וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יעקב שיינין: "הבעיה אינה הגירעון - אלא הוצאות לא אחראיות של הממשלה"

אמיר טייג

17.3.2003 / 14:24

מנכ"ל מודלים כלכליים: "המדינה היא כמו ילד בן 10 שבוחר לבזבז את כספו על שוקולד ולא על קניית ספרים"; "גרמניה וארה"ב נוהגות להעלות יעד גירעון, מדוע לא ישראל?"

"הבעיה אינה גובה הגירעון - אלא ממשלה לא אחראית", כך אומר היום מנכ"ל מודלים כלכליים, יעקב שיינין, וממליץ לנתניהו לעלות את יעד הגירעון בשנת 2003 לרמה של 4% עד 4.5%. "המדינה היא כמו ילד בן 10 אשר בוחר לבזבז את כספו על שוקולד ולא על קניית ספרים", אומר שיניין בראיון ל-TheMarker ומברך על הצעתו של נתניהו לקצץ 10 מיליארד שקל בתקציב 2003.

שיינין טוען כי אם לא יופנה הכסף לאפיקי השקעה בתשתיות, יכניס קיצוץ זה את המשק לסחרור שלילי, אשר ידכא עוד יותר את סיכויי החזרתו לתווי צמיחה. "אי הגדלת יעד הגירעון, תמנע מאותו ילד בן 10 את דמי הכיס, כך שמצד אחד הוא לא יקנה שוקולד, אך מצד שני הוא גם יישאר מפגר", אומר שיינין.

המעקב אחרי יעדי גירעון הומצא כאמצעי פיקוח על ממשלות חסרות אחריות, אמר שיינין. הגבלת הגירעון תפקידה להגביל את החופש של הממשלה להוציא כסף לאפיקים שאינם תומכי צמיחה. לפיכך, אין להסתכל על הגירעון כפרמטר יחיד, יש לבדוק האם הכסף אשר התפנה באמצעות הגדלת היעד הופנה לאפיקים ראויים. בעולם הגדול נוהגים להגדיל יעדי גירעון במצבי חירום. "כך נוהגת גרמניה בימים אלו, כך נהגה ארה"ב בעבר, מדוע לא ישראל?", שואל שיינין.

שיניין מציין כי הוא מצפה מהתוכנית הכלכלית, אשר תוצג היום בפני הממשלה והציבור, שתכלול השקעות בתשתיות חוץ תקיציביות על פי שיטת PFI בהיקף של 15 מיליארד שקל בשנה, כפי שהציע שיינין בתוכניתו "צמיחה עכשיו" - שהציג בפני נתניהו לפני כשבועיים. כמו כן, אומר שיניין, הרפורמה בשוק ההון היא גורם חשוב מאוד אשר צריך להוביל לכדי עלייה בדומיננטיות של קרנות הפנסיה בשוק ההון. זה יושג, לדבריו, באמצעות הפסקת הנפקת האג"ח המיועדות לקרנות. מנגד, יש לקדם את נושא ההפרטה למרות המחירים הנמוכים של החברות הממשלתיות.

"אין סיבה שלא יפריטו את שאר מניות בנק לאומי בתנאי שהמניות ישווק בקרב גופים מקומיים, כמו קרנות פנסיה. עמיתי הקרנות ירוויחו מעליית השווי בעתיד וכן יקטן הגירעון האקטוארי, אשר במילא המדינה תתחייב לכסותו. בצורה זו המדינה לא תפסיד עם תפריט חברות גם במחיר נמוך יחסית", אומר שיניין.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully