וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המלחמה מוכיחה: אסור להיות תלויים בספק חשמל בלעדי

שניר שרון

עודכן לאחרונה: 27.11.2023 / 18:04

מטחי הרקטות השביתו את רשת החשמל במספר אירועים והאוכלוסייה הגדלה תביא לעומסי צריכה, משק חשמל מגוון המתבסס על אנרגיה מתחדשת נחוץ היום יותר מאי פעם

גג סולארי. FA energy,
גג סולארי. ישראל הציבה לעצמה יעד כי עד לשנת 2030 כ-30% מהחשמל במדינה יופק ממקורות אנרגיה מתחדשת/FA energy

מטחי הרקטות לעבר יישובי הדרום והצפון בחודש האחרון הביאו, בין היתר, גם לפגיעה בקווי מתח חשמליים וגרמו להפסקות חשמל של מספר שעות ברחבי הארץ. החשש הגדול הוא מפני פתיחת מערכה נרחבת יותר בצפון, שעלולה לפגוע בתחנות כוח וקווי חשמל נוספים, לשתק את רשת החשמל לזמן ארוך יותר, ולהותיר מיליוני אזרחים בעלטה.

הסכנה כתוצאה מקריסת מערכת החשמל בשעת מלחמה, רק מחדדת את הפתרון הזמין והפשוט שכבר תפס תאוצה במדינות רבות בעולם והוא המעבר לעצמאות אנרגטית ושימוש נרחב באנרגיה ירוקה. שימוש במערכות סולאריות על גגות הבתים, וחשוב לא פחות, גם במערכות אגירת אנרגיה, יאפשר לנו לא להיות תלויים רק ברשת החשמל הארצית, ובעת מלחמה יש לכך חשיבות עליונה.

בשנים האחרונות, ישראל מצהירה שהפכה למעצמה אנרגטית, בעיקר בזכות הגילוי והפיתוח של משאבי גז טבעי בים התיכון. הגז הטבעי מספק לישראל חשמל זול המאפשר לה להיות יותר עצמאית ופחות תלויה בייבוא אנרגיה מחו"ל. במקביל, ישראל הציבה לעצמה יעד כי עד לשנת 2030 כ-30% מהחשמל במדינה יופק ממקורות אנרגיה מתחדשת.

אנשים בסופרמרקט בקייב במהלך הפסקת חשמל, לאחר מתקפת טילים רוסית, אוקטובר 2022. רויטרס
הפסקת חשמל בסופר. יש פתרון זמין/רויטרס

בפועל, הערכות של המשרד להגנת הסביבה מדברות על כך שישראל תגיע ב-2030 רק ל-19%, ובדרך תחמיץ גם את יעד הביניים שנקבע עד למועד זה. קיים גם חשש כי עד למימוש התוכנית לפיתוח רשת החשמל בישראל, הרשת הקיימת לא תעמוד בעומסים כתוצאה מקצב הגידול באוכלוסייה ושימוש הולך ועולה בכלי רכב חשמליים.

למדינת ישראל יש פוטנציאל גבוה לעבור למשק אנרגיה המבוסס על אנרגיה ירוקה, בזכות מספר ימי שמש רב באופן יחסי בשנה. שימוש נכון במשאב זה יכול לפטור את כולנו משימוש בתחנות כוח מזהמות, יקרות, שיכולות להיות מושבתות כתוצאה מעומסים, או חלילה מפגיעה בעתות מלחמה.

לעומת מדינות אחרות בעולם, תחום אגירת אנרגיה עדיין אינו מוסדר רגולטורית במלואו בישראל, מה שמפחית את הכדאיות הכלכלית שבהתקנת מערכות סולאריות ואגירת אנרגיה. לשם ההשוואה, באיטליה בתים רבים פיתחו עצמאות אנרגטית והם אינם תלויים כלל במערכת החשמל המרכזית. רוב החשמל שבו הם משתמשים בבתיהם הופק מאנרגיה ירוקה.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
שניר שרון תדיראן. איה אפרים,
שניר שרון תדיראן/איה אפרים

שימוש במשאבי האנרגיה המופקים מהטבע הוא בבחינת win-win לכולם, זה טוב לכלכלה ומוביל לחיסכון משמעותי בעלויות החשמל, זה טוב גם לסביבה מאחר והאנרגיה הזו היא ירוקה שבתהליך הייצור שלה לא נפלטים חומרים מזהמים לאוויר. ואם יש משהו שלמדנו מהמלחמה הנוכחית שזה טוב גם לביטחון - הפקת חשמל ממקורות אנרגיה מתחדשת תיצור משק חשמל מבוזר שיגרום לחיזוק חוסנה של המדינה ולעצמאות אנרגטית. ככל שיותר בתים יהיו עצמאיים אנרגטית, גם אם ייפגע מתקן כזה או אחר, העורף הישראלי יוכל להמשיך לתפקד כרגיל.

עם שוך הקרבות, ממשלת ישראל חייבת להאיץ את המעבר לעצמאות אנרגטית. עליה להקצות משאבים ותמיכות להתקנת מערכות אגירת אנרגיה בבתים, ליצור אסדרה רגולטורית בעלת כדאיות כלכלית לשימוש באנרגיה הנאגרת, ולאפשר לציבור להיות יותר פעיל ומעורב בשוק ייצור החשמל. רק כך נוכל להבטיח שהחשמל לו אנו זקוקים יהיה זמין ואמין בכל עת ובכל מצב, והעורף שלנו יהיה מוגן מפני איומים חיצוניים ופנימיים.

הכותב הוא משנה למנכ"ל קבוצת תדיראן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully