וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יאיר לפיד: "אם אני הייתי ראש הממשלה, הייתי מזהה את האיומים"

בשיתוף קרן ברל כצנלסון ומכון מיתווים

עודכן לאחרונה: 20.12.2023 / 12:02

ראש הממשלה לשעבר ויו"ר האופוזיציה דיבר בכנס "שש אחרי המלחמה: חזון מדיני-ביטחוני לישראל" של קרן ברל כצנלסון ומכון מיתווים: "המצב מתנהל היום ללא תכלית מדינית-אסטרטגית"

בווידאו: יאיר לפיד בכנס "שש אחרי המלחמה: חזון מדיני-ביטחוני לישראל"/יח"צ

בכנס האונליין "שש אחרי המלחמה: חזון מדיני-ביטחוני לישראל" שהועבר בשידור חי בוואלה! השתתפו מנהיגים ומנהיגות מהמערכת הפוליטית, אנשי ביטחון, חוקרים וחוקרות ודמויות מובילות מארגוני החברה האזרחית. בין המשתתפים בכנס: יו"ר האופוזיציה לפיד, יו"ר רע"מ ח"כ מנסור עבאס, ח"כ נעמה לזימי (מפלגת העבודה) ואלוף (מיל') נמרוד שפר.

seperator

ראש הממשלה לשעבר ויו"ר האופוזיציה יאיר לפיד בכנס קרן ברל כצנלסון ומכון מיתווים: "האיום על מדינת ישראל הופיע בדוחות המודיעין. ראש הממשלה לא עשה כלום, כי הוא לא היה פנוי לזה, הוא היה עסוק בדברים אחרים. פה מתחילה הטרגדיה, צריך ראש ממשלה שזהו עיסוקו.

"אם אני הייתי ראש הממשלה בתקופה הזו- הייתי רואה ומזהה את האיומים. בנט ואני היינו ערניים, הייתה ביננו יראת כבוד, ובחנו את החומר המודיעיני בעיניים כבדות.

"אף אזרח ישראלי לא יהיה מוכן להיות מוגן היום רק באמצעות גדר טכנולוגית. אנחנו נצטרך צבא הרבה יותר גדול ויש לזה השלכות כלכליות וחברתיות. אי אפשר לחיות יותר ליד ארגון טרור ולהניח שיהיה בסדר. בין האויב ליישובים חייבים להיות חיילים ששומרים עליהם. מודל המילואים יהיה חייב לגדול ולהשתנות.

"המצב מתנהל היום ללא תכלית מדינית-אסטרטגית. ביום שאחרי לא תהיה הפסקת אש מלאה, אלא הפוגות ולכן צריך להיות אזור בטחוני בעזה שיאפשר כניסה ויציאה חופשית של צה"ל, בדומה לאזור b באיו"ש.

"אנחנו צריכים להתחיל לארגן את הכוחות האזוריים ליום שאחרי בתוך עזה. בהמשך, עלינו לייצר מערך שינהל את הרצועה, שבו אנחנו אחראים על הביטחון, לצד מנגנון של מדינות ערב המתונות, הקהילה הבינלאומית והרשות הפלסטינית שיטפלו בחיי היומיום.

"הרשות הפלסטינית תצטרך לעבור שינויי אמיתי. אנחנו לא נייבא מהגדה לעזה ספרים שקוראים לרצח יהודים, אבל מישהו יצטרך לפנות את הזבל ולהפעיל את בתי הספר. הסעודים והאמירתיים לא יבואו בלי הרשות.

"פתרון שתי המדינות לא יקרה בתוך שנתיים או שלוש שנים. ישראל צריכה להגדיר את פתרון שתי המדינות כיעד עתידי.

הקונפליקט לא יסתיים, התנועה הלאומית הפלסטינית מעולם לא קיבלה אותנו ולעולם לא תקבל אותנו. הם רוצים שלא נהיה פה. הדרך היחידה למנוע זאת, זה לשמר את כוחנו הצבאי.

"התזה של המרכז היא הפתרון הנכון. צריך להגיע לשתי מדינות, ברור שזה לא יסיים את הסכסוך באופן טוטאלי כי לא תהיה הסכמה בסוגיות ירושלים וזכות השיבה. יחיו זו לצד זאת שתי מדינות שיש ביניהן קונפליקט. יש הרבה מדינות בעולם שיש ביניהן קונפליקט, והדרך העדיפה לנהל את הקונפליקט היא בין מדינתי. הדרך הזו התרחקה מאוד, אבל לא צריך לוותר עליה".

רמי הוד. יח"צ,
רמי הוד/יח"צ

ח"כ מנסור עבאס אמר בכנס: "אחרי השביעי באוקטובר בן גביר ושותפיו חיכו להתקוממות בחברה הערבית בנוסח 'שומר חומות 2', אפילו כמעט קיוו שזה יקרה, אבל לשמחתי החברה הערבית שמה את המחויבות האזרחית שלה בראש סדר העדיפויות, ויש אפס אירועי אלימות.

"אני אופטימי, אזרחי מדינת ישראל הפלסטינים יכולים לראות את הקושי בשני הצדדים, ולשמש בתור גשרים לשלום, כדי לשקם את ההרס הכמעט מוחלט שראינו בחודשיים האחרונים. יש כאן הזדמנות לבנות אמון, לשמר ולתקן את מרקם היחסים ולממש את השותפות האזרחית שהתחלנו בה בזמן ממשלת השינוי. אפשר לשלב ידיים ולטפל בבעיות העומק של החברה הישראלית".

רמי הוד, מנכ"ל המרכז הרעיוני בקרן ברל כצנלסון ואחד ממארגני הכנס: "בעוד שכולנו מאוחדים בצורך למוטט את חמאס מבחינה צבאית ושלטונית, ממשלת ישראל והעומד בראשה מסרבים לדון ביום שאחרי, וחלקים בקואליציה כבר עסוקים בקידום מהלכים מסוכנים לביטחון ישראל, כמו הקמת התנחלויות בעזה. מסיבה זו, חייבים לנהל את הדיון הזה כבר עכשיו, הן בתוך החברה הישראלית והן מול הממשל האמריקאי ומדינות ערב המתונות.

"אנו סבורים שמול כישלונן המהדהד של קונספציות ניהול הסכסוך, חיזוק חמאס והחלשת הרשות הפלסטינית - קונספציות שהוביל הימין בעשור וחצי האחרונים - יש הכרח לייצר תפיסות חדשות שיבטיחו את ביטחונה האמיתי של ישראל ואת קיומה כמדינה יהודית, דמוקרטית, בטוחה וליברלית".

ד"ר גיל מורסיאנו, מנכ"ל מכון מיתווים וממארגני הכנס: "יעדי המלחמה של מדינת ישראל - בין אם מדובר במיטוט חמאס, השבת החטופים או התמודדות עם איראן וחזבאללה - הם כולם יעדים שמתחילים במהלך הצבאי אך מסתיימים במעשה המדיני. אלא שישראל נשלטת על ידי ממשלה שאין לה את הרצון או היכולת להציע דבר או חצי דבר בתחום המדיני. זהו הזמן לאופוזיציה מדינית, מהכנסת דרך החברה האזרחית ועד תנועת המחאה, שתציע חזון ורעיונות קונקרטיים למהלכיה של ישראל בחודשים הקרובים ומעבר להם".

ד"ר גיל מורסיאנו. יח"צ,
ד"ר גיל מורסיאנו/יח"צ
בשיתוף קרן ברל כצנלסון ומכון מיתווים
  • עוד באותו נושא:
  • יאיר לפיד

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully