וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הדולר נופל ל-1.0824 דולר ליורו - הערכה כי המלחמה תפרוץ תוך מספר ימים

יהודה שויצר

17.3.2003 / 9:12

ביחס לין נחלש הדולר ל-117.85 ין, מ-118.32 ין ביום שישי; בתום פסגה עם מנהיגי בריטניה וספרד אמר אמש נשיא ארה"ב בוש כי היום הוא "רגע האמת של העולם"



הדולר שב ונחלש עם פתיחת שבוע המסחר במט"ח לאחר שהנשיא בוש העניק לאו"ם יום אחד בלבד לאישור ההחלטה בנוגע לעיראק. דבריו התקיפים של בוש הביאו להערכות כי המתקפה על עיראק הנה בלתי נמנעת והיא תפרוץ תוך כמה ימים. הדולר נחלש ל-1.0824 דולר ליורו, משער של 1.0747 דולר ליורו ביום שישי. ביחס לין נחלש הדולר ל-117.85 ין, מ-118.32 ין ביום שישי.



בתום פסגה משולשת עם מנהיגי בריטניה וספרד, אמר אמש נשיא ארה"ב, ג'ורג' בוש, כי היום הוא "רגע האמת של העולם". לדבריו, "מחר (יום שני) נבין אם הדיפלומטיה עובדת או לא". הוא ציין כי היום הוא היום האחרון לאישור החלטה שנייה במועצת הביטחון בעניין עיראק. "אני מקווה שהאו"ם יעשה את עבודתו. אם לא - על כולנו לעצור ולחשוב כיצד לגרום לאו"ם לעבוד טוב יותר", אמר.



במסיבת עיתונאים בתום הפסגה באיים האזוריים שבאוקיינוס האטלנטי הפנה ראש ממשלת בריטניה, טוני בלייר, קריאה אחרונה לקהילה הבינלאומית להציב אולטימטום ברור, "שיתיר הפעלת כוח אם סדאם חוסיין ימשיך להפר את רצון הקהילה הבינלאומית, כפי שנקבע בהחלטת מועצת הביטחון 1441".



גורמים בממשל אמרו אתמול כי בוש מתכוון להכריז על החלטתו לצאת למלחמה במהלך שיורכב משני שלבים. בשלב הראשון הוא יישא נאום לאומה האמריקאית, ככל הנראה ביום שני בלילה, אך לא יאוחר מאמצע השבוע, בו הוא יודיע כי אפסו הסיכויים למצוא פתרון דיפלומטי, וכי אם סדאם חוסיין לא יעזוב את עיראק מרצונו בתוך 48-72 שעות, הרי שארה"ב תפעיל את כוחה הצבאי נגדו.



השלב השני יהיה הפעלת הכוח, בצמוד למועד זה או מעט אחר כך. לדברי הגורמים, הנשיא מתכוון לתת לאו"ם ולמדינות החברות במועצת הביטחון הזדמנות אחרונה, שתסתיים היום. אחר כך, "ייסגר החלון הדיפלומטי", כדברי הנשיא בוש, ואם לא תעלה הצעת פשרה מניחה את הדעת, תפנה ארה"ב לצעדים אחרים. מקורות דיפלומטיים בניו יורק אמרו אתמול בתגובה כי הסיכויים שהחברות במועצת הביטחון, המתנגדות למלחמה בעיראק, ישנו את דעתן שואפים לאפס.



מועצת הביטחון תתכנס היום להתייעצויות בדלתיים סגורות בעניין עיראק. דובר של מרכז האו"ם אמר כי הדיונים יעסקו בהכרזה משותפת של צרפת, גרמניה ורוסיה בדבר לוח הזמנים לפירוק עיראק מנשקה. בהכרזה, שתופץ היום במרכז האו"ם, ידגישו שלוש המדינות את עמדתן שהפיקוח על עיראק חייב להימשך ולמצות את עצמו. מחר יתכנסו מנהיגי צרפת, גרמניה ורוסיה.



בתוך כך הודיעו היום משקיפי האו"ם בגבול עיראק-כוויית על הפסקת פעולותיהם ועל העלאת הכוננות לרמה עליונה, לנוכח פתיחתה הצפויה של המתקפה. "החל מהיום הפסקנו את כל פעילותינו המבצעיות במסגרת תוכנית הביטחון שלנו", אמר דובר כוח המשקיפים. "אנחנו עדיין נמצאים כאן, בשטח המפורז, אבל הפסקנו בפעולות המבצעיות ואנחנו מחכים להוראה נוספת".



לפי ההיסטוריה- הדולר ייפול



ההיסטוריה מרמזת כי מלחמה בעיראק תדרדר את הדולר עמוק יותר מטה. לשם המחשה, ב-17 בינואר 1999, ביום בו ארה"ב ובעלות הברית החלו בתקיפה אווירית של עיראק, נפל הדולר ב-2.9% ביחס לין, והשלים ירידה של 4% בשלושה שבועות.



מלחמת המפרץ הראשונה עלתה כ-61 מיליארד דולר, כאשר 53 מיליארד דולר שולמו על ידי בעלות הברית. במקרה הנוכחי רוב רובו של העומס ייפול על כתפי ארה"ב שתיאלץ ככל הנראה להרחיב את הגירעון שלה על מנת לעמוד בהוצאה הכבדה.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully