וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השלכות המלחמה: 18% מהעובדים במשק נעדרו מעבודתם באוקטובר

עודכן לאחרונה: 11.12.2023 / 12:29

חלק ממקומות העבודה ספגו ירידה בפעילות, העובדים גויסו למילואים ונשארו בבית עם הילדים; דו"ח הכלכלן הראשי באוצר מגלה כי כ-764 אלף עובדים נעדרו מעבודתם באוקטובר

כיסאות מורמים על שולחנות. ShutterStock
בית קפה סגור. ענף האירוח והאוכל נפגע בצורה הקשה ביותר/ShutterStock

דו"ח הכלכלן הראשי באוצר מעלה כי 18% מהעובדים במשק נעדרו מעבודתם באוקטובר בשל מלחמת חרבות ברזל. לפי הדו"ח, באוקטובר נעדרו מעבודתם כ-764 אלף מועסקים מעבודתם בשל סיבות הקשורות למלחמה. לא מדובר במובטלים אלא בעובדים אשר הקשר עם המעסיק לא נותק, והם נעדרו מעבודתם משורה של סיבות הקשורות או לבעיות של העסק כגון סגירה או ירידה בפעילות, או לסיבות הקשורות לעובדים למשל גיוס למילואים, טיפול בילדים וכיוצ"ב.

החל מה-7 באוקטובר ישראל מצויה במלחמה בעלת השלכות משמעותיות על הכלכלה ושוק העבודה. במסגרת המלחמה הוכרז על גיוס מילואים נרחב, הושתו מגבלות מטעם פיקוד העורף על פעילות המשק ומערכות החינוך, ותושבים מהיישובים הקרובים לגבול בצפון ובדרום פונו מבתיהם. מעבר לכך, ירי הרקטות הנרחב על ישראל הוביל לשיבוש הפעילות העסקית ולשגרת האזרחים ובכללם הצרכנים והמועסקים.

מתוך 764 אלף העובדים שנעדרו, 280 אלף מועסקים לא הגיעו לעבודה, 140 אלף בשל גיוס למילואים ו-345 אלף בשל סיבות אחרות הקשורות לצד העובדים, למשל טיפול בילדים, בבני משפחה שנפגעו וכו'.

חיילי מילואים בגבול רצועת עזה. יונתן זינדל, פלאש 90
חיילי מילואים בגבול רצועת עזה. 140 אלף עובדים נעדרו בגלל שירות מילואים/פלאש 90, יונתן זינדל

הענפים שנפגעו בצורה הקשה ביותר הם האירוח והאוכל עם 36% נעדרים ממקום העבודה בשל סגירת מקומות רבים וירידה בפעילות של אחרים, 35% מהעובדים בתחום הבינוי בשל סגירת אתרים ואיסור על כניסת פועלים מהגדה, אמנות ופנאי עם 34% נעדרים. הענפים שנפגעו פחות הם המינהל המקומי עם 4% נעדרים בלבד, הייטק עם 10% נערים, בריאות עם 12% מהעובדים שלא הגיעו למקום העבודה, ושירותים פיננסיים - 13% מהמועסקים בלבד נעדרו באוקטובר.

הדו"ח מראה על פגיעה משמעותית בעצמאים, עם מספר כפול של עצמאים בעלי עסקים קטנים (שאינם מעסיקים עובדים) שנעדרו מעבודתם, בהיקף של 33%. בחצי מהמקרים ההיעדרות נובעת מירידה בפעילות העסקית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully