וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חזי גוטמן: "החל מאפריל צפויה רגיעה בשוק המט"ח"

אמיר טייג

16.3.2003 / 13:49

גוטמן לא משנה התחזית למדדי 3 החודשים הקרובים אך מוריד תחזית האינפלציה ל-2003 ל-2.3%; לדבריו הדולר יעמוד בסוף השנה על 4.9 שקלים

"החל מאפריל ואילך תהיה רגיעה בשוק המט"ח", כך מעריך חזי גוטמן, הכלכלן הראשי של הבנק הבינלאומי. להערכת גוטמן, שער החליפין צפוי להגיע עד סוף השנה ל-4.9 שקלים לדולר, כאשר שער החליפין הממוצע בחודש מארס צפוי להיות כ-4.85 שקלים לדולר. גוטמן מציין עם זאת כי אי הוודאות סביב המלחמה בעיראק תגרום לתנודות בשוק המט"ח במהלך חודש מארס.

גוטמן לא משנה את הערכותיו לעליית מדד המחירים לצרכן ב-3 החודשים הקרובים. היינו, מדד מארס - 0.4%, אפריל - 0.3%, מאי - 0.2%. בעקבות עליית המדד בפברואר בשיעור הנמוך מההערכה המוקדמת של גוטמן, הוא מוריד את תחזית האינפלציה לשנת 2003 ל-2.3% מרמה של 2.6% בתחזית הקודמת. האינפלציה החזויה על פי גוטמן ל-12 החודשים הקרובים יורדת משמעותית ל-1.5% בלבד לעומת 2.4% בתחזית הקודמת.

להערכתו, בנק ישראל כנראה ימתין עד לאחר אישור התוכנית הכלכלית החדשה וסיום הפעילות המלחמתית בעיראק כדי להתחיל בהפחתה הדרגתית של הריבית. "בתנאים כאלו ניתן להניח שבנק ישראל יוריד בהדרגה את הריבית תוך מעקב צמוד אחר ההתפתחויות במשק". גוטמן מניח כי הריבית תופחת ב-0.5% בסוף חודש אפריל ועד סוף השנה תגיע לכ-7%, כלומר הפחתת ריבית נוספת של 1.4% עד תום השנה.

"הקיצוצים הצפויים בתקציב כנראה לא יביאו את הגירעון בתקציב בשנת 2003 ל-3% מהתוצר כפי שנקבע כיעד על ידי הממשלה הקודמת, אלא לכ-5% מהתוצר", אומר גוטמן ומציג עמדה מעט פסימית בהשוואה לעמדת האוצר ובנק ישראל. אך גוטמן מרגיע ואומר כי אם אכן תתקבל התוכנית הכלכלית על ידי השווקים באופטימיות, כלומר בירידה בציפיות האינפלציה ורגיעה בשער הדולר, הדבר עשוי לרמז על הצלחה צפויה של התוכנית הכלכלית.

גוטמן גורס כי סביר יהיה להניח שהתוכנית הכלכלית תכלול רפורמות במשק, בכלל זה במערכת הפנסיה ובשוק ההון. רפורמות אלו עשויות לזרז את תהליך יציאת המשק מהמיתון. על כך מוסיף גוטמן את הפחתת הריבית הצפויה על ידי בנק ישראל כתרומה חיובית נוספת לעלייה בקצב הצמיחה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully