וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גניבות כלי הרכב שולשו ומחיר הביטוח טס: "מעולם לא שילמתי סכומים כאלה"

5.12.2023 / 15:02

הגנבים אוהבים בעיקר ג'יפים וג'יפונים והם נלקחים לשטחי הרשות, במקביל עלו מחירי החלפים; התוצאה - תוספת של אלפי שקלים לביטוח הרכב

משחטת רכב. פוינטר, אתר רשמי
43% מהגניבות בגוש דן, 24% נוספות בשרון/אתר רשמי, פוינטר

גל עליות המחירים של השנה האחרונה לא פסח על אף תחום והגיע גם אל ביטוחי הרכב. אזרחים שבחנו חידוש ביטוח רכבם בחודשים האחרונים גילו עלייה של עשרות אחוזים במחירי ביטוח הרכב המקיף, והציפו את הרשתות החברתיות בנושא.

אדוה (השם המלא שמור במערכת) מתל אביב, לדוגמה, הנוהגת על רכב מסוג קיה פיקנטו, סיפרה לוואלה! כסף, כי "הגיעה העת לחדש את ביטוח הרכב ונדהמתי לגלות שלמרות שאני נוהגת 11 שנה ללא רבב, קיבלתי הצעה הגבוהה בכ-66% ממה ששילמתי בגין אותו ביטוח, לאותה חברת ביטוח, שנה קודם לכן.

"ביטוח החובה והמקיף ששילמתי בשנה האחרונה עמד על כ-3,450 שקל, והצעת המחיר מחברת הביטוח עומדת כיום על כ-5,720 שקל. פנייה להצעות מחיר מחברות אחרות כבר העלו את הסכום לכ-6,000 שקל ומעלה".

משחטות הרכב בצפון. דקלה שחף,
משחטת רכב. תוך שנתיים נרשמה עלייה של 230% בכמות הגניבות/דקלה שחף

גם אחיה של אדוה, שהם, המגויס כיום כלוחם במילואים, מספר, כי "שנה שעבר שילמתי על ביטוח החובה והמקיף כ-3,590 שקל, שחולקו לכ-1,795 שקל חובה וסכום זהה למקיף.

"ההצעה שקיבלתי לאחרונה מאותה חברת ביטוח, וללא שום שינוי בנתונים האישיים שלי מלבד שנה נוספת של ניסיון בנהיגה ואוטו שהתיישן בשנה, כבר עמדה על כ-6,100 שקל, מהם כ-1,950 שקל חובה וכ-4,150 שקל מקיף. לאחר שבדקתי הצעות מחיר מחברות ביטוח אחרות - זאת ההצעה הכי זולה שקיבלתי".

לצידם הלינו נהגים נוספים על מחירי הביטוח של מספר דגמי מכוניות, כדוגמת ארז רוטגן בן ה-24, המחזיק ב-3 השנים האחרונות ביונדאי איוניק ובעבר ללא תאונות, ושיתף, כי הצעות המחיר שקיבל לחידוש ביטוח הרכב נשקו לכ-8 אלף שקל, וכי "מעולם לא שילמתי סכומים דומים".

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
ביטוח רכב - אילוסטרציה. ShutterStock
ביטוח רכב. מדד מחירי ביטוח הרכב בישראל זינק בכ-18.2% בשנה בעוד הממוצע באיחוד האירופי עלה בכ-3%/ShutterStock

סקירה של מרכז המחקר והמידע של הכנסת, שהוצגה במהלך דיון בנושא בוועדת הכלכלה בתחילת יולי האחרון מאששת את תחושות הצרכנים כי הם נדרשים לשלם סכומים גבוהים משמעותית. מהסקירה עולה כי בין חודש מאי 2022 למאי האחרון, זינק מדד מחירי ביטוח הרכב בישראל בכ-18.2% לעומת הממוצע באיחוד האירופי שעלה בכ-3%.

הנטייה הראשונה של צרכני הביטוח היא להפנות אצבע מאשימה אל חברות הביטוח עצמן, הריבית הגבוהה, מצב המשק או המלחמה. אך כל האחרונות לא היו הגורם שהוביל לעליית המחירים החדה.

רשות שוק ההון, המפקחת על חברות הביטוח ושנתוניה שולבו בסקירה שהוצגה בפני ועדת הכלכלה של הכנסת, נוטעת את עיקר העלייה במחירי ביטוח הרכב בעיוות הקיים בשוק החלפים לרכב ובגל העולה של גניבות הרכב בישראל.

עיוות שוק החלפים מגיע בדמות אופי התנהלות הענף. מבקר המדינה כבר התייחס לכך בעבר כאשר הציג הבדלים של עשרות ואף מאות אחוזים בין חלקי חילוף המגיעים מיבואני הרכב (שחלקם גם מחזיקים במוסכים המטפלים במותג) לבין יבואני חלפים בלבד.

בדיקה של רשות שוק ההון מצאה כי מחירי החלפים, שעל בסיסם משולמת תביעת ביטוח והמשפיעים על מחיר תיקון הרכב מחד ומספר הרכבים שיושבתו בעקבות אובדן גמור מאידך, נלקחים ממחירון היבואנים שממנו נרכשים החלפים ולא ממחיר השוק של החלק הנחוץ.

המחירים, לפיכך, עשויים להיות גבוהים בעשרות אחוזים מהמחיר שבו אפשר לרכוש חלף זהה, ותופעה זו היא אחת הסיבות לעלייה בעלות התביעות, ועימה העלייה בפרמיית המבוטחים.

קיה סלטוס בישראל. רונן טופלברג,
ג'יפונים וג'יפים מהווים 46% מכלי הרכב שנגנבים/רונן טופלברג

סיבה מרכזית לעליית מחירי הביטוח היא גל גניבות הרכב ההולך וגואה. ברבעון השלישי של השנה, לדוגמה, חלה עלייה של 94% בגניבות הרכב מישראל לעומת התקופה המקבילה אשתקד, ועלייה של 230% לעומת התקופה המקבילה בשנת 2021. כך על פי נתוני מחקר של חברת איתוראן בנושא גניבות הרכב מישראל.

ככל שהרכב מבוקש יותר, כך רמת הסיכון בביטוחו עולה, ועמה עולה גם מחיר הביטוח. נתוני איתוראן מראים עוד, כי הג'יפים והג'יפונים מהווים 46% מהרכבים הנגנבים, רכבי המשפחה ושאר הרכבים הפרטיים מהווים כ-32%, אופנועים 11%, רכבים מסחריים ומשאיות 5% כל אחד, וכלי צמ"ה 1%.

האזור הגיאוגרפי שהכי סובל ממכת גניבות הרכב, על פי המחקר של איתוראן, הוא גוש דן, עם 43% מכלל אירועי הגניבה, לאחריו אזור השרון עם 24%, אזור הדרום עם 12%, השפלה 8%, ירושלים ומודיעין 9%, הצפון 3% ויו"ש 1%.

הדבר אינו מפתיע לאור היעד המרכזי של גנבי הרכב, כפי שהוצג במחקר של איתוראן, שהינו שטחי הרשות הפלסטינית בטול כרם, קלקיליה, רמאללה, וחברון, שההערכה היא כי פועלות בהם, יחד עם אזורים נוספים שבשליטת הרשות, כ-35 משחטות רכבים.

הנתונים מראים לפיכך, כי הורדת מחירי ביטוח הרכב נעוצה בעיקר בעצירת גל גניבות הרכב מישראל, ושינוי אופי פעילות שוק החלפים בישראל.

משרד התחבורה הגיב בזמנו על דו"ח המבקר, בין היתר, בתיאור פעילותו להרחבת היבוא המקביל.

ממשטרת ישראל נמסר בתגובה: "משטרת ישראל מפעילה משאבים רבים ואת מיטב האמצעים העומדים לרשותה למיגור תופעת גניבות כלי רכב, בהם גם הפעלת אמצעים טכנולוגיים ופעילות ממוקדת במישור הסמוי והגלוי. נמשיך לפעול כל העת למעצר גנבי רכב ולמיצוי הדין עמם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully