וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משבר הפועלים הפלסטינים - הזדמנות להחליף דיסקט

עודכן לאחרונה: 11.12.2023 / 16:21

הזגזוג הקבוע בעניין הפועלים הפלסטינים לא מועיל לשום צד - אילו פתרונות נוספים יכולים להיות למשבר הנוכחי בתחומי הבנייה והחקלאות?

פועלי בניין. ראובן קסטרו, מערכת וואלה!
פועל פלסטיני. במערכת הביטחון חוששים מתסיסה/מערכת וואלה!, ראובן קסטרו

המלצת מערכת הביטחון וראש הממשלה לאשר כניסת פלסטינים לעבודה בישראל, מוכיחה עד כמה אנחנו מקובעים מחשבתית, חסרי יצירתיות, ולא נעים להגיד, אפילו עצלנים. למה להתאמץ, כשאפשר לשלוף את הפתרון האוטומטי מהמותן.

אבל בימים של שבירת קונספציות, ראוי למערכת הביטחון ולנתניהו, שכבר כשלו באימוץ קונספציה שגויה שהמיטה עלינו אסון נוראי, לקחת קורס קצר בניהול שינער אותם קצת.

עוד לפני שנפנה לשיעור בכלכלה, בואו נבחן את האירוע חסר התקדים שהתרחש פה אתמול. פעמיים ביממה אחת, סירבו שרי הממשלה לקבל את עמדת מערכת הביטחון, השב"כ וראש הממשלה, להחזיר את הפועלים הפלסטינים לעבודה בישראל. עמדה שבדרך כלל מתקבלת בהרכנת ראש נכנעת.

זה התחיל בקבינט הכלכלי-חברתי, שהצביע פה אחד נגד העסקתם בארץ, והמשיך בדיון לילי וסוער בקבינט המלחמה המורחב, שהביע התנגדות גורפת למהלך, וגרם לנתניהו לגנוז את כוונתו לערוך הצבעה מחשש שיפסיד בה.

ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת ממשלה, משרד רה"מ, ירושלים. 10 בדצמבר 2023. יונתן זינדל, פלאש 90
נתניהו השבוע. גנז את ההצעה/פלאש 90, יונתן זינדל

המשמעות: 100 אלף פועלים פלסטינים, שמפרנסים כ-150 אלף משפחות, בענפי הבנייה, החקלאות והתעשייה, לא מקבלים משכורת כבר חודשיים. מערכת הביטחון המליצה לאפשר להם להיכנס לעבודה בארץ כדי לא ליצור תסיסה בגדה, שעלולה להתהפך על ישראל ולפתוח חזית שלישית, בנוסף לזו שבדרום ובצפון. לכאורה, אנחנו לוקחים סיכון מטורף. מצד שני, יש פה הזדמנות להחליף דיסקט.

"חוק הבסיס בניהול", מסביר ד"ר ישי אשלג, מנכ"ל "וואן ביט" ושותף בחברת הייעוץ "גולדרט", "הוא לא לזגזג בין צדי הקונפליקט, אלא למצוא לו פתרון, וזה דורש חשיבה יצירתית ברמה האסטרטגית והטקטית".

אשלג אומר בעצם, שמדינת ישראל מזגזגת כבר שנים בין כניסת פועלים פלסטינים לעבודה בישראל, חלקם מתחת לרדאר, לבין סגירה מוחלטת של המעברים, בין אם אחרי פיגועים, בתקופות מתוחות, או בחגי ישראל. הזגזוג הזה, שאמור להרתיע את הפלסטינים לפרקים ולהרגיע לפרקים, מעין מקל וגזר כלכלי, לא רק שלא הולך לשום מקום ולא פותר כלום, אלא תוקע אותנו.

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
בנייה ברוואבי העיר המתוכננת הראשונה שאי-פעם נבנתה ברשות הפלסטינית, שומרון. פברואר 2015. דרור עינב
בנייה ברוואבי. חיים טובים יותר/דרור עינב

אפשר לנצל את המומנטום, כדי להכריז שאין יותר כניסה של עובדים פלסטינים לשטחנו, וכאן צריך לגלות יצירתיות ומעוף שאיכשהו התנוונו אצלנו בחלוף השנים.

אז הנה לכם רעיון יצירתי: בשלב הראשון נציע לרשות הפלסטינית לחסל את מחנות הפליטים, שהם מוקד התסיסה נגדנו, ולהקים לתושביהם עיר מודרנית, דוגמת רוואבי, במרכז הגדה, רחוק מאיתנו. על כל שקל שארה"ב וערב הסעודית ישימו על הפרויקט, אנחנו נוסיף שקל. בהשקעה של כמה מיליארדים ובלי לחשוף אזרחים חפים מפשע לסכנת פיגועים, נספק להם עבודה, חיים טובים יותר ואופק תעסוקתי.

אחרי שהשקענו בהם מחשבה יצירתית, אפשר לחשוב אחרת גם עלינו. כי הקיבעון המחשבתי הישראלי הוא לא רק נחלת הדרג הביטחוני והמדיני, אלא גם האזרחי. התרגלנו שרק פלסטינים וסינים יכולים לעבוד בבניה ורק תאילנדים בחקלאות.

יגידו הקבלנים שאין כוח עבודה זול ומיומן כמוהם. יכול להיות שהם צודקים. אבל כבר היינו בסרט הזה. שכר העובדים הוא המרכיב הכי פחות משמעותי בהוצאה בתחום הבנייה, לעומת ההשקעה בקרקע, תשלומי הריבית ומשך זמן העבודה. אז אם צריך לשלם עוד כמה שקלים לשעה כדי להפחית את התלות שלנו ברשות הפלסטינית, שווה להוציא אותם.

מעבר קלנדיה. ודים נימן, Zahav.ru
פועלים במחסום קלנדיה. זה הזמן ליצירתיות ומעוף שאיכשהו התנוונו אצלנו במהלך השנים/Zahav.ru, ודים נימן

פועלים מיוון יכולים להיות אופציה מעניינת. אולי הם לא זולים כמו הפלסטינים, אבל סביר להניח שיוונים לא ירצו להשתקע פה, כשהמולדת קרובה. גם מדינות מזרח אירופה הן אופציה לא רעה וזולה, בולגרים, רומנים ואפילו פועלים מקזחסטן, מדינות שאינן עולם שלישי כמו הודו, שתושביהן יחפשו מקום טוב יותר לגור בו ועלולים לרצות להשתקע כאן. הם יכולים לעבוד בבניין, בחקלאות ובתעשיה, לתקופה מוגבלת. סינים הם אופציה פחות טובה, כי אחרי שהאמריקאים היו טובים כל כך אלינו, חבל לעצבן אותם.

הדוגמאות שהובאו כאן הן רק אופציה אחת מבין כמה עשרות שאפשר לבחון ברצינות אם אנחנו רוצים לשנות את המציאות הביטחונית והכלכלית שלנו. מה שצריך זה קצת רצון, ושימוש תבוני בגניוס היהודי, שאת האבק שצבר, כדאי לנער ועכשיו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully