וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המס על המשקאות הממותקים חוזר; בתעשייה הופתעו: "מחטף"

עודכן לאחרונה: 15.12.2023 / 18:33

המס הכניס למדינה כ-900 מיליון שקל ובוטל על ידי סמוטריץ' מיד לאחר כניסתו לתפקיד; החרדים, צרכנים כבדים של משקאות קלים, צפויים להתנגד להחלטה, וכך גם היצרניות

כשהבחירה מגוונת, השאלה 'האם לקנות' מוחלפת בשאלה 'איזה לקנות'.. Unsplash
משקאות קלים. משקאות הדיאט והפירות יוחרגו, במחיר של 300 מיליון שקל למדינה/Unsplash

ממש לפני כניסת השבת, שר האוצר, בצלאל סמוטריץ', עשה פניית פרסה, שתרגיז מאוד את החרדים, חבריו לקואליציה, והחליט להטיל מס על משקאות ממותקים, למעט משקאות הדיאט. בתעשיית המשקאות הממותקים, שראשיה היו בטוחים שביטול המס יוארך ב-1 בינואר, קיבלו את הבשורה בתדהמה, וכינו אותה "מחטף". סביר להניח שהם, כמו ראשי המפלגות החרדיות לא יקבלו את הגזירה בשקט ובמהלך השבועיים ששניתנו לציבור להגיב עליו, הם יפעלו בכל הכוח כדי לשנות אותה.

אחד הטיעונים שהועלו בצו היו שההחלטה התקבלה מטעמי בריאות, "מאז ביטול המס חלה עלייה משמעותית ברכישת משקאות ממותקים, זאת לאחר שבתקופה המקבילה שבה הוטל מיסוי, חלה ירידה בצריכת המשקאות. עליה חדה יותר נרשמה בקרב המשקאות במיסוי גבוה". עוד נכתב שם שחברות המשקאות הממותקים לא הורידו את המחיר כמצופה, "כך שהירידה בהכנסות המדינה ממס לא התגלגלה במלואה לצרכן".

שני הטיעונים הללו אינם משכנעים בלשון המעטה. סמוטריץ' מבקשה להכניס כסף לקופת המדינה ובמהירות, והטלת המס על המשקאות המתוקים היא דרך קלה, יחסית, לעשות שאת, גם אם היא תגרור אחריה עימות פנים קואליציוני.

סמוטריץ' במליאת הכנסת. ערוץ הכנסת, צילום מסך
סמוטריץ' במליאת הכנסת/צילום מסך, ערוץ הכנסת

במסגרת הצו שניתן בתקופתו של שר האוצר אביגדור ליברמן ובוטל על ידי שר האוצר סמוטריץ' מיד אחרי כניסתו לתפקיד, הוטל מס בגובה שקל לליטר על משקאות ו-6 שקלים לליטר תרכיז של משקה כאמור.

בנוסף, הוטל מס בגובה 70 אגורות לליטר על משקאות מתוקים בהם שיעור הסוכר נמוך מ-5 גרם ל-100 מ"ל משקה, משקאות מתוקים המכילים חומר ממתיק אחר (משקאות דיאט למיניהם), וכן מיצי פירות בהם שיעור הסוכר גבוה מ-5 גרם ל-100 מ"ל משקה ו-4.2 ש"ח לליטר תרכיז של משקה כאמור (להלן- משקאות במיסוי נמוך).

לצד התועלת הבריאותית לציבור, הכנסות המדינה ממיסוי זה הגיעו לכ-900 מיליון שקל בשנה. לפי המפורט בדברי ההסבר בהצעת החוק, ההחלטה להמשיך לא למסות את משקאות הדיאט ואלה עם הסוכר המופחת משמעותה הפסד של כ-300 מיליון שקל לקופת המדינה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully