וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הנדל"ן המניב מזנק: "המשקיעים מניחים שהריבית תרד"

עודכן לאחרונה: 30.11.2023 / 15:47

חברות הנדל"ן המניב הבולטות בבורסת תל אביב זינקו בכ-21% בממוצע מאז ה-7 באוקטובר: "המשקיעים לא לוקחים בחשבון אפשרות של מיתון, ירידה בתפוסה ומחסור בעובדים בתחום הבנייה"

נדללל. יח"צ,
נדללל/יח"צ

המשקיעים מצאו הזדמנות בנפילה של שוק המניות המקומי מיד לאחר פרוץ המלחמה. בין המבוקשות ניתן למצוא מניות הנדל"ן המניב הפועלות בישראל ובחו"ל, שרשמו עליות חדות. האם הדבר מעיד על ההערכות לסיום המלחמה?

העלייה החדה מודגשת, בין היתר, במדדי ת"א מניב ישראל ות"א מניב חו"ל, לדוגמה, שעלו בכ-13.6% וכ-12.4% בהתאמה, מאז ה-7 באוקטובר, לעומת מדדי ת"א 35 ות"א 90 שעלו כ-5.4% וכ-5.5% בהתאמה לאותה התקופה.

מניות חברות הנדל"ן המניב הבולטות בבורסה בתל אביב, שנבחנו על ידי וואלה! כסף, זינקו בכ-21% בממוצע מאז ה-7 באוקטובר, ועקפו בכך את נקודת המחיר בו נסחרו טרום תקיפת החמאס את יישובי הדרום בשבת השחורה.

המניה שהציגה את העלייה החדה ביותר מבין החברות הנבחנות (ראו טבלה) היא זו של חברת אפי נכסים, המוחזקת על ידי חברת ביג (89.29%) ונסחרת בבורסה בתל אביב בשווי כ-5.6 מיליארד שקל, לאחר שמנייתה זינקה בכ-26.8% מאז ה-7 באוקטובר, ובכ-43% מאז תחילת השנה.

לצדה זינקו בשיעור דומה מאז השבת השחורה גם מניות החברות גב-ים, ביג ועזריאלי, שעלו כ-25.2%, כ-25% ו-24.9%, בהתאמה.

נתונים נדלן2. יח"צ,
נתונים נדלן2/יח"צ

חברות הנדל"ן, כפי שנכתב על ידינו בעבר, מושפעות מהריבית עקב היותן ממונפות, ולפיכך עליית הריבית משפיעה באופן ישיר על עליית הוצאות המימון שלהן. בנוסף, העלייה מורידה את הביקושים כדוגמת הקשיים שחווה מאז תעשיית ההייטק, שצמצמה חללי עבודה והורידה ביקושים.

מנגד, חוזי השכירות של חברות הנדל"ן המניב מחייבות את השוכרים בתשלום צמוד מדד המחירים לצרכן, ולפיכך עליית הריבית גם מסייעת בידן להגדיל את הכנסתן. בנוסף, הורדת הריבית, אם תהיה, תוריד את רמת החוב שלהן, וההנחה בשוק היא שהתפוסה לא תרד.

הנחות אלה מבוססות בעיקר על חוויית השוק בתקופת הקורונה, במהלכה ציבור הצרכנים נהר לאתרי הסחר הווירטואליים וציבור המעסיקים איתר פתרונות עבודה מהבית וחלקם אף אימצו מודל היברידי של יום עד יומיים עבודה מהבית באופן קבוע, ופעלו באופן אקטיבי לצמצם שטחי משרדים על ידי, בין היתר, העמדת חלופה של עמדת עבודה מתחלפת המוכרת גם כ"עמדה חמה".

בנוסף לעמידות שמציגות מניות חברות הנדל"ן המניב (בעיקר מסחר ומשרדים) למלחמת ישראל בעזה, על שלל חזיתותיה, שיעור העלייה הממוצע שהן מציגות מתחילת השנה עומד על כ-6.2% ומציף הערכה כי השוק מוצא בירידות המלחמה הזדמנות לקראת מה שהוא מעריך כירידת ריבית קרובה.

רוב מניות שמונה החברות הגדולות בתחום שנבחנו על ידינו הציגו עלייה מאז תחילת השנה, אותה מובילה, כאמור, אפי נכסים, ולצדה מניות החברות מליסרון וגב-ים עם עלייה של 9% ו-8.04%, בהתאמה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
בניינים בתל אביב מתחם הקריה עזריאלי. ראובן קסטרו
מגדלי משרדים בתל אביב. החברות מגלות עמידות/ראובן קסטרו

יש לציין כי לא כולם בשוק שותפים לדעה הרווחת הנוגעת ל"הימור" שלוקחים המשקעים על מניות חברות הנדל"ן המניב (ישראל וחו"ל). אחד מגורמי שוק ההון מסר לוואלה! כסף, כי "בסיס ההנחת המשקיעים בתחום, כפי שהיא נראית לעת זו, היא שבנק ישראל צפוי להוריד את הריבית בעקבות המלחמה, אבל היא לא מכלילה בתוכה את נושא התפוסה של החברות, שצפויה גם היא להיפגע. ובוודאי אם נחווה מיתון, שאז גם הסיכוי שבנק ישראל יוריד את הריבית, ובצורה משמעותית, גבוה יותר, כדי לתמרץ את השווקים.

"אך גם אם כך יהיה, עדיין קיימת בתחום בעיית חוסר העובדים הזרים, שהחריפה מאז המלחמה ועדיין לא ניכר צפי להתאוששותה, וגם בהיבטי הביקושים, שכן עסקים רבים נמצאים כיום במשבר, ולא רק ענף ההייטק שהוא רק חלק מהביקוש".

כך או אחרת, משקיעי החברות שנבחנו לעיל זכו ב-53 הימים האחרונים (ולעת בחינתן - ראו טבלה) לתשואות הנעות בטווח של 11.7%-26.75%. לצד זאת, יש לציין כי ישראל עדיין במלחמה וכי מטרות האחרונה המוצהרות מרחיקות אותה מסיום.

השגת מטרות אלו תחייב המשך מלחמה בדרום, לצד מענה הרתעתי בצפון, שישפיעו גם על הכלכלה המקומית, ובתוכה על פעילות חברות הנדל"ן המניב. בנוסף, לא ניתן לחזרות מראש את נתונים הכלכליים הכוללים וכיצד יגיב להם בנק ישראל בנוגע לריבית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully