וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מגיפה כלכלית: הנזק המטורף שמחלת השפעת גורמת למשק

26.12.2023 / 9:10

מגפת השפעת עולה למשק העולמי כ-60 מיליארד דולר מדי שנה, ואחראית לכמעט 40% מימי המחלה בישראל. היערכות נכונה עשויה להפחית את העלות באופן משמעותי. בקיצור, תתחסנו

בווידאו: מדוע מומלץ להתחסן נגד שפעת?/עריכה: גלעד מן מנהיים

שפעת היא לא סיפור פשוט. זו מחלה נגיפית עונתית, המאופיינת בהתפרצויות בהיקף גדול ועלולה להוביל גם לתחלואה קשה, במיוחד עבור אוכלוסיות בסיכון: ילדים צעירים, מבוגרים ואנשים עם מחלות רקע כרוניות. לשפעת יכולת לגרום למקרי מוות.

אחוז החולים בשפעת בישראל בעונה מוערך ב-15%-5% מהאוכלוסייה. כלומר, בין 400 אלף ל-1.3 מיליון חולים. מתוכם כעשרת אלפים אשפוזים בשנה מסיבוכי שפעת. כ-800 מהם מסתיימים במוות.

על הנזק הבריאותי נכתב רבות, ומה לגבי הנזק הכלכלי? מהערכות סקר בריאות, תעסוקתית ישראל לשנת 2022, אותו ערכה מחלקת מחקר המוסד לבטיחות ולגהות, עולה כי 4.8% מהעובדים נאלצו לשנות תפקיד בשל תחלואה, וכ-2.4% אינם עובדים. התחלואה קשורה ליציאה ממעגל העבודה באופן זמני או קבוע, והאובדן בשל מחלה מוערך בכ-4.1 ימי עבודה בממוצע לכל עובד - כלומר, כמעט 17 מיליון ימי מחלה למשק בשנה. על פי הסקר, כ-38% מהם דיווחו כי חלו בשפעת עונתית - הווה אומר כ-6.5 מיליון ימי מחלה מקושרים ישירות לשפעת.

גבר חולה בשפעת. ShutterStock
בשבילכם זו מחלה, בשביל המשק זה אובדן עצום/ShutterStock

התוצאה הישירה היא, כמובן, פגיעה כלכלית ופרודוקטיבית לעסקים ולמעסיקים. על פי נתוני ארגון הבריאות העולמי, שפעת עולה לכלכלה העולמית כ-60 מיליארד דולר בכל שנה, בין אם מדובר בהוצאות על אשפוז, ימי מחלה וירידה בהכנסות מעסיקים . רק בארצות הברית, עלויות השפעת מסתכמות בכ-10 מיליארד דולר בכל שנה.

ממחקר אשר פורסם השנה במגזין הרפואי Pharmaco Economics, ועסק בהשפעת שפעת ומחלות דמויות שפעת על תוצאות הפריון בעבודה, עולה כי 75% מהעובדים בעולם מחמיצים ימי עבודה עקב מחלת השפעת או עקב מחלה בעלת תסמינים דומים לשפעת. רוב העובדים שהשתתפו במחקר ושחלו בשפעת או מחלה דמוית שפעת, טענו גם שהם המשיכו לעבוד כשהם חולים (60-80%). מה שמסכן את שאר העובדים החשופים להדבקה ומשם להתפשטות המחלה. רוב המבוגרים המועסקים אמרו שהם יפסידו ימי עבודה כדי לטפל במישהו אחר שחולה במשך 1-2 ימים בממוצע.

עוד עולה מהמחקר, כי העלויות השנתיות של היעדרות הקשורות לשפעת עומדות על 42,851 דולר לכל 100 אלף חברים בקופת חולים. על מנת להבין את ההשלכות בארץ, נכון לסוף שנת 2019, כ-8.94 מיליון איש היו רשומים כמבוטחים בקופות החולים. במילים אחרות, מדובר על כ-4 מיליון דולר עלות לקופות החולים - יותר מ-15 מיליון שקל.

על פי חברת ההשמה האמריקאית המובילה צ'לנג'ר גריי אנד כריסמס, בכל עונת שפעת בארה"ב, עובדים נעדרים בהיקף של כ-111 מיליון ימי עבודה עקב השפעת, שמסתכם בכ-7 מיליארד דולר בשנה באובדן פרודוקטיביות.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
פרופ' אבישי אליס. -, אתר רשמי
פרופ' אבישי אליס/אתר רשמי, -

לחיסוני השפעת תפקיד משמעותי במניעת והפחתת התחלואה והתמותה, וגם להפחתת חומרת המחלה. הוכח כבר מעבר לכל ספק כי חיסון נגד שפעת הוא הדרך הטובה ביותר להגן על עצמנו ועל היקרים לנו מפני הדבקות. בנוסף למניעת המחלה, החיסון גם יכול להפחית את חומרת המחלה, ואת הסיכון לסיבוכים משפעת כגון דלקת ריאות, אשפוז ואף מוות. כמו גם, יאפשר לנו לשמור לא רק על עצמנו, אלא גם על היקרים לנו אשר חלקם נמצאים בקבוצות סיכון.

חיסון נגד שפעת יכול לסייע בהפחתת העלויות הכלכליות על ידי הפחתת מספר האנשים שנבדקים במחלה, מספר האנשים הזקוקים לטיפול רפואי ומספר הימים שאנשים מפסידים עבודה או לימודים. מעסיקים אשר יבחרו לעודד עובדים להתחסנות בשפעת, יוכלו לחסוך לעצמם הוצאות גבוהות עקב ירידה בכמות ימי המחלה.

חלק מהגורמים התורמים להיעדרויות מהעבודה הקשורות לשפעת בישראל: עליה במספר האנשים שחולים בשפעת בכל שנה, התגברות חומרת עונת השפעת והעלות של אובדן פרודוקטיביות למעסיקים.

פרופ' אבישי אליס, יו"ר האיגוד לרפואה פנימית ומנהל מחלקה פנימית בביה"ח בילינסון, מסכם: "אני קורא לציבור הרחב להקדים ולהתחסן נגד שפעת, שכן התחסנות הנה הדרך היעילה ביותר למניעת המחלה וסיבוכיה. ההמלצה להתחסנות חלה על כלל האוכלוסייה, נשים וגברים כאחד ובמיוחד אוכלוסיות בסיכון ומומלץ שלא להמתין לגל ולהתחסן כבר עכשיו. ובכך נתמוך בחברה וגם בכלכלה ונוריד את תחלואת השפעת המסוכנת בישראל".

  • עוד באותו נושא:
  • שפעת

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully