וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לפני שתביאו פועלים מסרי-לנקה, לכו לתחנה המרכזית

שייקה נפחא

עודכן לאחרונה: 19.12.2023 / 8:38

בעקבות מלחמת חרבות ברזל עזבו את המדינה עשרות אלפי עובדים זרים ובנוסף, נמנעת כניסתם של עשרות אלפי פועלים מעזה ומהשטחים, מה שיוצר מחסור חמור בידיים עובדות. לפני יבוא ידיים חדשות, לכו למצוא אותן בתחנה המרכזית

פועלים תאילנדים בקיבוץ נחל עוז. רויטרס
עשורת אלפי עובדים חסרים בתחומי החקלאות, הבניין והסיעוד/רויטרס

בענף החקלאות חסרים כיום למעלה מ-35 אלף עובדים. הלב מתחמם נוכח אלפי מתנדבים שמגיעים לסייע. אלא שמדובר במעין אקמול לטווח קצר. בקיבוצי ויישובי העוטף חיים ומתפרנסים חקלאים רבים, האחראים לאחוז ניכר מהתוצרת הנמכרת בישראל. כעת, עומד יבול רב הממתין לקטיף, ובאין ידיים עובדות קיים חשש הן מחיסול הענף והן ממחסור חמור של ירקות, פירות וחלב.

זה כבר כמה שנים שבישראל חסרים אלפי מטפלים סיעודיים. בעקבות המלחמה המצב החמיר עוד יותר כאשר ההערכות מדברות על מחסור של כ-30 אלף עובדים. ובינתיים מצבם של קשישים סיעודיים הולך ומתדרדר והם הופכים לנטל גדול אף יותר על קופת המדינה.

כ-80% מהמועסקים בענף הבניה היו פלסטינים. היעלמותם מאתרי הבניה גורמת לפגיעה חמורה וקשה בענף ולחוסר יכולת לקדם פרויקטי בניה ומכאן קצרה הדרך לקריסת חברות ולעליה בלתי נמנעת של מחירי הדיור.

נוכח מצוקת כוח האדם הקשה הצהירה הממשלה על הבאת עובדים מסרי לנקה והודו, ואפילו ממלוואי שבאפריקה. בנוסף נעשים ניסיונות לשכנע את התאילנדים לחזור. למעשה, הממשלה ממשיכה באותה מדיניות שקדמה ל"חרבות ברזל". הגעת עובדים זרים לארץ היא תעשיה בפני עצמה שממנה חיים הרבה מאד מתווכים למיניהם. ראוי לומר כי רצף סיני אינו טוב בהכרח מרצף רומני אלא הכל עניין של כסף.

יש לקוות שהמדינה תצליח בהבאת עובדים, אלא שאם לשפוט את התוצאות עד כה, מדובר בטיפה בים והמצוקה בכל הענפים רבה.

שייקה נפחא. תמר מצפי,
שייקה נפחא, יזם מקרקעין, בעליה של חברת סלעית העוסקת ביזום פרויקטי בניה ברחבי הארץ/תמר מצפי

לא בולעת ולא מקיאה

חלק מהפתרון למשבר בכוח האדם נמצא כאן. על פי נתוני רשות האוכלוסין, בישראל שוהים נכון לסוף שנת 2022, כ-25 אלף עובדים זרים שרישיון העבודה שלהם פג. בנוסף להם יש אלפי מבקשי מקלט וכן עשרות אלפי תיירים שתוקפה של הויזה שלהם פג והם שוהים בלתי חוקיים. יתרה מכך, השבוע הודיעה רשות האוכלוסין וההגירה כי לא תאכוף העסקת עובדים זרים שהם שוהים בלתי חוקיים בבתי מלון, עד לסוף אוקטובר 2024 זאת לאור המחסור בעובדים.

מזה שנים שמדינת ישראל לא בולעת ולא מקיאה את אותם עשרות אלפי מהגרי העבודה, חלקם עובדים וחלקם מובטלים. מדובר בפצצת זמן מהלכת שניצנים ממנה ראינו בהתנגשויות בין תומכי ומתנגדי המשטר בסודאן.

אותם שוהים בלתי חוקיים מהווים בעיה חברתית קשה שלא נוכל להתעלם ממנה לאורך זמן. יתרה מכך, בגלל שהם חסרי מעמד הם עובדים בשחור ולמעשה מתדלקים תעשיה בלתי חוקית של כסף שחור, עבריינות ופשע וכסף שיכול להיכנס לקופת המדינה ולצמצם את השימוש בכסף שחור.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
פועלים בסיכון באתרי בניה
רחוב הילדה מאיר 63 ראשון לציון. ראובן קסטרו
שילוב עובדים זרים באופן חוקי יצמצם את ההון השחור בישראל/ראובן קסטרו

כוח עבודה זמין לצד צמצום הון שחור ופשע

על ישראל לפנות בראש ובראשונה לאותם שוהים בלתי חוקיים ולהציע להם לעבור הכשרות מקצועיות לתחומים השונים, בתמורה לקבלת אשרת שהייה ועבודה לתקופה של 10 שנים. מדובר באנשים שחלקם בעלי משפחות שכמהים לעבוד ולהסדיר את מעמדם. בכך ישראל תשיג כמה מטרות: צמצום הון שחור ופשע, כוח עבודה זמין ומהיר ו'הלבנת' העובדים האלה על מנת שבעתיד אפשר יהיה להתמודד איתם בצורה הגונה - בין אם לגרש או להשאירם.

בינתיים נותנים להם אפשרות להשתכר שכר הוגן, להשתלב חברתית, להיטיב את מצבם הכלכלי והחברתי ובדרך זו גם לצמצם אלימות.

עשרות אלפי הזרים החיים בישראל הם כוח עבודה זמין וזול יותר מאשר הבאת עובדים ממדינות זרות. על הממשלה לעשות את הדבר הנכון, להכשירם בהקדם ולאפשר לנו להמשיך להניע את הכלכלה הישראלית.

הכותב הוא יזם מקרקעין, בעליה של חברת סלעית העוסקת ביזום פרויקטי בניה ברחבי הארץ

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully