וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחיר המלחמה: האם יבוטלו הפטור ממע"מ והטבות בקרנות השתלמות?

יניב אנג'ל

עודכן לאחרונה: 28.11.2023 / 6:47

הגירעון בתקציב יחייב את המדינה בהחלטות קשות, וביטול הטבת מס הוא דרך קלה להזרים מיליארדים נוספים לקופה. איזה הטבות עלולות להיות בסכנה?

מרכז הסחר המקוון - דואר ישראל. דוברות דואר ישראל,
חבילות מגיעות לדואר ישראל. הטבה שנתפסת כמיטיבה עם אוכלוסיות חלשות/דוברות דואר ישראל

המשבר הכלכלי בעקבות המלחמה והגירעון הגדל בתקציב מביאים את אנשי משרד האוצר לחשוב על ביטול חלק מהפטורים והטבות המס הקיימים כיום. על הכוונת: פטור ממע"מ ברכישות מחו"ל, הפטורים על השכרת דירה, או ביטול הפטור ממס ירושה. אז מה הפתרון ומה צפוי לקרות?

פטור ממע"מ ברכישות בחו"ל
כיום קיים פטור ממע"מ על יבוא מוצרים בשווי של עד 75 דולר. כבר בדיוני התקציב וחוק ההסדרים לשנים 2022-2021 שקל שר האוצר דאז, בתמיכת רשות המסים, לבטל את הפטור שעלותו לפי הערכות נעה סביב 1.8 מיליארד שקל בשנה. מעבר להגדלת קופת המס, ביטול הפטור יסייע לקמעונאים מקומיים פוגע בעסקים כחול לבן, שמתקשים להתחרות בתאגידי ענקי זרים. מאידך, קיום הפטור פופולרי בציבור שאוהב את השפע המסחרי של רכישה ברשת, מאפשר לצרכן יותר אפשרויות, ונתפס כמיטיב עם אוכלוסיות חלשות.

פטור ממס על הכנסות שכר דירה למגורים
כיום, יחיד שמשכיר דירה למגורים יכול לקבל פטור מלא ממס בגין הכנסותיו עד לסכום של 5,471 שקל לחודש בשנת 2023. בעבר כבר היו מחשבות ודיונים לגבי ביטול הפטור, שיכול להעשיר משמעותית את קופת המס במדינה, בדומה למדינות בעולם שלא מעניקות פטור בגין השכרת דירה. במציאות שבה מחירי הנדל"ן מרקיעי שחקים ורבים באוכלוסייה מתקשים לקנות דירה ונאלצים לגור בשכירות, ביטול פטור שכזה עשוי להעלות את מחירי השכירות עוד יותר ולפגוע בציבור. וכן ייתכן וכדאי לשקול את ביטול הפטור רק במקביל לחקיקה שתקבע את גובה השכירות, למורת רוחם של משכירי הנדל"ן ולשמחתם של השוכרים.

פטור ממס ירושה
ביטול הפטור הקיים ממס ירושה בישראל, שחל במדינות רבות בעולם ומקדם צדק חלוקתי, עולה בישראל מעת לעת. הנושא זוכה לחשיבה מחודשת במשרד האוצר וצפוי להתנגדות רבה בקרב אליטת המשפחות העשירות בישראל.

יניב אנג'ל, שותף מנהל מחלקת המיסוי ב-AUREN ישראל. עדי ארד,
יניב אנג'ל, שותף מנהל מחלקת המיסוי ב-AUREN ישראל/עדי ארד

פטור ממס על קרנות השתלמות
קרן השתלמות היא מכשיר פיננסי שמאפשר לחוסך פטור ממס לאחר שש שנים של חיסכון, כאשר ביטול הפטור יכול להגדיל משמעותית את הכנסות המדינה ממסים. בסיטואציה בה חסכונות הציבור מקבלים מהבנקים ריבית זניחה, ביטול פטור זה יהווה פגיעה בעיקר במעמד הביניים, שקרן ההשתלמות מהווה עבורו אפיק חיסכון סביר ומשתלם יחסית.

ומה עוד אפשר לעשות?
מעבר לפגיעה הפיזית והנפשית, המלחמה מביאה לנזקים ארוכי טווח גם ברמה הכלכלית, בעיקר לענפי הסטארטאפ והטכנולוגיה שהם הקטר של המשק, וסבלו מקשיים עוד לפני המלחמה. מעבר לכך, אם לפני המלחמה היה ניסיון לקדם רפורמות משמעותיות לשבור את הריכוזיות בענפי הבנקאות והחקלאות נראה שרפורמות אלה לא יתקדמו.
במקום לחשוב על ביטולי פטורים וגזירות מס חדשות, הכיוון הנכון הוא להתכונן ליום שאחרי המלחמה, עם השקעה בבניה מחודשת של בתים ותשתיות באזורי העוטף, תוך עידוד אוכלוסיות להתגורר באזור. זה הזמן של מקבלי ההחלטות לעודד חברות זרות להשקיע בישראל בתחום התשתיות, בתחבורה ובחינוך, על ידי הגדלת הטבות המס לפעילות עסקית באזורי העוטף, לצד עידוד השקעה בהייטק.

הכותב הוא שותף מנהל מחלקת המיסוי ב-AUREN ישראל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully