וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מנהרות הכסף: מיליארדי דולרים במטבעות דיגיטליים הועברו לפעילות טרור

שניר לוי, טור אורח

10.12.2023 / 6:55

מזוודות דולרים - אאוט, מטבעות דיגיטליים - אין. מימון הטרור באמצעות קריפטו הוא בעיה כלל עולמית, יש להילחם בכל ארנק ובכל העברה חשודה כאילו היה מדובר בחיסול חוליית מחבלים

בווידאו: פעילות חטיבת כפיר לסיכול מנהרות ברצועת עזה/דובר צה"ל
מנהיג חמאס ברצועת עזה יחיא סינוואר בעצרת בעיר עזה, 1 באוקטובר 2022. רויטרס
בדומה לארגוני טרור אחרים, גם סינוואר והחמאס פועלים לעקיפת סנקציות מערביות/רויטרס

מדינת ישראל נמצאת באחת התקופות הקשות שידעה, כאשר הסולידריות החברתית מתמזגת עם אומץ החיילים, שנמצאים עתה בקרבות. אולם, המלחמה בעידן המודרני לא מתחילה ומסתיימת בשדה הקרב, ולמדינה תפקיד חשוב בהגנה גם בשדה הדיגיטלי הסמוי מהעין.

איראן, חיזבאללה, חמאס וארגוני טרור אחרים פועלים באופן שוטף לצורך עקיפת סנקציות מערביות, בין היתר באמצעות סחר בסמים, הלבנת הון והעברת מזוודות מזומנים. בשנים האחרונות חלה עליה במימון טרור גם באמצעות מטבעות דיגיטליים. בעוד ממשלות בעולם התמקדו עד כה בעיקר בהקפאת חשבונות בנקים הקשורים לטרור, מובן כי היום יש להרחיב את המאבק גם לזירה הדיגיטלית.

בעוד למטבעות דיגיטליים יש יתרונות ברורים, יש כאלו המנצלים אותם לרעה. מימון הטרור באמצעות מטבעות דיגיטליים הינה בעיה כלל עולמית, אך לאור המלחמה המתרחשת כעת בישראל, הבעיה הפכה אקוטית ומחייבת מאבק מהיר, שוטף ומתמשך, במטרה לנטר ולהקפיא ארנקים דיגיטלים החשודים במימון הטרור, בו בזמן שהמלחמה מתרחשת.

מניתוח שערכה לאחרונה חברת Xplorisk, נמצא כי בארנקים דיגיטליים הקשורים לפעילות טרור הועברו מיליארדי דולרים במהלך 3 השנים האחרונות, כאשר הוטלו מגבלות על 2% מהארנקים בלבד, בעוד השאר עדיין פעילים - גם לאחר המתקפה על ישראל ב-7 באוקטובר.

מטבע הקריפטו טרון. ShutterStock
המטבע המועדף על ידי האיראנים - Tron/ShutterStock

קרוב ל-14% מהאזרחים באיראן מחזיקים בנכסים דיגיטליים, כאשר נפחי המסחר בבורסות איראניות עולה על 200 מיליון דולר ביום. מדובר במצע מושלם להסתרה של פעילויות טרור והלבנת הון.

חשיפת הקשרים בין הארנקים מגיעה גם בזמן שמשרד המשפטים האמריקני חוקר הפרות אפשריות של הלבנת הון ומימון טרור על ידי מספר בורסות מסחר במטבעות דיגיטלים, אשר אפשרו מימון פעילות איראנית במיליארדי דולרים מאז 2018, על אף הסנקציות האמריקניות שמטרתן לבודד את איראן מהכלכלה העולמית.

כ-75% מהכספים האיראניים אשר מועברים לבורסות הגדולות מועברות באמצעות רשת Tron, שנחשבת רשת הבלוקצ'יין המועדפת כיום על ארגוני טרור בשל היותה אנונימית יחסית, וזאת בשונה מהפרדיגמה הנהוגה, לפיה הביטקוין הוא צינור הכסף המועדף.

שניר לוי. יחצ,
שניר לוי/יחצ

המטה הלאומי ללוחמה כלכלית בטרור (המט"ל) פועל כיום בהצלחה במספר זירות פיננסיות כולל זירת המטבעות הדיגיטלים. יחד עם זאת, בשל המלחמה המתרחשת כעת, יש חשיבות להגביר את שיתוף הפעולה הטכנולוגי והמודיעיני בין המגזר הציבורי והפרטי. על מנת לפעול לניצחון במלחמה, עלינו להילחם יחד בכל ארנק דיגיטלי שמממן טרור ובכל העברה חשודה שנעשית, כאילו היה מדובר בחיסול חוליית מחבלים.

הכותב הוא שניר לוי, מייסד וסמנכ"ל טכנולוגיות בחברת Xplorisk, חברת פורטפוליו של Finsec Innovation Lab, מעבדת החדשנות של מאסטרקארד ו-EnelX.

  • עוד באותו נושא:
  • חמאס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully