וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שבועיים אחרי היירוט ההיסטורי בחלל: נחתמה עסקת החץ-3 עם גרמניה

עודכן לאחרונה: 23.11.2023 / 17:57

העסקה הביטחונית הגדולה ביותר: גרמניה תשלם 3.6 מיליארד דולר כדי להגן על אירופה מהטילים של פוטין. המרוויחות: התעשייה האווירית, אלביט, רפאל וחברת תומר הממשלתית

סרטון על פיתוח מערכת חץ-3/משרד הביטחון

שבועיים אחרי שמערכת החץ-3 יירטה בחלל טיל באליסטי איראני ששיגרו לישראל החות'ים מתימן נחתמה עסקת מכירת המערכת לגרמניה.

אחרי שיחות של יותר משמונה שנים התחייבו הגרמנים לשלם 3.6 מיליארד דולר עבור מערכת ההגנה האווירית הישראלית, והתעשייה האווירית, הקבלנית הראשית של המערכת, התחייבה לספק אותה עד סוף שנת 2025, לוח זמנים קצר מאוד במונחי עסקאות נשק גדולות. זאת בשל הרצון של קנצלר גרמניה אולף שולץ להשלים במהירות מערך הגנה לאומי מפני טילים, בעקבות פלישת רוסיה לאוקראינה.

העסקה נחתמה כעסקה בין ממשלות, כך שממשרד הביטחון הגרמני רוכש את המערכת ממשרד הביטחון הישראלי, שמזמין אותה עבורו מהתעשייה האווירית. על החוזה חתם היום בתל אביב מנכ"ל משרד הביטחון, אלוף (מיל') אייל זמיר, כאשר במעמד החתימה השתתפו שגריר גרמניה בישראל, שטפן זייברט, הנספח הצבאי הגרמני, אל"מ וולקר גלהאוזן, ראש מפא"ת, תא"ל (מיל') ד"ר דני גולד, מנכ"ל התעשייה האווירית, בועז לוי, ראש מנהלת 'חומה', משה פתאל, ראש אגף הכספים במשרד הביטחון, רו"ח דקל כהן ובכירים נוספים.

בעקבות החתימה יוזרמו מיליארדי שקלים להתחלת הייצור בתעשייה האווירית ובעשרות תעשיות ביטחוניות נוספות בישראל, השותפות לפרויקט, ובראשון אלביט המייצרת את מערכת הבקרה והשליטה, החברה הממשלתית תומר המייצרת מערכות הנעה רקטיות וחברת רפאל. חלק מהעבודות יימסרו לידי חברות אמריקאיות כמו בואינג. לפי החוזה, סוללה ראשונה של חץ 3 תימסר למשרד ההגנה הגרמני בסוף שנת 2025.

חתימת הסכם מכירת חץ-3 לגרמניה. משמאל לימין: מנכ"ל משרד הביטחון אייל זמיר, שגריר גרמניה בישראל, שטפן זייברט והנספח הצבאי הגרמני, קולונל וולקר גלהאוזן. משרד הביטחון, משרד הביטחון
משמאל לימין: מנכ"ל משרד הביטחון אייל זמיר, שגריר גרמניה בישראל, שטפן זייברט והנספח הצבאי הגרמני, קולונל וולקר גלהאוזן/משרד הביטחון, משרד הביטחון

חץ-3 מפותחת במשותף ביד מנהלת 'חומה' במנהלת המחקר והפיתוח במשרד הביטחון (מפא"ת) והסוכנות האמריקנית להגנה מטילים (MDA), שממנת את עיקר הפעילות. על פיתוח החץ-3 הוחלט ב-2011 במטרה להעניק לישראל שכבת הגנה נוספת בפני טילים באליסטיים, עם דגש על טילים גרעיניים מאיראן.

ארה"ב הסכימה לממן את הפיתוח וההצטיידות אחרי שבחנה את התכנון המקורי שאפשר לייצר מיירט זול משמעותי מהמיירט האמריקאי המקביל: מחירו של טיל חץ-3 מוערך ב-3 מיליון דולר, לעומת יותר מ-10 מיליון דולר לכל מיירט SM3 של חברת ריית'און, המשמיד גם הוא את מטרתו בחלל. המחיר היקר פחות מאפשר הצטיידות בכמות גדולה יותר של מיירטים, כדי להיערך לפגוע בכמות גדולה יותר של מטרות. עד היום מימנה ארה"ב פיתוח של 2 דורות החץ בכ-4.5 מיליארד דולר במצטבר, וכעת מפתחים בתעשייה האווירית את חץ-4 וחץ-5.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
הארופ - טיל משוטט גדול מבית התעשיה האוירית בתעופה מבצעית, 12 בספטמבר 2017. התעשיה האוירית, מערכת וואלה! NEWS
חימוש משוטט הארופ מתוצרת התעשייה האווירית/מערכת וואלה! NEWS, התעשיה האוירית

עסקה גדולה למכירת חימושים משוטטים

התעשייה האווירית דיווחה היום כי חתמה על חוזים למכירת מערכות חימוש משוטט בהיקף של למעלה מחצי מיליארד שקל. מדובר בחוזים עם שתי מדינות שונות, לאחר הצטיידות של מדינות נוספות מוקדם יותר השנה, במערכות כאלה.

התעשייה האווירית המציאה את החימוש המשוטט המודרני, המכונה גם מל"ט מתאבד, בשנות ה-80 עם ההארפי. במהלך השנים הועתק הכלי בידי מדינות אחרות, ובראשון איראן, שמספקת כיום חימושים משוטטים לחיזבאללה, לחות'ים בתימן, ולרוסיה המשתמשת בהם בתקיפות נגד אוקראינה.

עיקר המכירות של התעשייה האווירית בתחום מגיעות כיום ממערכת ההארופ, המצוידת בהנעה חשמלית, מסוגלת לשהות באוויר 6 שעות, ולטוס לטווח של 1,000 ק"מ. מחירו של כל חימוש מוערך בכ-300 אלף שקל.

מנכ"ל התעשייה האווירית, בועז לוי: "מערכות החימוש המשוטט הביאו להישגים מרשימים ביכולת המבצעית בלחימה ברחבי העולם, ומהוות כלי תקיפה מבצעי, מרכזי ומכריע בשדה הקרב. יכולת הדיוק של מערכות אלו מהווה יתרון משמעותי ברמה המבצעית ועבור הדרג המדיני, לנטרול נקודתי של האיום בזירת הלחימה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully