וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העגבניות מטורקיה? מהיום תוכלו לדעת

עודכן לאחרונה: 25.12.2023 / 12:25

חוק סימון ארץ הייצור על תוצרת טרייה נכנס היום לתוקף: החנויות והסופרים מחויבים לסמן בשילוט בולט מאיפה הגיע כל מוצר חקלאי הנמכר בתפזורת כגון פירות וירקות טריים, בשר טרי ודגים

סופר דופר, הסופר הרובוטי הראשון בישראל/יחצ

היום נכנס לתוקף חוק סימון חובת ארץ המקור על תוצרת חקלאית, אשר מבטיח לצרכנים שקיפות באשר לארץ הייצור של מה שמונח לפניהם על המדף. בעוד שמוצרים מקוררים וארוזים היו תמיד מסומנים, כאשר מדובר בפירות וירקות הנמכרים בתפזורת או בשר טרי, לא היתה חובה כזו.

חובת הסימון תחול על פירות וירקות טריים, מוצרי חלב, בשר טרי (עופות, בשר בקר) ודגים, ותחייב גם בפלטפורמות המכירה המקוונות חודשיים (24.2.2023) לאחר יישומה בנקודות המכירה הקמעוניות הפיזיות.

חובת הסימון תחול גם על תוצרת חקלאית הנארזת בנקודות השיווק. החוק החדש ייאכף על ידי פקחי הרשות להגנת הצרכן, אשר בימים אלה עוברים הדרכה בנושא על ידי משרד החקלאות.

בעוד חודשיים תיכנס לתוקפה גם חובת הסימון בפלטפורמות המכירה המקוונות, המטרה: שקיפות מלאה לצרכנים בנוגע לארץ הייצור של תוצרת חקלאית טרייה. השקיפות תאפשר לצרכן לקבל החלטה מושכלת בעת ביצוע רכישה, ותעודד רכישת תוצרת חקלאית מקומית

עגבניות. ShutterStock
חובת סימון ארץ המקור תחול על פירות וירקות טריים, מוצרי חלב, בשר טרי ועוד/ShutterStock

טרם אישור השינוי בחוק החוק, חובת הסימון חלה על התוצרת החקלאית הטרייה הארוזה בלבד. לצרכן הישראלי לא הייתה שום יכולת לדעת מהו מקור המוצרים הנמכרים בתפזורת, עובדה שפגעה ביכולתו לבצע רכישה מושכלת המתבססת על מידע מלא, שקוף ומהימן. חובת הסימון תטיב עם החקלאים והחקלאות המקומית, תציב את מגדל בחזית המכירה הסימון ותשמור גם על האינטרסים הצרכניים, תוך מתן שקיפות מלאה לצרכן.

בסקר צרכנים שערך המשרד בשנתיים האחרונות, נמצא כי עבור רוב הצרכנים מדובר במידע חשוב שהיו מעוניינים לקבל בעת הרכישה, עוד עלה כי צרכנים ישראלים מוכנים לשלם יותר עבור תוצרת חקלאית כחול-לבן.

מגמה זו התחזקה עד מאוד בעקבות המלחמה. במסגרת סקר שערך המשרד בימים האחרונים דרך מכון Ipsos באמצעות לפ"מ, עלה כי מעל ל-90% (!) מהצרכנים יעדיפו לרכוש פירות וירקות ישראלים על פני אלו המיובאים. כעת, עם כניסתו לתוקף של שינוי החקיקה, יוכלו הצרכנים להסתייע במידע ולבחור בתוצרת חקלאית כחול לבן.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
אבי דיכטר, פירות וירקות. עדינה ולמן, דוברות הכנסת, ראובן קסטרו, עיבוד תמונה
שר החקלאות, אבי דיכטר: "דאגה עמוקה לחקלאות המקומית"/עיבוד תמונה, עדינה ולמן, דוברות הכנסת, ראובן קסטרו

שר החקלאות ופיתוח הכפר, אבי דיכטר: "אנחנו מובילים היפוך מגמה - מייבוא לייצור, משרד החקלאות קידם את תיקון החוק מתוך דאגה עמוקה לחקלאות המקומית, לצרכנים ולחקלאים הישראליים. עכשיו יותר מתמיד, בזמן שבו החקלאות הישראלית נמצאת במשבר הגדול ביותר שידעה מאז קום המדינה, עולה חשיבותה של חובת הסימון.

החוק מבטא את השילוב הנדרש בין שקיפות מלאה לציבור הצרכנים, לבין עידוד רכישת תוצרת מקומית. חובת סימון התוצרת החקלאית מהווה אמצעי משמעותי בחיזוק החקלאים והחקלאות הישראלית".

מאחורי החוק עומדים ארגון השומר החדש והתאחדות האיכרים שקידמו לפני מספר שנים מהלך ציבורי לתמיכה בחקיקת חוק לסימון ארץ מקור לתוצרת חקלאית ברשתות השיווק. למעלה מ-70 אלף אזרחים חתמו על עצומה התומכת בחוק. החוק עבר לבסוף ע"י ח"כ דויד ביטן וסיוע של ח"כ רם בן ברק.

יואל זילברמן, מנכ"ל ומייסד ארגון השומר: "זוהי בשורה היסטורית שמגיעה בזמן הכי טוב שיכולנו לצפות לו. כניסתו של החוק לתוקף היא בשורה חשובה לחקלאים הישראלים ולמשק הישראלי. אזרחי ישראל יוכלו כעת לבחור בתוצרת ישראלית בסופר ולתמוך בחקלאים ששומרים על הגבולות וגם לחזק את הכלכלה והתעסוקה".

דנה יוסקוביץ', מנכ"לית "טוב השדה" הארגון לחקלאות אורגנית בישראל אומרת כי "סימון ארץ מקור היא בשורה חשובה ומשמעותית. ימים אלו מבהירים לנו עד כמה החקלאות היא לא עוד ענף שאפשר לבחור אם להשקיע בו או לא, עד כמה ביטחון המזון והביטחון בגבולות שלנו הם לא עוד דבר שאפשר לייבא.

"ביטחון מזון אמיתי יתאפשר רק באמצעות תמיכה בחקלאות מקומית שמקדמת ומשמרת בריאות של האזרחים הניזונים ממנה ושל הקרקע עליה היא צומחת, והחקלאות האורגנית עונה על כל הקריטריונים האלו. מלבד יתרונותיה הבריאותיים והסביבתיים המוכחים של החקלאות האורגנית, חשוב לדעת שבענף האורגני מעל ל-95% מהתוצרת הטרייה באה מייצור מקומי: צרכן שקונה תוצרת אורגנית יכול להיות בטוח שהוא תומך ביצרנות מקומית גם בלי סימון ארץ המקור.

"המקומיות של הענף האורגני הופכת את השוק, את יכולת האספקה ואת המחיר של תוצרת אורגנית לפחות רגישים לשינויים, וחוסן לשינויים הוא שם המשחק בתקופה שאנו חיים בה. אני מקווה שהמשבר הנוכחי יובל את מקבלי ההחלטות וגם את הצרכנים לבחור בחקלאות אורגנית מקומית שתאפשר לנו לייצר כאן מזון לעוד שנים רבות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully