וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

8 מיליארד סיגריות בשנה: זינוק בצריכת טבק

11.12.2023 / 7:12

מפרוץ המלחמה חל זינוק של עשרות אחוזים ברכישת סיגריות וטבק. בטווח הקצר המדינה נהנית מעליה במס שעומד על לפחות שקל לסיגריה, אך הוצאות הבריאות העתידיות יזנקו גם הן; ברשת אברהמסון מציעים גמילה בחינם לכל חיילי הסדיר

שלום דומרני מחלק סיגריות לחיילים/שחר ברדיצ'בסקי

"הרבה מאוד כסף נכנס למחזור שלנו מאז תחילת המלחמה, מיליוני שקלים נוספים, אבל אני ישראלי פטריוט. תרמתי מאות אלפי שקלים לרכישת ציוד לחיילי צה"ל".

הדברים שאומר לנו אלון, שמחזיק בחברה להפצת סיגריות ומוצרי עישון, משתקפים היטב בדו"חות היבוא של רשות המיסים. גם שיחות שקיימנו עם גורמים נוספים בשוק ההפצה ובעלי מכולות או פיצוציות - כולם גם יחד מאשרים: המלחמה העלתה באופן דרמטי את היקף צריכת הסיגריות והטבק בישראל.

המדינה, בטווח הקצר, נהנית מפירות ההתמכרות. כולם יוצאים נשכרים ומנפחים את כיסיהם, מלבד המעשנים, כמובן. המספרים המבהילים לפניכם.

רווחי המדינה

על פי דו"ח של משרד הבריאות שמתבסס על נתוני רשות המיסים, בשנת 2022 עמד היקף תקבולי המסים ממכירת טבק, על סוגיו השונים, על 7.5 מיליארד שקלים. נתונים סופיים לגבי השנה הנוכחית יפורסמו רק בסיומה, אולם פרסום נתוני אוקטובר 2023 מסמנים תחילתה של מגמה ברורה ומדאיגה ביותר: באוקטובר 2023 נצפתה עליה בכמויות יבוא סיגריות בשיעור של 21.5%. כמו כן, נרשמה עליה גם בהכנסות ממס קניה על יבוא סיגריות בשיעור של 25.8%.

"אמנם בכל שנה בחודש אוקטובר חלה עליה בהיקף היבוא, בגלל סוגיות שקשורות לסוף שנת המס, אבל העלייה השנה גבוהה יותר, ובעיקר צפויה על פי הערכות לבוא לידי ביטוי גם בחודשים הבאים", מציין גורם בכיר בענף עמילות המכס בישראל. לדבריו, אפשר בזהירות להעריך כי המלחמה תכניס לקופת המדינה סכום נוסף של כחצי מיליארד שקלים ממיסוי סיגריות, שיכניס למדינה כ-8 מיליארד שקלים

יבואנים מהרשות הפלסטינית חשודים בניסיון להבריח עשרות אלפי פקטים של סיגריות דרך נמל אשדוד, במסווה של מכונות כביסה. דוברות רשות המיסים, עיבוד תמונה
יבואנים מהרשות הפלסטינית חשודים בניסיון להבריח עשרות אלפי פקטים של סיגריות דרך נמל אשדוד, במסווה של מכונות כביסה, נובמבר השנה/עיבוד תמונה, דוברות רשות המיסים

האם הנתונים צריכים לעודד את פקידי האוצר בעודם מתמודדים עם עלות המלחמה שמגיעה על פי הערכה לכ-100 מיליארד שקלים? הנזק המצרפי בעקבות התחלואה שנובעת מעישון עומד על סכום שגבוה פי שלושה ואף יותר. "הבעיה היא שהכסף נכנס לכיס אחד ויוצא מכיס אחר", מציינת שירה כסלו - מנכ"לית עמותת המיזם למיגור העישון. גם הכלכלן דני מצביע על הלקונה "שרי האוצר חושבים על הטווח הקצר, על המשמרת שלהם. עם נזקי העישון, יתמודד הגורם הבא שיבחר לתפקיד".

"על פי נתוני האגודה למלחמה בסרטן, כמעט כל שעה מת אדם בישראל כתוצאה ממחלות שנגרמות מעישון אקטיבי או פסיבי. עישון גורם לסרטן, מחלות לב, שבץ מוחי, סוכרת ומחלת ריאות חסימתית כרונית (COPD) הכוללת אמפיזמה וברונכיטיס כרוני", מציין אהוד אברהמסון, מבכירי המומחים בעולם בתחום הגמילה מעישון ומהתמכרויות. הוא מוסיף כי "ארגון הבריאות העולמי קבע כי מיסוי על מוצרי טבק היא השיטה היעילה ביותר למניעת עישון מלכתחילה, במיוחד בקרב ילדים ובני נוער. עד לפני מספר שנים טבק לגלגול היווה חלופה זולה משמעותית לצעירים. המחיר הזול אפשר לצעירים להצטרף ביתר קלות למעגל המעשנים ואכן בעקבות כך נרשמה עלייה אדירה בצריכת טבק לגלגול. רק לאחר שהשוו את גובה המס, העלייה בשיעור המעשנים נבלמה ובהמשך נרשמה ירידה מסוימת".

אולם אין בכך די, מציין אברהמסון. לדבריו "המדינה צריכה להשקיע משאבים רבים בתיווך נכון ומדויק של מכלול הבעיות של עישון לבני נוער".

נער שובר סיגריה. ShutterStock
בני הנוער ממשיכים לעשן, והמשאבים שמשקיעה המדינה לא ממש מספקים/ShutterStock

סוגיית מניעת העישון בקרב בני נוער ואחריות המדינה, לא מסתכמת רק במיסוי אפקטיבי או בהסברה וחינוך. ישנו גם היבט של אכיפה, אך המציאות בשטח עגומה: "בשנת 2022, 42.7% מבני הנוער רכשו בעצמם מוצרי עישון, אולם בגלל חילוקי דעות בנוגע לגורם האוכף, שמתנהלת בין המשטרה, משרד הבריאות ומשרד המשפטים, למיטב בדיקתנו, בפועל, לא ניתן כל קנס לבית עסק שמכר סיגריות או מוצרי עישון אחרים לקטינים", מוסיפה כסלו, "זו שערורייה, שמשחקת היטב לידי יבואני מוצרי העישון, המפיצים ונקודות המכירה. מדובר על שוק שמגלגל מאות מיליוני שקלים בשנה ממכירת סיגריות ומוצרי עישון לבני נוער.

נקודות המכירה

צריך להפריד בין רכישת מוצרי טבק לגלגול לבין סיגריו. לגבי רכישת סיגריות, במרבית המקרים אין מכירה באשראי כלל לפיצוציות או למכולות, במקצת המקרים ניתן אשראי של חמישה ימים עד שבוע. באשר לרכישת טבק לגלגול, כאן הנושא פתוח לדיון, וימי האשראי נעים בין 15 ל-30 יום. חטיבה לתכנון וכלכלה ברשות המיסים הוציאה תדריך בנושא שולי הרווח של הפיצוציות והקיוסקים בישראל, על פיו, אחוז הרווח על מכירת סיגריות נע בין 7 ל-10 אחוז, ברובם המכריע של העסקים.

מאחר ואין הנחות על סיגריות, כל הנחה במחיר לצרכן למעשה מורידה את רווחיות הקיוסק ממכירת הסיגריות. כמו כן, בשנים האחרונות אנו עדים למגמה לפיה ישנם עסקים קיוסקים או חנויות למכירת משקאות חריפים שיוצאים במבצע על מחירי הסיגריות ומוכרים ברווח של בין שלושה לארבעה אחוז לחפיסה. לצד זאת, אחוזי הרווח על מכירת טבק לגלגול עומדות על 20-25% במרבית המקרים. גם על מוצר זה בדומה לסיגריות קיימים קיוסקים או חנויות לממכר משקאות חריפים, אשר יוצאים במבצעים חריגים ומוכרים את המוצר ברווח של כ-10 אחוז, אך בשונה מסיגריות כאן אין לאחוז הרווח על מכירת המוצר השפעה מהותית על שולי הרווח של העסק.

תפיסת טבק בניצנה. רשות המסים,
תפיסת טבק של רשות המסים בניצנה, 2017. אחוזי הרווח על טבק גבוהים מאוד/רשות המסים

וכמה חפיסות סיגריות נמכרות בשנה בישראל? בשנת 2022 עמד מספרן על כ-354 מיליון חפיסות, אולם כאמור, לאור העלייה שחלה החל מאוקטובר, המספר המוערך נושק ל-400 מיליון חפיסות, או אם תרצו - 8 מיליארד סיגריות (בכל חפיסה יש 20 סיגריות).

"את הרווח הגדול, שמגיע לפעמים ל -100%, אנו עושים ממכירת ניירות גלגול ואביזרי עישון אחרים", מציין בעל פיצוציה בישראל. גם הוא, כמו בעלי פיצוציות אחרות עימם שוחחנו, מעידים כי מכירת סיגריות מהווה רעה הכרחית. "המון נכנסים לקנות סיגריות וקונים מוצרים נוספים, אנו נושאים את העול הזה מתוך הבנה שאין ברירה".

המעשנים

בניגוד למדינה, ליבואנים, למפיצים ולנקודות המכירה, המעשנים מפסידים ובגדול. נניח את ההיבט הבריאותי בצד, ונתבונן נכוחה על ההפסד הכלכלי. ברמת המאקרו: כאמור, החל מאוקטובר ולאור העלייה שחלה בהיקף הצריכה, מספר החפיסות שנמכרו צפוי להגיע ל -400 מיליון. בהכפלה של 30 שקלים לחפיסה, אנו מגיעים למספר פנטסטי של 12 מיליארד שקלים שבזבז ציבור המעשנים על רכישת סיגריות.

"קחו לדוגמה בחור בדרגת התמכרות גבוהה שמעשן חפיסה וחצי ליום. 45 שקלים שהכפלתם ב-365 מביאה אותו להפסד של כ-16.5 אלף שקלים בשנה. אולם אסור לשכוח כי מדובר על הוצאה נטו", מוסיף אברהמסון, "בשביל להוציא סכום כזה, הוא צריך להרוויח ברוטו סכום גבוה הרבה יותר, בין אם מדובר על שכיר ובין אם על עצמאי.

"בשורה התחתונה, מדובר על הוצאה ייחודית: אין בה שום תועלת, היא מקצרת חיים ומובילה לסבל במהלכם, עלותה גבוהה מאוד". האמור מתייחס ביתר שאת לחיילים בסדיר ומילואים. לפי נתוני מחקר שבוצע על ידי חוקרים מכמה אוניברסיטאות בארץ עבור מכון אברהמסון, 18% מהחיילים המעשנים החלו לעשן במהלך השירות ו-56% מהחיילים שהפסיקו לעשן לפני הגיוס - חזרו לכך במהלך שירותם.

הנתון פורסם לפני מספר שנים, אך בהיעדר סקר בנושא, ולאור הלחץ בו שרויים החיילים, סביר להניח כי העלייה לא פסחה על מגזר זה. צה"ל משקיע לא מעט מאמצים על מנת להתמודד עם הבעיה, אך הנחת העבודה היא כי אף אם חל שיפור בשנים האחרונות, המלחמה העלתה את גרף המעשנים.

לאור כך, החליט אברהמסון לאפשר לכל חייל וחיילת בסדיר לעבור טיפולי גמילה מעישון בחינם בכל אחד מ-8 מרכזי הטיפול בישראל: "זהו מבצע התנדבות שבו שותפים כל 50 עובדי ועובדות החברה, המטפלים, נציגי השירות והתמיכה, יועצות התזונה וצוות התפעול והלוגיסטיקה של אברהמסון", הוא מסכם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully