וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חסר תקדים: דו"ח מבקר המדינה יפורסם במהלך המלחמה

29.11.2023 / 10:02

אנגלמן חורג מהמסורת ויפרסם דו"ח ביקורת מקיף תוך כדי המלחמה, צפוי לקבוע כי המדינה נכשלה בטיפול בעורף, ללא תוכניות פינוי ותקצוב; דו"ח על כשלי מערכת הביטחון יוכן רק לאחריה

בווידאו: המבקר מותח ביקורת על התנהלות הממשלה בטיפול בעורף וקובע שאין הצדקה להתעוררות המאוחרת/צילום: משרד מבקר המדינה

מבקר המדינה מתניהו אנגלמן יפרסם במהלך דצמבר דו"ח ביקורת מקיף על כשלי הטיפול בעורף. הדו"ח יפורסם באופן חסר תקדים בזמן אמת ובעיצומה של המלחמה. פרטים על הצפוי בדו"ח נחשפו במהלך החודשיים האחרונים בביקורים של המבקר בשטח ובמכתבים ששוגרו לשרים ולראש הממשלה נתניהו.

בסוף אוקטובר ביקר את אנגלמן את המפונים בטבריה ובעמק הירדן ואמר כי "הממשלה נכשלה בטיפול בעורף. היעדר תוכנית כלכלית ומינוי פרויקטור זה כשל הפוגע באזרחים".

התובנה העיקרית מהביקורים היתה שהשרים חייבים לצאת מידית לשטח. 250 אלף מפונים עדיין לא חזרו לבתיהם. את תוכניות הפינוי הקודמות זרקו לפח והתחילו הכול מהתחלה. לשדרות וקריית שמונה בכלל לא היו תכניות פינוי בנמצא.

מבקר המדינה בצפון הארץ. מימין - תא"ל במיל' איתן דהן, מנהל חטיבת הביטחון במשרד מבקר המדינה. באמצע בני בן מובחר ראש מועצת מבואות חרמון. משמאל מבקר המדינה מתניהו אנגלמן. יח"צ,
מבקר המדינה בצפון הארץ. מימין - תא"ל במיל' איתן דהן, מנהל חטיבת הביטחון במשרד מבקר המדינה. באמצע בני בן מובחר ראש מועצת מבואות חרמון. משמאל מבקר המדינה מתניהו אנגלמן/יח"צ

בין היתר, לתושבי קרית שמונה הבטיחו שיפנו אותם לבתי ספר בתל אביב, בלי לוודא שאלה בכלל ערוכים לקליטתם. בהמשך, כאשר הסתבר כי בתי ספר אלה כלל לא ערוכים לכך, הוקם עבור המפונים בית ספר אירעי באוניברסיטת תל אביב.

בביקור באילת התברר שמפונים היו צריכים לגייס תרומות כדי לשכור אוטובוס על מנת לצאת להלוויות במרכז הארץ. נוצרה בעיה קשה של תקצוב הרשויות המטפלים ישירות באזרחים. לאילת נוספו 60 אלף מפונים ומספר התושבים הוכפל.

ב-13.11 פנה המבקר במכתב חריג לראש הממשלה. הוא פרט את הכשלים והליקויים בהיערכות לטיפול בעורף: "אין הצדקה להתעוררות המאוחרת של הממשלה לטיפול בעורף. הביקורת תהפוך כל אבן כדי להגיע לחקר האמת ולהצביע על האחריות של הדרגים".

בהמשך המכתב חזר ומנה את כל הליקויים כמו היעדר תוכנית סיוע כלכלית בזמן אמת, ליקויים בטיפול במפונים בבתי מלון, תכניות פינוי לקויות של אזרחים בזמן חירום, החוסר בנציגות ממשלתית ביישובים שנפגעו, בעיות בתקצוב ברשויות מקומיות ועוד.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
תלמידים מקריית שמונה בבית ספר שנפתח עבורם באוניברסיטת תל אביב, 8 בנובמבר 2023. ראובן קסטרו
תלמידי קרית שמונה שפונו לתל אביב. מפונים נאלצו לשכור אוטובוס על חשבונם כדי להגיע להלוויות/ראובן קסטרו

התייחסות נוספת תהיה לקונפליקט המובנה בין בכירי האוצר לדרג הפוליטי, מצב בריא בעתות שגרה אך בימי מלחמה פוגע באחדות השורות ובאזרחים. יומלץ להכין תכנית מגירה של האוצר לסיוע בשעת חירום.

כן יהיה צורך בהסדרה מחודשת של האזורים הזכאים לפיצוי לפי מרחק גיאוגרפי. כדי לחסוך את חוסר הוודאות האזרחי יומלץ למנות דובר מיוחד מטעם האוצר שיבהיר בכל יום את זכויות האזרחים שנפגעו ואת לוחות הזמנים לטיפול בהם.

כאמור הדו"ח יתייחס אך ורק לכשלי הטיפול בעורף. בנוגע לכשלים של הצד הצבאי במערכת הביטחון מתכוונים להמתין עד לסוף המלחמה למעט כשלי הטיפול בכיתות הכוננות.

בתגובה לפנייתי אישרו במשרד המבקר את הכוונה לביצוע ביקורת אבל סירבו להוסיף פרטים: "לא נמתין עם הביקורת בנושא הטיפול בעורף עד לגמר המלחמה. אבל למרות הכשל המשמעותי בנושא הביטחוני נמתין עם הדו"ח על מערכת הביטחון וכרגע ניתן לצה"ל לנצח".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully