וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חשש בענף: החקלאים ישלמו ביוקר על הפזיזות של משרד החקלאות

עודכן לאחרונה: 21.12.2023 / 18:56

בשל המחסור בידיים עובדות בענף, משרד החקלאות הקצה 50 מיליון שקלים שחולקו לארגונים שונים עבור גיוס מתנדבים; נתוני ההתנדבות בפועל מעלים את השאלה האם חלוקת התקציב נעשתה משיקולים ענייניים או שמא מתוך לחצים, אינטרסים או יחסי ציבור

בווידאו: נזקים של מליונים וגידולים שלא נקטפים: המשבר של החקלאים בעוטף עזה/יניר יגנה
קטיף אבוקדו. ShutterStock
קטיף אבוקדו. חקלאים רבים נותרו לבדם/ShutterStock

מאז תחילת המלחמה, ענף החקלאות נקלע למשבר חמור, עקב מחסור משמעותי בידיים עובדות. בקיבוצים ובמושבים בעוטף ובצפון, חקלאים רבים נותרו לבדם בשטח על מנת להמשיך ולתחזק את המשק.

בימיה הראשונים של המלחמה הקים משרד החקלאות חמ"ל תקשורת וזכה לביקורת על כך שעוסק ביחסי הציבור שלו ופחות בעשיה לטובת החקלאים. ביקורת זו מצטרפת לסערה נוספת שהתחוללה סביב המשרד לפני מספר שבועות, לאחר שפורסם כי משרד החקלאות החליט לרכז את האחריות להתנדבות החקלאית בעוטף בידי ארגון השומר החדש, ללא מעורבות של ארגונים אחרים ובהם אחים לנשק. הודעה זו תוקנה לאחר שהתבררה כשגויה לחלוטין, אך יצרה בלבול וכאוס בקרב החקלאים וזעם כלפי המשרד.

בימים אלה חילק משרד החקלאות 50 מיליון שקלים לטובת גיוס מתנדבים בחקלאות. ארגונים רבים זכו להקצאת תקציב, כשהחלוקה התבססה על הצהרה של כל ארגון באשר למספר המתנדבים שיצליח לגייס עד סוף השנה.

התקציב הגבוה ביותר באופן משמעותי, 16 וחצי מיליון שקלים, ניתן לאחים לנשק לאחר שזה הצהיר כי יגייס כ-90 אלף מתנדבים עד סוף השנה, אך נתונים שפרסם לאחרונה על גיוס של 27 אלף מתנדבים בלבד, מעלים ספק אם הארגון יכול לעמוד בתקציב כולו לטובת החקלאים או שיידרש להשיב חלק ממנו בסוף השנה לקופת המדינה.

30,000 מתנדבים הגיעו לסייע לחקלאים. צילום: השומר החדש, אתר רשמי
מתנדבים בחקלאות. בשבועות הראשונים נרשמה הצלחה בגיוס מתנדבים, אבל החקלאים צריכים סיוע גם כעת/אתר רשמי, צילום: השומר החדש

תקצוב נוסף ניתן על פי הצהרת כל ארגון העוסק בנושא המתנדבים, בין היתר, לתנועה הקיבוצית כ-2.7 מיליון שק, לקט ישראל בסכום של 1.5 מיליוני שקלים, קדמה 5.6 מיליון שקלים, מדרשת עין פרת 4.2 מיליון שקלים ודרכים בסכום של 1.2 מיליון שקלים.

באופן מפתיע, ארגון השומר החדש, המתמחה בהפעלת מתנדבים בחקלאות לאורך השנה, שגייס לפי מידע שפרסם עד כה למעלה מ-80 אלף מתנדבים לחקלאות, קיבל תקציב של כ-7 וחצי מיליון שקלים בלבד, על אף היקפי הסיוע בשטח ולאחר שספג מסכת הכפשות.

בראי נתוני ההתנדבות במשקים ביום יום, נשאלת השאלה האם שיקולי חלוקת התקציב של המשרד ענייניים, או אולי מושפעים מגורמים שונים ומערכת לחצים ואינטרסים ומונעים משיקולי יחסי ציבור.

בשבועות הראשונים למלחמה, תושבי ישראל נרתמו בהמוניהם להתנדבות חקלאית וסייעו לחקלאים בעבודתם, בין היתר בקטיף, בשתילה ובחליבה. אין ספק כי גם בעתיד יזדקקו החקלאים לסיוע על מנת להמשיך ולתחזק את המשקים ונכון כי משרד החקלאות יראה אותם לנגד עיניו, במטרה לממש את כלל התקציבים, לטובתם.

תגובת משרד החקלאות:
בניגוד למצטייר מהכתבה, משרד החקלאות יעניק תמיכות בהיקף 50 מיליון שקלים בדיעבד בעבור הוצאות לוגיסטיות הכרוכות בהבאת מתנדבים על ידי ארגונים אזרחיים. התמיכות יועברו לארגונים בהתאם למספר המתנדבים שהצליחו להביא בפועל עד לסוף שנת 2023 ולא על בסיס הצהרתם בלבד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully