וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סוף השנה מגיע - אל תפספסו את הטבות המס

ויטלי פלוטינסקי

עודכן לאחרונה: 12.12.2023 / 10:35

דצמבר הוא החודש בו אפשר לצמצם את המס שלנו ולמצות את הזכויות שהמדינה נותנת. שכירים, עצמאים וגמלאים - מה ההטבות שהמדינה מציעה לכם?

אנו נמצאים רגע לפני סוף 2023, כאשר באוקטובר נפל עלינו אסון כבד, מהקשים שידענו. בתוך המציאות המורכבת שבה אנו חיים, ביטחונית וכלכלית, חשוב יותר מתמיד למצות את הזכויות וההטבות הפיננסיות שמגיעות לנו.

אילו הטבות מציעה המדינה לעובדים השונים וגם למי שכבר אינו עובד, ואיך ניתן לחסוך מס ולהגדיל תשואה שתעזור לנו לעבור את המלחמה הבאה ולחיות בכבוד לעת זקנה? ריכזנו את כל המידע הנחוץ, רגע לפני סוף השנה.

לוח שנה ולצדו מחשבון על שולחן עבודה. ShutterStock
הטבות מס. זה הזמן/ShutterStock

הטבות מס לעצמאים

בכל הנוגע לבעלי העסקים, האינטואיציה הראשונית במשבר מסוג זה היא לעצור הוצאות ככל שניתן. לכן ניתן להעריך בזהירות כי יש עצמאים שעם פרוץ המלחמה עצרו הפקדות שונות לפנסיה או לקרן השתלמות. על אף אנחנו רוצים לחדד בשורות הבאות, בין היתר, עד כמה ההפקדות הללו הן מהותיות וכיצד ההשתתפות של המדינה בהן היא משמעותית.

בעלי עסקים רבים דוחים את ההפקדות לקרנות השתלמות ופנסיה משיקולי תזרים מזומנים. אם כי הטבות המס לעצמאים בקרנות פנסיה והשתלמות, הן מבין הטבות המס המשתלמות ביותר שיש. ישנם שני סוגים של הטבות מס רלוונטיות במקרה הזה: זיכוי - החזר כספי המתקבל בפועל בעת הגשת הדוחות הכספיים למס הכנסה, עד גובה תקרה מסוימת. ניכוי - המאפשר לכם להפחית אחוז מסוים מההכנסה החייבת במס, כך שתשלום המס עצמו יהיה לפי הכנסה נמוכה יותר מזו הקיימת.

הדרך למצות עד תום את אותן הטבות היא באמצעות הפקדה של עד 16.5% מההכנסה השנתית לקרן הפנסיה, לפי תקרת הכנסה של 225,600 שקלים. כלומר, אם ההכנסות שלכם מגיעות לסכום הזה ומעלה, תוכלו ליהנות מהטבות מס בגובה של 37,224 שקלים, נכון לשנת 2023.

בשורה התחתונה, צריך להסתכל על זה כך בפשטות: כשאתם מפקידים לפנסיה, המדינה משתתפת גם בהפקדות יחד אתכם, כפי שהיא מעניקה הטבות מס גם לשכירים שמפקידים לפנסיה. היחס הוא שעל כל שקל שהפקדתם לפנסיה, תקבלו בחזרה מהמדינה 40-10 אגורות, תלוי בגובה המס השולי שאתם משלמים. בדרך הזאת השגתם גם דחייה בתשלומי המסים וגם הגדלתם את ההכנסה שלכם בפרישה.

חיסכון דיגיטלי. ShutterStock
חיסכון. בעלי עסקים רבים דוחים הפקדות לקרנות השתלמות ופנסיה משיקולי תזרים/ShutterStock

קרן השתלמות לעצמאים: הפקידו את המקסימום ללא תלות בהכנסות

הטבה נוספת שיש לעצמאים היא הפקדה לקרן השתלמות. תקרת ההפקדה המוטבת לקרן השתלמות, אשר פטורה ממס רווחי הון בשנת 2023 עומדת על 19,920 שקל. כלומר, כל עצמאי שיפקיד את הסכום הזה לקרן השתלמות, לא יחויב בגינו במס רווח הון.

חשוב להבין, לא משנה מה ההכנסות או ההוצאות שלכם כעצמאים, הדבר הנכון לעשות הוא להפקיד לקרן ההשתלמות את הסכום המקסימלי, עם עדיפות לביצוע ההפקדות בתחילת שנת הכספים. אם לא הפקדתם ב-2023, עשו זאת כעת ותפתחו את 2024 עם הפקדה נוספת זהה.

הפקדת כספים לקרן ההשתלמות בתחילת כל שנה, באופן עקבי, מסייעת להניב רווחים גבוהים יותר, לעומת פיזור ההפקדה על פני השנה. הסיבה היא שהכספים בתחילת שנה יכולים לצבור תשואה לאורך כל השנה ולא רק מחודשים מתקדמים.

למשל נניח והפקדתם את כל הסכום - 19,920 בתחילת השנה והתשואה בקרן ההשתלמות שלכם היא 10% במהלך כל השנה, בסוף השנה יהיו לרשותכם כ-22 אלף שקל. מנגד, אם פיזרתם את ההפקדה בהפקדה חודשית לאורך כל השנה, התשואה שתצברו תהיה נמוכה יותר, כך שבסוף השנה יהיו לרשותכם רק כ-21 אלף שקל, כי הכסף לא עבד עבורכם כל השנה.

הטבות מס בקופת גמל להשקעה

הפקדה לקופת גמל להשקעה - מדובר באחד ממכשירי החיסכון הכי טובים שיש, אשר כולל דמי ניהול נמוכים מאוד. הפקדה לקופת גמל היא חשובה, אחרי שהשתמשתם בהטבות המס בקרנות הפנסיה וההשתלמות. גמל להשקעה היא מצוינת גם בהיבט המיסוי שנדחה כל עוד אנחנו לא מבצעים משיכה הונית של הכספים. יתרון נוסף שלה הוא פטור מתשלום מס על הקצבה, שאותה אפשר למשוך בתנאים מסוימים אחרי גיל 60.

כיום כל בן בית יכול להפקיד לגמל להשקעה סכומים שמגיעים לתקרה של עד 76,449 שקל בשנה. אם מדובר בשני בני זוג שמפקידים כל שנה, אז הם יכולים להפקיד מעל ל-150 אלף שקל בשנה, שאותם הם יוכלו למשוך כקצבה פטורה ממס בהגיעם לגיל הפרישה.

המכשיר הזה מצוין לשליש האחרון של החיים וחשיבותו גוברת, על אחת כמה וכמה בימים אלה של מלחמת חרבות ברזל, במהלכה אנחנו רואים את בני הגיל השלישי אשר זקוקים להכנסה ואינם יכולים לעבוד. החיסכון בגמל להשקעה לאורך שנים יכול להוות פתרון לקצבת פנסיה לא מספקת וגם עבור מי שיש להם קרן פנסיה, ולכן זהו אפיק מצוין.

עוד בוואלה!

קטאר הזרימה מיליארדים והאנטישמיות בארה"ב זינקה

לכתבה המלאה
שתי נשים יושבות על ספסל, בת ים, 1 באוגוסט 2023. אורי סלע
קשישות על ספסל. הטבה המיועדות למי שנולדו לפני 1948/אורי סלע

שכירים המבצעים הפקדות גבוהות בקרן הפנסיה? זה מיועד לכם

לאלו המפקידים סכומים גבוהים לקרן הפנסיה, ברמה של אלפי שקלים ומעלה, במיוחד שכירים, כדאי לשקול את פיצול ההפקדה מקופת הפנסיה, לקופת גמל להשקעה. הסיבה היא שעל קצבת פנסיה גבוהה תשלמו מס הכנסה ואילו על קצבה המגיעה מקופת גמל להשקעה יש פטור מלא ממס. לחילופין, אם קצבת הפנסיה העתידית שלכם צפויה להיות נמוכה, אתם יכולים מעכשיו לתקן את המצב על ידי הפקדה מקסימלית לקופת גמל להשקעה, וגם כן בפטור מלא ממס הכנסה.

הטבות ייחודיות לאזרחים ותיקים

סעיף 125 ד' לפקודת מס הכנסה מאפשר הטבה נוספת שמיועדת בעיקר לגיל השלישי ורבים לא מכירים אותה. הסעיף מיועד עבור אלו שנולדו בשנת 48 ומטה, כלומר בני 75 ומעלה. הם יכולים לנצל הטבת מס ולהשקיע במכשיר כמו פוליסת חיסכון ולא לשלם מס על רווחי הון בעת משיכה, עד תקרה מסוימת, המשתנה אם מדובר ביחיד או בבני זוג העומדים בתנאים מסוימים.

נכון לשנת 2023, תקרת הרווחים ליחיד עומדת על 14,520 שקל לרווחי הון ליחיד, שקל ולזוג 17,760 שקל.

ויטלי פלוטינסקי, מנכ"ל ובעלים משותף ב-SFP, חברה לתכנון פיננסי הוליסטי. שי רגב,
פלוטינסקי. "התקופה הטובה ביותר לבחון את הביצועים שהניבו התיקים ולהסיק מסקנות"/שי רגב

הטבה למקבלי משכורות 13, בונוסים ושווי רכב

פקודת מס ההכנסה מעניקה גם לשכירים את האפשרות ליהנות מזיכוי מס בגובה של 35% וניכוי מס על כספים שהופקדו עצמאית לקופת גמל, בגין שכר שאינו מבוטח, כלומר בנוגע לכל סכום שאינו מועבר לקרן פנסיה ולקופת הגמל. בתוך השכר שאינו מבוטח ניתן למצוא משכורות 13 ו-14, בונוסים, שווי טלפון ורכב, ועוד.

ואיך מקבלים את הזיכוי? ראשית נבדוק האם אנחנו עמית מוטב או לא. עמית מוטב הוא יחיד, שהפקיד בשנת המס כספים לקופת גמל הנותנת קצבה (קופת גמל או קרן פנסיה), בסכום שהיה גבוה מ-16% מסך השכר הממוצע במשק באותה שנה, שעומד על כ-13,295 שקל ב-2023. כלומר מי שהפקיד השנה לפחות 13,295 שקל לקופת גמל או לפנסיה.

הגענו למסקנה שאנחנו עמית מוטב? יופי. תקרת ההפקדה לשכיר שהוא עמית מוטב, עומדת על כ-16.5% מהשכר הלא מבוטח ומוגבלת לסכום של עד 9,400 שקל לחודש - 11% לניכוי מס ו-5.5% לזיכוי מס.

אם מדובר בעמית שאינו מוטב, הוא יכול להפקיד אך ורק 10% מהשכר הלא מבוטח, 5% לזיכוי מס ו-5% לניכוי מס. ניכוי מס אפשרי רק אם השכר שלכם נמוך מ-23,500 שקל, נכון ל-2023.

הורים מסתכלים על חשבונות. ShutterStock
שכירים שהם גם עצמאים? פתחו קרן השתלמות נוספת/ShutterStock

שכירים או עצמאים, ייתכן ומגיעות לכם הטבות מס שלא הכרתם

ערכו בדיקה אם מגיע לכם החזר מס - בדיקה כזאת מתבצעת בעלות יחסית סמלית בנוגע ל-6 השנים האחרונות אחורה ואפשרית רק עבור 6 שנות מס שהסתיימו, כלומר מ-2022 אחורה. אם מתברר שמגיע לכם החזר מס, תוכלו לקבל אותו בתוך מספר חודשים והוא יכלול גם ריבית שנתית והצמדה (בשלוש השנים האחרונות הריבית עולה וגם האינפלציה), והנה, יצרתם לעצמכם עוד מקורות לביצוע של השקעות.

בשנים האחרונות, צמח מספרם של שכירים שהם גם עצמאים, שלוקחים על עצמם גם עבודות פרטיות, כשרבים הוציאו תעודת עוסק פטור. אמנם כחלק מאותו הסדר הם מחויבים לפתוח תיק במס הכנסה ולערוך דו"ח שנתי, אך הם יכולים ליהנות מהרבה יתרונות מיסוי נוספים. ביניהם: האפשרות להפקיד לקרן השתלמות ואפילו קרן השתלמות שנייה, לקרן הראשונה כשכירים ולשנייה כעצמאים.

סוף השנה יוצר מומנטום חיובי של ביצוע שינויים בתיקים

בכל שנה, במהלך החודשים נובמבר-דצמבר, אנחנו עדים לכמות השינויים הגדולה ביותר שמבצעים ישראלים בתיקי ההשקעות ובחסכונות שלהם, בין היתר, כי זו התקופה הטובה ביותר לבחון את הביצועים שהניבו התיקים, לעשות בהם סדר, להסיק מסקנות וליישם הלאה לקראת השנה הבאה.

הקדישו זמן כדי לפגוש את איש המקצוע שעימו אתם עובדים, כדי לבחון את כל מרכיבי החיסכון שלכם ולוודא שעשיתם שימוש בהטבות המס. בנוסף, חשוב לבחון שרמות הסיכון שאתם רוצים לקחת, מתאימות לכם ולמצב המשפחתי. אנחנו עוברים לאורך החיים שלנו שינויים, לכן חשוב להתאים את הנכסים שלכם לשינויים בחייכם.

הכותב הוא מנכ"ל ובעלים משותף ב-SFP, חברה לתכנון פיננסי הוליסטי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully