וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המדינה מצפה מהמעסיקים לשאת בנטל, את המחיר ישלמו חיילי המילואים

יניב אנג'ל

עודכן לאחרונה: 14.12.2023 / 6:43

המעסיקים נושאים בנטל הכלכלי של ההפרשות הסוציאליות ומתקשים לעמוד בהוצאה בטווח הארוך, זה הזמן לשנות את החוק ולהחיל אותו רטרואקטיבית מה-7 באוקטובר

חיילי מילואים בשטח כינוס חוף עזה, 12 באוקטובר 2023. ראובן קסטרו
מילואמיניקים במלחמה. חברות ניקיון, שמירה ואבטחה ספגו את המכה הקשה ביותר/ראובן קסטרו

על רקע המלחמה המתמשכת ובזמן שמעל מאה אלף חיילי מילואים מגנים על המדינה, נטל כלכלי רב נופל על המעסיקים, שגם נאלצים להתמודד עם פגיעה בכוח העבודה וגם לשלם לאנשי המילואים הפרשות סוציאליות ללא החזר מביטוח לאומי. כתוצאה מכך, עלולים בסופו של דבר המעסיקים לשחרר את העובדים לחל"ת.

בזמן שעובד נמצא במילואים, מי משלם לו את השכר? כאשר עובד שכיר יוצא למילואים, המעסיק משלם לעובד את השכר כרגיל כפי שהיה לפני היציאה למילואים, כולל הפרשות סוציאליות. העובד לא נפגע כלכלית מאחר והוא ממשיך לקבל משכורת, בעוד המעסיק תובע את המוסד לביטוח לאומי ומבקש לקבל חזרה את השכר ששילם לעובד.

כמה כסף המוסד לביטוח לאומי משלם למעסיק בגין שכר העובד במילואים? השכר המשולם למעסיק נגזר ממוצע חודשים קודמים של תקופת העסקה, אבל, ללא הפרשות סוציאליות אותם המעסיק חייב להמשיך לשלם לעובד, ובגינם לא יקבל החזר מביטוח לאומי. הנזק הכלכלי שהמעסיק נושא על כתפיו מוערך בטווח של 20-30 אחוזים, תלוי בגובה ההפרשות והתנאים הסוציאליים. בתקופה של לחימה ממושכת בה חיילי מילואים רבים מגויסים כבר מעל לחודשיים ללא תאריך סיום, מדובר בסכומים משמעותיים שמעסיקים משלמים מכיסם.

האם במקרה כזה עדיף למעסיק להוציא עובדים לחל"ת? בהחלט ייתכן שכן. הרי בתקופת החל"ת עובד אינו זכאי לשכר מהמעסיק ולא זכאי לתנאים סוציאליים, כמו גם לא צובר זכויות ותק כמו חופשה, מחלה והבראה. המוסד לביטוח לאומי משלם ישירות לעובד וכך המעסיק יכול לחסוך לעצמו הוצאות רבות בעוד העובד עלול להיפגע כלכלית ככל ולא עומד בתנאי תקבול מהמוסד לביטוח לאומי בתקופת החל"ת, הדומים בחלקם לתנאים לקבלת דמי אבטלה.

האם ניתן להוציא חייל במילואים לחל"ת? בהסתכלות קדימה, על רקע ההכרה ששנת 2024 היא שנת מלחמה, והצפי שמספר ימי מילואים יעלה בשנים הקרובות, בהחלט עולה חשש שמעסיק שישמע מראש מעובד שהוא מיועד לגיוס בקרוב, יבחר להוציא אותו לחל"ת בסמוך לגיוסו למילואים, וכך יחסוך כסף.
באופן עקרוני יציאה לחל"ת אפשרית רק בהסכמת שני הצדדים, אך מהיכרות עם המציאות ומהפער הכלכלי בין המעסיק לעובד, הרי שבמרבית המקרים העובדים מתרצים לבסוף ומסכימים ליציאה לחל"ת כדי להימנע מאיבוד מקום העבודה.

מי העסקים שבעיקר נפגעים מהסיטואציה הנוכחית? ככלל, כל מעסיק נפגע כלכלית. ככל שמדובר בעובדים רבים יותר הפגיעה הכלכלית גדולה יותר, ולכן גופים גדולים כמו חברות ניקיון, חברות שמירה, חברות אבטחה ובעלי מפעלים ותעשייה סופגים מכה כלכלית גדולה מאוד.

יניב אנג'ל מומחה למיסוי בינלאומי, מפירמת הייעוץ AUREN  ישראל. עדי ארד,
בזמן שהעובדים מגויסים למילואים, הנטל הכלכלי הרב ונופל על המעסיקים, יניב אנגל/עדי ארד

בעקבות הלחימה הממושכת, שאמורה להתמשך בעצימות כזאת או אחרת גם בשנת 2024, זה הזמן שהמוסד לביטוח לאומי יממן את כלל עלויות המעסיק כולל הפרשות סוציאליות, ויבצע שינוי בחוק שיחול רטרואקטיבית החל מהשביעי באוקטובר, זאת בכדי לשמור על זכויות העובד מחד, ולסייע למעסיקים מאידך. הצעות שונות שבאות לפתור את הנושא נידונות בימים אלה בוועדת העבודה והרווחה של הכנסת, אך טרם נמצא פתרון לסוגיה.

הכותב הוא שותף ומנהל מחלקת מיסוי בפירמת הייעוץ AUREN ישראל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully