וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הנגיד עונה לגפני: "ראוי היה שיו"ר ועדת כספים יהיה בקיא בכלכלה"

עודכן לאחרונה: 27.11.2023 / 12:34

זאת לאחר שגפני אמר הבוקר כי טעות להאריך את כהונת הנגיד, וכי "הקדנציה שלו מאופיינת בזה שפוגעים בחלשים, שהריבית עולה כל הזמן, העול על הציבור נורא ואיום"

גפני נגד נגיד בנק ישראל אמיר ירון/דוברות הכנסת

יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני בביקורת חריפה על נגיד בנק ישראל: "נגיד רע, הקדנציה שלו מאופיינת בזה שפוגעים בחלשים, שהריבית עולה כל הזמן, העול על הציבור נורא ואיום".

לדברי גפני בפתח דיון ועדת הכספים הבוקר: "ח"כ פרקש הכהן העלתה בשבוע שעבר את נושא ריבית הבנקים, אמרתי שאזמין לכאן את נגיד בנק ישראל, כיוון שזה נושא שאנחנו דנים בו הרבה מאוד זמן ולא משתנה לטובה, המציאות שאדם מקבל מעט מאוד על הכסף שיש לו בבנק והוא צריך לשלם הון על המשכנתאות והאשראי. המזכירה שלו אמרה למזכירה שלי שביום שני בערב הוא ידבר איתי בטלפון והיה יום רביעי".

נגיד הבנק המרכזי פרופסור אמיר ירון. רויטרס, עיבוד תמונה
אמיר ירון. "הבנקים מרוויחים הון תועפות על חשבון הזוגות הצעירים"/עיבוד תמונה, רויטרס

גפני המשיך ואמר כי "אני מבין שהממשלה מתכוונת למנות אותו לקדנציה נוספת, הקדנציה שלו מאופיינת בזו שפוגעים בחלשים, שהריבית עולה כל הזמן, העול על הציבור נורא ואיום הוא לא נגיד טוב, הוא נגיד רע, הממשלה מקבלת החלטה רעה. הבנקים מרוויחים הון תועפות ואין עיני צרה בהם, אבל מה זה הכסף הזה, מאיפה הכסף הזה של הבנקים? מהזוגות הצעירים שמרווחים הון על חשבון הזוגות הצעירים שלוקחים משכנתאות, ואעשה מה שצריך בעניין הזה".

ח"כ אורית פרקש הכהן: "המדינה מקצה 10 מיליארד שקל ומקצה את זה להלוואות לעסקים, הם באים ובמקום לקבל את הריבית הזולה מזה שהכספים מוגנים בריבית מדינה, עושים הבנקים רווח של אחוז וחצי על הריבית. אני לא מאמינה בהטחה בנגיד, אם הדבר יהיה בידינו ושר האוצר יאפשר לנו, אפשר לעשות חקיקה שאת הקרן הזו יתפעלו הבנקים בלי להרוויח כסף, זה בידינו ואנחנו יכולים להתניע מחדש את החוק הזה".

בעקבות הדברים סיכמו ביניהם חברי הוועדה כי ידרשו מבנק ישראל כי במסגרת מסלולי ההלוואות בערבות המדינה הבנקים לא יגבו ריבית נוספת, וכי במידה והנושא לא יעוגן, תקודם חקיקה בנידון.

מבנק ישראל נמסר בתגובה כי "יציבות מחירים היא תנאי לפעילות תקינה של המשק כולו. העלאות הריבית מנעו מהכלכלה הישראלית גלישה לאינפלציה גואה שפוגעת בראש ובראשונה בשכבות החלשות. בלעדיהן, האינפלציה היתה מכה שורשים עמוקים, ומשפחות רבות, לצד עסקים רבים, היו נפגעים עוד יותר ולאורך זמן.

"ראוי היה שיו"ר ועדת הכספים יראה את טובת המשק כולו, יהיה בקיא ביסודות הכלכלה וגם במה שקורה מחוץ לישראל - אז היה מגלה שפעולות הבנק המרכזי בישראל והנגיד, בהתמודדות עם האינפלציה, הקורונה והמלחמה, זוכות לתשבחות מצד כל גורמי המקצוע הבינלאומיים.

"וגם, חשוב לא פחות שהדיאלוג בין הכנסת והממשלה לבין מוסדות ציבוריים כמו בנק ישראל, יהיה מקצועי ומכבד, ולא יתאפיין בשיח רעיל ומפלג, שאינו הולם, ודאי בעת הזו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully