וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אם האיום של החות'ים יתממש המחירים יזנקו ב-30%"

עודכן לאחרונה: 10.12.2023 / 15:17

בין רבע לשליש מכלל הסחר לישראל מגיע מהמזרח וכולל מזון, אופנה, מכשירי חשמל, מכוניות וריהוט: "כל הפלגה תתארך בשלושה שבועות ותתייקר בעד מיליון דולר"; בצד החיובי הדבר לא צפוי להשפיע על מחירי התבואות, מלט וברזל

תיעוד שפרסמו החות'ים מההשתלטות ספינת גלקסי לידר/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

דובר צבא החות'ים בתימן, יחיא סריע, זרק אתמול פצצה תקשורתית שטלטלה את ענף הספנות: "אם עזה לא תקבל את המזון והתרופות שהיא זקוקה להם, כל הספינות שעוברות בים האדום בדרכן לנמלים ישראליים, בלי קשר ללאום שלהן, יהפכו למטרה לכוחות המזוינים שלנו". זאת אומרת, שאם קודם החות'ים תקפו בירי וחטפו ספינות בבעלות או חכירה ישראלית קלושה כלשהי, עכשיו כל מי ספינה שתוביל סחורה לישראל, היא מטרה ימית מאוימת.

מעבר להיבט הביטחוני והבינלאומי של שמירה על נתיבי שיט פתוחים, משמעותה של ההצהרה המיליטנטית הזו היא התייקרות שינוע הסחורות מהמזרח הרחוק לישראל, שעוברות בים האדום, ועליית מחירים צפויה שלהן - מוצרי מזון, אופנה, מוצרי חשמל, מכוניות וריהוט.

אם למישהו יש דה ז'ה וו לתקופת הקורונה, שהיתה רצופת עיכובים והתייקרויות, זה לא מקרי. גורמים בשוק הספנות והייבוא מזהירים, שאנחנו עומדים בפני תקופה רגישה מאוד, גם אם ההשפעה על המחירים תהיה מתונה יותר.

חמושים צופים על ספינת "גלקסי לידר" שעליה השתלטו החות'ים לחופי תימן, 5 בדצמבר 2023. רויטרס
חמושים צופים על ספינת "גלקסי לידר" שעליה השתלטו החות'ים לחופי תימן, 5 בדצמבר 2023/רויטרס

"מדובר בדרמה גדולה", אומר יורם זבה, נשיא לשכת הספנות, "כי מעולם לא היה איום כזה על סחורה ישראלית, ואם הוא יתממש, עלולות להיות לו השלכות לא רק אצלנו, אלא במדינות אחרות בעולם. עד עכשיו הצהירו החות'ים שהם מתנפלים רק על בעלים ישראלים, כמו האחים עופר או רמי אונגר, אבל כשהם מאיימים על חברות כמו 'צים' ו-MSC, המשמעות עצומה.

"יש לפחות חמש אוניות מכולה שמגיעות לכאן פעם בשבוע, והן לא שטות רק לישראל, אלא גם לאיטליה וספרד, ואם לא יהיה סחר לשם, אז בהחלט מדובר על דרמה. מהבוקר כבר התקשרו אלי משלושה קווי מכולות כדי להתייעץ מה עושים. ברגע זה יושבים אנשי ביטחון אמריקאים, אנשים מנאט"ו והאנשים שלנו, כדי לראות איך פותרים את זה. הכל בהנחה שהחות'ים אכן יממשו את האיום. אני לא רואה איך הם יצליחו לשתק לגמרי את תנועת האוניות, מקסימום יוכלו לעשות זאת באופן חלקי".

חברות בינלאומיות יוותרו על הובלת סחורה לישראל, למה להן להסתבך.
"למה שהצרפתים ירצו להסתבך עם החות'ים? מצד שני, ישראל היא מדינת סחר מאוד מפותחת, ולהגיע לים התיכון ולא להוריד סחורה בישראל, זה נזק אדיר. נכון שאפשר לעשות עיקוף דרך אפריקה, כמו שהודיעה צים, אבל כל הפלגה כזו אורכת עוד כשלושה שבועות והעלות שלה תתייקר בחצי מיליון עד מיליון דולר. בנוסף יצטרכו להוסיף אוניות כדי להגיע לתדירות של פעם בשבוע".

בכל מקרה, האיום החות'י ישפיע עלינו, הצרכנים.
"הסחר מהמזרח הרחוק עומד היום על בין 26% ל-32% מכלל הסחר לישראל. לא קריטי אם יהיו לנו רק שתי טלוויזיות ולא שלוש. אבל אם יבוא המזון ייפגע זה כבר כן יהיה קריטי".

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady
יורם זבה 4. דורון גולן,
זבה. "מהבוקר כבר התקשרו אלי משלושה קווי מכולות כדי להתייעץ מה לעשות"/דורון גולן

ארז וינר, מנכ"ל ויליפוד שמייבאת מזון מהמזרח הרחוק, מתחיל להיערך להשלכות האיום החות'י. "חברות הספנות שלחו לנו הודעה שחלק מהקווים מהמזרח ישנו את המסלול, מה שיוסיף שלושה שבועות למועדי ההפלגה", הוא אומר. "כרגע ההשפעה הקריטית היא בזמני ההגעה ולא במחיר, זה יגיע בשלב מאוחר יותר. אנחנו נערכים להקדמת ההזמנות העתידיות, כדי שיגיעו בזמן".

ומה לגבי הצפי להתייקרות מחירים, נגיע לרמות השילוח המטורפות של הקורונה?
"לפני הקורונה שילמנו על מכולה 2,400 דולר, כשבקורונה המחיר הגיע גם ל-14 אלף דולר למכולה. מאז המחיר ירד ל-4,500 דולר למכולה. אם האיום של החות'ים יתממש, צפויה עליית מחירים של כ-30%, בשכלול משך ההפלגה".

וכמה הצרכן ישלם?
"אני עדיין לא יודע להגיד כי עדיין אין לנו תמונה מלאה על השפעות המלחמה ועליית שער המטבעות. אבל אני יכול להגיד שהדו"חות הקרובים שלנו לא שמחים. המכירות יפות, אבל כשקונים יקר ולא מגלגלים את זה ללקוח, יש השלכות".

אתה צופה מחסור בחלק ממוצרי המזון?
"מחסור לא, אבל עיכוב במוצרים שאנחנו מביאים כמו טונה, לבבות דקל ומנת השף, שמגיעים מהמזרח הרחוק, יהיה. אני מקווה שלא חמור, אבל אם המשבר הזה לא יסתיים בקונסוליום בינלאומי, בטווח הבינוני הצרכן גם ירגיש את זה בכיס".

ארז וינר מנכ"ל ויליפוד. אלעד גוטמן,
וינר. "כרגע ההשפעה הקריטית היא בזמני ההגעה ולא במחיר, זה יגיע בשלב מאוחר יותר"/אלעד גוטמן

מה שלא אמור להתייקר הוא המטען הכללי, חיטה, תירס, סויה ושאר התבואות, וגם מלט וברזל. "הרוב המכריע של חומרי הגלם מגיע מאזור הים השחור", אומר יוני איזקוב, מנכ"ל "קורל שירותי ים" וחבר ועד לשכת הספנות. "יש מטענים שמגיעים מסין, אבל ההיקף שלהן נמוך יחסית.

"צים, שמובילה מכולות, ממשיכה לשוט דרך אפריקה ומה שקרה באוויר יקרה גם בים. החברות הזרות הפסיקו לטוס לכאן, והחברות הישראליות מילאו את מקומן באופן מלא, כי הביקוש לא היה גדול. צים תהפוך לאל על של הים. אנחנו חיים עכשיו מיום ליום. מניסיון העבר, לא נראה כאן מחסור, כי מטענים מוצאים את הדרך להגיע לכאן, גם אם באיחור".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully