וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המדינה הורידה את התעריפים, ו-2,000 מפונים יהיו שוב ללא קורת גג

עודכן לאחרונה: 1.12.2023 / 9:31

יום לפני תום החוזה הודיעה המדינה על הורדה משמעותית בתשלום לדירות Airbnb המארחות מפונים; איגוד של שליש מבעלי הדירות החליט כי לא ימשיך בהתקשרות: "תשלחו את המפונים לריב עם משרדי הממשלה"

בווידאו: התושבים האחרונים מפונים משדרות/יניר יגנה

מפונים רבים שמתארחים בדירות להשכרה לזמן קצר קיבלו אתמול הודעה שהם צריכים להתפנות בתחילת דצמבר, ועליהם למצוא דיור חליפי החל מיום ראשון הקרוב.

מדובר בדירות השייכות לבעלי נכסים מאוגדים במסגרת ארגון "איסטרא", הכולל שליש מבעלי דירות ה-Airbnb בישראל.

הסיבה להודעת הפינוי המפתיעה, היא ניסיון להפעיל לחץ באמצעות המפונים על משרד התיירות, שהחליט להפחית את התעריף היומי הגבוה במיוחד שהם מקבלים על כל מפונה, בין היתר בהנחיית האיגוד להשתמש בסיפורי המפונים, פניה לחברי כנסת ולאמצעי התקשורת.

בתחילת המלחמה, כשפינוי המפונים פוזר בין הרשויות למשרד הפנים, חתם החשכ"ל על הסכם עם איסטרא, איגוד דירות הנפש בישראל, המאגד תחתיו כ-2,000 דירות, לפיו יורשו לחתום עליו רק בעלי נכסים שרשומים באיגוד. תעריף האירוח עמד על 260 שקלים ללילה למבוגר ו-160 שקלים ללילה לילד, כך שעלות של משפחה בת ארבע נפשות, הגיעה למעלה מ-25 אלף שקל בחודש.

פינוי של תושבים מהעיר שדרות. 15 באוקטובר 2023. יניר יגנה
פינוי תושבי שדרות. "אני לא בא להתווכח על הסכומים"/יניר יגנה

סך הכל מושכרות כרגע כ-5,000 דירות אירוח ברחבי הארץ למפונים. חלק ממשכירי הדירות שאינם באיגוד, שגם הם מסתמכים בשגרה בעיקר על תיירות חוץ שנעצרה לחלוטין מתחילת המלחמה, אמרו לוואלה שהיו משכירים את הדירות גם ב-500 שקלים ללילה למשפחה, על מנת שלא יישארו ריקות.

כשמשרד התיירות לקח על עצמו את ניהול פינוי התושבים, הוקם חמ"ל בשיתוף עם התאחדות המלונות, שהקל על הפרוצדורה והפחית את התעריפים ששילמה המדינה למלונות, חיסכון של יותר מ-10 מיליון שקלים לקופת המדינה.

אתמול, כאמור, הוציא משרד התיירות חוזה חדש לבעלי דירות הנופש, בו הופחת התעריף ל-220 שקל למבוגר ו-110 שקל לילד, מה שיחסוך כ-3 מיליון שקלים לקופת המדינה. הדבר הוציא את "איסטרא" מהכלים.

במכתב שהוציא האיגוד לחבריו נכתב, "לאור השינויים בהסכם החדש שפורסם על ידי משרד התיירות, המשקפים חוסר הבנה של מצב וצרכי המפונים, אנו מודיעים בצער שלא נמשיך את בהתקשרות מול משרד התיירות".

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
איסתרא. יחצ, צילום מסך
הודעת איסתרא לחבריה/צילום מסך, יחצ

עוד נכתב כי "האיגוד אינו יכול לתמוך בהסכם שהוגש יממה לפני פקיעת תוקף ההסכם הנוכחי, תוך הורדת התעריף באופן לא מידתי, ובמיוחד לאחר פנייתנו לדאוג לדמי כלכלה או אפשרות לקבלת ארוחות בדירות האירוח, אשר נתנות במתקני אכסון אחרים. מדובר בניצול ציני של מצב המלחמה, כדי לאלץ את ההתאחדות לקבל החלטה קשה זו, ולגרום מפח נפש ונזקים כלכליים למפונים ולאורחים". מיד לאחר הוצאת המכתב, החלו מפונים לקבל הודעות מהמארחים, שעליהם לעזוב עד ל-1 בדצמבר.

"מפונים קיבלו הודעות פינוי מהמארחים מעכשיו לעכשיו, כי משרד התיירות הודיע לנו על שינוי ההסכם ברגע האחרון", אומר אייל לבנטל, מנכ"ל "איסטרא". "ההנחיות שלנו לחברי האיגוד הן לעשות כל שביכולתם להמשיך ולארח מפונים, ככל שמצבם הכלכלי מאפשר זאת. יחד עם זאת, אנחנו פועלים במרץ מול משרד התיירות, כדי לאפשר למפונים לקבל דמי כלכלה וארוחות. ההסכם שונה באופן חד צדדי, יום לפני פקיעתו, כדי ליצור מצב לא נעים שלנו מל המפונים".

עיתוי שינוי ההסכם, ברגע האחרון, בעייתי ללא ספק. הדרישה החדשה שרק בעלים של 11 דירות אירוח יוכלו לחתום על הסכם מול המדינה, עושה לבעלי הנכסים ולמפונים נזק, מכיוון שדירה עדיפה עשרות מונים על חדר בבית מלון. דבר נוסף, משרד התיירות צריך היה לתמחר אחרת דייר בודד בדירת אירוח, מכיוון שבמקרים אלה המימון אינו מכסה את ההוצאות.

התכתבות איסתרא. יחצ, צילום מסך
התכתבות מתוך קבוצת הוואטסאפ של חברי הארגון/צילום מסך, יחצ
תכתבו שהילדים במסגרות, שהילדים בטראומות, שבתי הספר לידם, שההורים לא מוכנים לטלטל אותם שוב

אבל האופן שבו האיגוד מנחה את חבריו לנהוג כדי לשנות את רוע הגזירה, בעייתי לא פחות. אם כבר שימוש ציני במפונים, נדמה שחברי האיגוד לא בוחלים בשום מהלך כזה. קבוצת הוואטס אפ של האיגוד, נכתבו הדברים הבאים: "להתחיל בהתראות פינוי לדיירים ולשלוח את מספרי הטלפון של החמ"ל (של משרד התיירות ל.ר.) ושל משרד הרווחה. שהם ישתוללו עליהם".

וגם - "אל תיכנסו לעניין של ההסדר והשטויות - תגידו שחייבים לפנות כי ביטלו לכם את ההסכם. תכתבו שהילדים במסגרות, שהילדים בטראומות, שבתי הספר לידם, שההורים לא מוכנים לטלטל אותם שוב. ילדים זקנים וכיו"ב. תמיד עובד". בנוסף פורסמה שם רשימה של אנשי תקשורת אליהם יש להפנות את המפונים ומספרי הטלפון של שרים וחברי כנסת, ביניהם הטלפון האישי של שר התיירות, שהוצף בהודעות.

"אנחנו מבקשים מחברי האיגוד לפנות לתקשורת ולמשרד התיירות", אומר לבנטל, "וזה לגמרי לגיטימי".

פחות לגיטימי להשתמש במפונים כקלף מיקוח מול משרד התיירות.
"אנחנו לא הוצאנו הנחיה כזאת".

קיבלתם מהמדינה הרבה מאוד כסף, על דירות שהיו אמורות להישאר ריקות כשאין תיירים, ונראה שהתרגלתם לסכומים מוגזמים שאתם לא מוכנים לוותר עליהם.
"אני לא בא להתווכח על הסכומים. אני מסכים איתך שזה הרבה כסף, אבל אין דין דירה בנתניה לדירה בנווה צדק. הסכמנו להוריד את התעריף, אם המפונים יקבלו דמי כלכלה. חלק מבעלי הדירות נותנים 1,000 שקלים לאדם לחודש דמי כלכלה וזה יורד מהסכום הכולל".

דירת נופש בת"א לאיש עסקים מהצפון. עיצוב פנים: דניאל מיכאלי. שרון צרפתי,
דירת Airbnb. ללא המפונים כנראה היו נשארות ריקות/שרון צרפתי

איסטרא המוגדרת מלכ"ר, גבתה בתחילת המלחמה מכל חבר שהצטרף לשורותיה כאלף שקלים דמי הרשמה, שהומרו בשקל אחד בלבד לשנה הראשונה עם פתיחת ההסכם לכל משכירי דירות האירוח. בנוסף, גובה האיגוד מכל חבר 10 שקלים לאורח ללילה, לדברי לבנטל, כדי לתפעל את האופרציה. האיגוד גובה את הכסף ממשרד התיירות ומשלם לחבריו.

ההסכם דורש מכם להקים מוקד טלפוני. אין לכם אחד כזה.
"יכול להיות שאין זמינות טלפונית, אבל אנשים יכולים לפנות למוקד שלנו באמצעים אחרים. זה עולה כסף. ועוד משהו, למה לאיגוד בעלי הדירות מורידים בין 30% ל- 40%, כשלבעלי המלונות משלמים מחיר מלא ועוד נותנים להם פחת גבוה? למה מפלים בינינו לבינם?".

אבל יש גם בעלי דירות אירוח שמוכנים לקלוט בשמחה את המפונים שיפונו מהמתחמים של איסטרא, אחד מהם הוא ניר פלד, הבעלים של TLV דירות מרוהטות שמסר, "ראינו את ההסכמים החדשים ואנחנו נערכים לפעול על פיהם. אנחנו רואים לנגד עינינו את המפונים ונשמח להמשיך ולארח אותם, ולשתף פעולה עם מארחים מקצועיים, שעומדים בקריטריונים כדי לקלוט ולטפל במפונים בצורה הטובה ביותר".

ממשרד התיירות נמסר בתגובה כי "דירות האירוח חתמו על הסכם מול האוצר שתוקפו פג בסוף נובמבר. במסגרת ההסכם, המדינה שילמה לבעלי הדירות, עבור דיור בלבד לזוג + 2 ילדים, כ-30 אלף שקלים בחודש. מדובר במחיר רחוק ממחירי שוק נורמטיביים, ולאור זאת, ובהתאם להודעה מוקדמת שניתנה לפני כשבועיים לבעלי הדירות בניסיון להגיע להבנות על המחיר - הוחלט לשנות את התעריף, שעומד כעת על יותר מ-23 אלף שקלים".

עוד מסר המשרד כי "כ-2,000 מפונים בחרו לשהות בדירות אירוח במימון המדינה. אנו מגנים את ניצול מצוקת המפונים, וקוראים להם לפנות למשרד התיירות למציאת דירה חלופית, ככל שיידרש. התעריף היומי המעודכן לשהות בדירות אירוח הוא 220 שקלים למבוגר ו-110 שקלים לילד בתוספת מע"מ (במתווה הקודם, המחיר היה 260 ו-160 בתוספת מע"מ, בהתאמה). אנו מזכירים כי משרד התיירות מפעיל מערך לשיבוץ מפונים בחדרי הארחה במימון מלא. לצד זאת, המשרד מציע מענק יומי המאפשר גמישות בבחירת מקום השהייה. לדוגמה, זוג + 2 ילדים זכאי למענק חודשי בגובה 18 אלף שקלים נטו, המשמש למימון פתרון דיור וגם לכלכלה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully