וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוקרים אמריקאים: משקיעים ידעו מראש על הטבח והרוויחו בבורסה

עודכן לאחרונה: 4.12.2023 / 11:57

שני חוקרים מובילים קבעו כי גורמים ביצעו עסקות שורט בהיקף חריג בתחילת אוקטובר, כלומר הימרו נגד ישראל; סבירות גבוהה שמדובר על הימור מושכל של גורמים שידעו מראש על המתקפה: "הרוויחו מהאירועים הטרגיים"

מחקר. מחקר, צילום מסך
הזינוק בביצוע עסקות שורט/צילום מסך, מחקר

סוחרים גרפו רווחים מהמתקפה הקשה על ישראל בשבת השחורה, על ידי כך שביצעו עסקות שורט בתעודות סל שעוקבות אחרי ניירות ערך של חברות ישראליות.

מחקר חדש שפורסם על ידי פרופ' ג'יי ג'קסון מאוניברסיטת ניו יורק ופרופ' ג'ושוע מיטס מאוניברסיטת קולומביה, גילה זינוק משמעותי בעסקות חסר (שורט), שבהן הרוכש גורף רווח במקרה שבו נייר הערך יורד, זאת מספר ימים בטרם המתקפה. המחקר מבוסס על נתוני עסקות שנמסרו לרשות הרגולציה בארה"ב.

החוקרים זיהו עסקות בהיקפים משמעותיים בעשרות חברות שנסחרות בבורסה הישראלית, בין היתר למשל בתעודות סל ישראליות אשר עוקבות אחר החברות המשמעותיות בבורסה הישראלית. המשמעות היא שאותו גורם או גורמים שביצעו את עסקות השורט בעצם ביצעו הימור נגד ישראל והניחו כי תהיה ירידה משמעותית שירוויחו ממנה.

ההרס בזירת הטבח בקיבוץ כפר עזה. 17באוקטובר 2023. אילן רוזנברג, רויטרס
ההרס בכפר עזה. היה מי שידע מראש והרוויח/רויטרס, אילן רוזנברג

לפי המחקר, בשני לאוקטובר בוצעו עסקות בנפח של 227 אלף יחידות של תעודת הסל, בהשוואה לאלפים בודדים ביום ממוצע. יומיים לאחר פרוץ המלחמה שווי תעודת הסל נפל בשיעור של 7.11%, ותוך שלושה שבועות הגיעה הירידה ל-17.45%.

החוקרים אינם טוענים כי חמאס או גורמים הקשורים אליו ביצעו את הרכישות, אבל "מאוד לא סביר כי מדובר באירוע מקרי".

לדבריהם, "עסקות השורט ב-2 באוקטובר היו בהיקפים גדולים בהרבה מעסקות שהתרחשו מיד לאחר אירועי משבר רבים אחרים, כולל המיתון שלאחר המשבר של 2008, תקופת הקורונה והעימות בין בעזה ב-2014", מציינים החוקרים. דעתם היא כי מי שביצע עסקות אלה היה משוכנע כי דבר רע משמעותי הולך להתרחש בישראל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully