וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ריבית בנק ישראל ללא שינוי; עלות המלחמה: 160 מיליארד שקל

עודכן לאחרונה: 27.11.2023 / 16:41

הערכת בנק ישראל היא כי עלות המלחמה תעמוד על 160 מיליארד שקל; תחזית הצמיחה הופחתה כאשר להערכת בנק ישראל התוצר יצמח ב-2% בכל אחת מהשנים 2023 ו-2024

נגיד בנק ישראל אמיר ירון החלטת ריבית 27/11/23. יחצ,
נגיד בנק ישראל אמיר ירון. הריבית ללא שינוי/יחצ

בנק ישראל השאיר את הריבית במשק על כנה והיא תמשיך לעמוד על 4.75%, זאת בהתאם להערכת רוב הכלכלנים.

בנק ישראל מפרט בהודעתו כי "למלחמה השלכות כלכליות משמעותיות, הן על הפעילות הריאלית והן על השווקים הפיננסיים. מידת אי-הוודאות לגבי עומק ומשך הלחימה הצפויים גדולה מאוד, וזו משליכה גם לגבי מידת הפגיעה בפעילות. האינדיקטורים הכלכליים השונים מאז תחילת המלחמה הצביעו כצפוי על ירידה בפעילות הכלכלית במשק אך בחלוף מספר שבועות של מלחמה, נראה כי המשק מצוי בתהליך התאוששות כלכלית בחלק מרכיבי הפעילות.

"האינפלציה התמתנה אך עודנה נמצאת מעל היעד. הציפיות והתחזיות לאינפלציה מצויות בתוך היעד. לאחר פיחות חד בשבועות הראשונים של המלחמה, חל ייסוף חד, ושער השקל חצה כלפי מטה את רמתו ערב המלחמה. הסיכון לפיחות בשקל, על רקע התנודתיות בשער החליפין בתקופה האחרונה, עדיין מהווה סיכון להתכנסות האינפלציה ליעדה.

"חטיבת המחקר הפחיתה את תחזית הצמיחה ולהערכתה התוצר יצמח ב-2% בכל אחת מהשנים 2023 ו-2024. התחזית מאופיינת ברמה גבוהה במיוחד של אי ודאות וכוללת הערכה כי הוצאות הממשלה בגין המלחמה יסתכמו בכ-160 מיליארדי שקל. יחס החוב לתוצר בשנים 2023 ו-2024 צפוי לעמוד על כ-63% וכ-66% בהתאמה.

"היקף הפעילות בשוק הדיור מוסיף להתמתן וישנם קשיי פעילות בענף לאור המלחמה. בשנים-עשר החודשים האחרונים מחירי הדירות ירדו ב-0.2%. בסעיף שירותי הדיור בבעלות חלה ירידה של 0.3% וקצב העלייה השנתי המשיך להתמתן והגיע ל-4.9%.

"בשוק האשראי, מגמת האטה נרשמה באשראי הבנקאי לעסקים קטנים וזעירים. בנק ישראל הפעיל מספר כלי מדיניות ממוקדים לתמיכה בתהליך העמדת האשראי למגזר זה".

הצהרת ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ'. 2 בנובמבר 2023. הדס פרוש/הארץ, עיבוד תמונה
שר האוצר סמוטריץ' וראש הממשלה נתניהו. נדרשות התאמות בתקציב/עיבוד תמונה, הדס פרוש/הארץ

הנגיד אמר היום כי "אנו נמצאים בעיצומו של השבוע השמיני למלחמת 'חרבות ברזל'. מעבר לנושאי הביטחון, למלחמה יש השלכות כלכליות משמעותיות, המשפיעות הן על הפעילות הריאלית והן על השווקים הפיננסיים. אנו בבנק ישראל ובוועדה המוניטרית פועלים במגוון כלים העומדים לרשותנו כדי לסייע למשק ולציבור בישראל לצלוח תקופה זו ולהגיע לעמדת הזינוק המיטבית ביום שאחרי. כמובן, שמידת אי הוודאות הכלכלית קשורה בימים אלו לתחום הביטחוני ולאופן בו תתפתח המלחמה בחזית. לאור אלו ובהתאם למידע שהתווסף מאז ההחלטה הקודמת, חטיבת המחקר עדכנה את התחזית המקרו-כלכלית שלה.

"אני רוצה לחזור ולהדגיש שהכלכלה הישראלית איתנה ויציבה. הכלכלה הישראלית ידעה להתאושש מלא מעט תקופות קשות בעבר ולחזור לשגשג במהרה. מנועי הצמיחה של המשק, יודעים להסתגל למצבים שונים. ביניהם כמובן גם החדשנות והטכנולוגיה, בהם אנו מובילים ברמה העולמית.

"אנו מקיימים בבנק הערכות מצב אודות השפעת המלחמה על אספקטים כלכליים ופיננסיים שונים. אנו מזהים את הפגיעה הכלכלית המשמעותית שספג המשק בשבועות הראשונים למלחמה ואת העלויות המשמעותיות לתקציב המדינה הנגזרות מכך. אך יש גם מקום להכיר כי במספר תחומים המשק מציג גם יכולות של הסתגלות למצב שנכפה עלינו. אנו רואים זאת במיוחד בחזרה לעבודה בענפים רבים, בתמהיל והיקף הרכישות של הציבור, ובחזרה של פעילות המסחר. המשך קיום שגרה מקסימלית בעורף, ברקע המלחמה בחזית, הוא חיוני מאוד לכלכלה. מרכיב מרכזי לכך הוא החזרה לתפקוד של מערכת החינוך. מעבר לחשיבותה הבסיסית בהקניית החינוך, פעילותה מאפשרת גם לשאר המשק לתפקד טוב יותר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully