כפי שניתן לומר. השניים שופכים אור על מה שכן ניתן כבר לזהות:

"מלחמות עבר וכן מבצעים לאורך שנות ההיסטוריה של מדינת ישראל מעידים על כך שהבורסה חוזרת באופן הדרגתי לשערים שבטרם המלחמה וכפועל יוצא למסלולי עליות. אם נתבונן במלחמת לבנון השנייה הרי שבתקופת המלחמה ירדה ב-8% אך חודש לאחריה מדד ת"א 25 (כיום 35) עלה ב-7% ושלושה חודשים לאחר מכן ב-14% נוספים. 12 חודשים מתחילת המלחמה מדד ת"א 25 דאז עלה בכ-40%.

בתקופות מלחמה ואי ודאות הסוחרים חייבים לנקוט משנה זהירות לצד הבנה במוצרים ובאופי פעילויות החברות של המניות אותן הן שוקלים לרכוש או למכור. בעת משבר הקורונה מניות כמו פייזר, מודרנה וזום בחודשים היו הראשונות לפרוץ אך לאחר מכן קרסו באחוזים רבים. מניית פייזר שהגיעה לכ-60 דולר כיום עומדת על כ-30 דולר בלבד, מדובר בירידה של כ-50%, מה שמעיד על כך שגם אם סוחרים מתלבטים בעת הזאת אילו מניות לרכוש עליהם להבין שגם למוצרים ביטחוניים וחיוניים למשק עלולות להיות תנודות ביום שאחרי.

העולם אומנם חווה דעות על ישראל אך בשונה מכך הבורסה העולמית לעת עתה לא מושפעת מהבורסה הישראלית. חשוב לציין שבשנים האחרונות אם משווים את מדד תא 35 למדדי ארה"ב כמו הנאסד"ק ומדד ה- SP 500 הקורלציה היא לא זהה. לדוגמא תשואת המדד ב 12 חודשים האחרונים של ת"א 35 הינה 12% - לעומת SP 500 שהינה 14.5%".

עובד בשוק ההון. ShutterStock
"מניות ביטחוניות לא בהכרח יעניקו ביטחון לתיק ההשקעות"/ShutterStock

"מניות ביטחוניות לא בהכרח יעניקו ביטחון לתיק ההשקעות"

ישנם סוחרים רבים שיטענו כי זו התקופה להשקיע במניות העוסקות בביטחון וכאן יש לבחון את הניתוח הטכני והפונדמנטלי של המנייה לצד התחזיות ולא להתבסס רק על העובדה שמדובר במנייה העוסקת בביטחון. גם אם החלטתם להשקיע במניות מהסוג הזה הרי שיש להגדיר מראש נקודות יציעה הן במצבי הפסד והן במצבי רווחה כך למשל מניית זום שזינקה לשיא של כ-600 דולרים ליחידה וכיום עומדת על כ-60 דולרים בלבד.

במבט להיסטוריה מאז פרוץ מלחמת יום כיפור, אם נתבונן המלחמות ובאירועים ביטחוניים מאז 1973 הרי שבכל אירועי מסוג זה השוק הגיב תחילה בירידות שערים אך יחד עם זאת הממוצע לעליית השוק לאחר שלושה חודשים מפרוץ המלחמות/המבצעים הינו 4% ולאחר 12 חודשים ממוצע עליית השוק עומד על כ-16% (לא כולל מלחמת חרבות ברזל) נכון שאין הבטחה לעתיד לבוא ואין הדבר מהווה ייעוץ לפעולה אך מי שמכיר מסחר בשוק ההון יודע שכוחות השוק ברוב המקרים מתקנים ואף משפרים עמדה ברוב שערי המניות.

אירועים של ברבור שחור אף אחד לא יכול לחזות וזה חלק אינטגלי משוק ההון לכן כל משקיע באשר הוא צריך לשקול ולהבין האם הוא בנוי לתקופות כאלו שהן לא יהיו האחרונות ובורסה זה תמיד גלגל של גאות ושפל וכל אחד צריך לשאול את עצמו האם בתקופות כאלו הוא מעדיף לשבת על הגדר ולחפש אפיקים אחרים או להמתין ולנהל את הפוזיציות על פי ניהול סיכונים ולחכות שיעבור זעם.

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
יניב ארביב ורועי ראובן, מרצים בתחומי שוק ההון, יזמות ונדל"ן ובעלים של מכללת פסגות לשוק ההון, נדל"ן ויזמות.. עננים צילום עסקי,
יניב ארביב ורועי ראובן, מרצים בתחומי שוק ההון, יזמות ונדל"ן ובעלים של מכללת פסגות לשוק ההון, נדל"ן ויזמות./עננים צילום עסקי

"אי וודאות כלכלית מגדילה את החשיבות לעוגנים פיננסיים"

לסיכום, מלחמת "חרבות ברזל" כמו גם אירועי עבר המתאפיינים באי וודאות כלכלית, מחדדת את החשיבות לכך שכל אחד ואחת ייצרו לעצמם עוגנים פיננסיים נוסף המשכורת החודשית כמו קופות גמל להשקעה, פוליסת חיסכון, קרנות סל וכיו"ב.

כותבי הטור הם רועי ראובן ויניב ארביב, בעלים ומנכ"לים של מכללת פסגות לשוק ההון, נדל"ן ויזמות ורשת חללי העבודה Dogether. מחברי הספרים רב המכר "לאן נעלמו 300 אחוז?" ו"משולש הכסף". אין בטור כל המלצה מקצועית ו/או תחליף לייעוץ עם אנשי מקצוע.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully