וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

במה עדיף להשקיע, נדל"ן פרטי או נדל"ן מסחרי?

מוגש מטעם מניבים

עודכן לאחרונה: 23.11.2023 / 10:18

במשך שנים השקעה בנכסים למגורים הייתה השקעה מעולה, המניבה תשואה טובה למדי. באותה מידה, ניתן היה לומר שהשקעה בנדל"ן מסחרי, גם היא השקעה מצוינת, המייצרת תשואות יפות ומשתלמות

סוכן נדל"ן מחזיק מפתחות לדירה. freepik,
סוכן נדל"ן מחזיק מפתחות לדירה/freepik

אולם, בימים אלו, ימים של משק הסובל מחוסר וודאות, עליות ריבית מטורפות, עליות מחירים משמעותיות בכל תחומי החיים ואפיקי השקעה קלאסיים שהפכו לא יציבים, נפער פער מסוים בין תחום הנדל"ן המסחרי לבין תחום הנדל"ן למגורים. הפער מראה עדיפות להשקעה בתחום הנדל"ן המסחרי מכיוון שהנדל"ן למגורים נכנס להקפאה וחוסר יציבות.

השקעה בנדל"ן למגורים

שוק הנדל"ן למגורים, היה במשך שנים בעלייה מתמדת ולפיכך, נחשב להשקעה מצוינת עבור כל מי שחשק להשקיע את מיטב כספו בשוק הנדל"ן. בשנות הצמיחה של התחום היה מקובל לחשב ולנתח את רמת הכדאיות של השקעה בנכס מסוים, בהתאם למחיר למטר, תוך לקיחה בחשבון שלכל אזור גיאוגרפי יש מנעד מחירים המאפיין אותו. השקעה בנדל"ן למגורים זוכה, על פי רוב, לתנאי מימון טובים באמצעות הבנקים וגופי מימון חוץ בנקאיים. עובדה זו מסייעת למשקיעים לייצר תשואות טובות באמצעות דמי השכירות שהם גובים לאורך הדרך. דרך נוספת לעשות רווח נאה היא, להשביח את הנכס ולמכור אותו בסכום הרבה יותר גבוה מסכום הקנייה. אופציה זו דורשת תכנון מס חכם בכדי לא להיקלע לתשלום מיס שבח גבוה מדי. התשואה הממוצעת השנתית מדמי שכירות נעה בין 4 ל- 5 אחוזים. עד כה, העובדה שהיה מדובר בענף מקרקעין שרק עולה ועולה, רמת הסיכון של המשקיעים הייתה נמוכה והתשואה הייתה טובה ויחסית מהירה. אולם, תנאי השוק היום משנים מעט את חוקי המשחק.

השקעה בנדל"ן מסחרי

נדל"ן מסחרי למכירה היה נחשב, במשך שנים, לתחום מעט יותר תנודתי מתחום הנדל"ן למגורים. השכרת משרד הייתה יכולה להיות מניבה ביותר במצב של משק צומח אולם, ברגע שהמשק חווה ירידה, חברות ועסקים נסגרים, משרדים מתפנים ובעלי הנכסים נשארים ללא דיירים כלומר, מפסידים כסף. אפיק ההשקעה בנדל"ן מסחרי אינו מסתכם ברכישה והשכרה של משרד, מדובר בתחום רחב בהרבה הכולל בתוכו גם קניונים, מרכזי מסחר חיצוניים, מרכזי תעשייה, מרכזים לוגיסטיים, מלונות, צימרים, מסעדות ועוד. כמו בתחום הנדל"ן למגורים, הרווח למשקיעים מגיע בעקבות השכרת הנכסים באופן שנתי. אולם, הבדל אחד משמעותי קיים בעולם הנדל"ן המסחרי, והוא גורם ליציבות חיובית שאיננה קיימת, בטח לא בתקופה הנוכחית, בנדל"ן למגורים. מדובר בכך שהסכם שכירות של נדל"ן מסחרי, על פי רוב, נחתם לתקופות ארוכות טווח, דבר המייצר שקט נפשי ותשואה קבועה לאורך זמן. ממוצע התשואה השנתית מנדל"ן מסחרי נע בין 8 ל- 10 אחוזים, מדובר בתשואה טובה ביותר שהופכת כל השכרת נכס מסחרי לכדאית מאוד.

מה צופן העתיד של תחום הנדל"ן בישראל?

ישנה סברה שבעתיד הלא מאוד רחוק תהיה הצפה של שטחי מסחר באזורים המבוקשים במיוחד. הצפה כזאת עלולה ליצור מצב של ירידת מחירים. נכון, מדברים על הצפה כזאת הרבה זמן אולם, ככל שהזמן עובר מצב כזה הופך אפשרי יותר ויותר. מכיוון שנדל"ן מסחרי הוא למעשה כל נכס שאינו מיועד למגורים כגון: משרדים, חנויות, מחסנים, מגרשים בעלי היתרים למסחר בלבד, מבני תעשייה, תחנות דלק, צימרים, מלונות וכו', עומד בפני המשקיע מרחב אפשרויות די גדול, המקנה את היכולת לבצע השקעה חכמה ומגוונת. לעומת זאת, הנדל"ן למגורים אינו מציג רמת גיוון כה גדולה ולכן, בתקופות כמו זו אותה אנו חווים עתה, רמת הסיכון עולה מאוד והכדאיות יורדת, ביחס למה שהיה מוכר עד כה. אבל, ישנה דרך נוספת לנתח את המצב, בענף בו מחירי הדירות יקרים מאוד, לא כל אחד יכול להרשות לעצמו לקנות דירה והאופציה שנותרת לו היא שכירות, כך שהביקוש לדירות בהשכרה עולה ולא בהכרח יורד.

מוגש מטעם מניבים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully