וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי השתייה המתוקה: יבוטל המס גם על כלים חד פעמיים

עודכן לאחרונה: 27.12.2023 / 10:00

למרות הגירעון הצפוי: שר האוצר סמוטריץ' החליט להאריך את הפטור ממס על משקאות ממותקים וכלים חד פעמיים בשנה נוספת; אובדן ההכנסות למדינה - כמיליארד שקל בגין שתייה מתוקה, 330 מיליון שקל בגין כלים חד פעמיים

בווידאו: בצלאל סמוטריץ': "קיבלתי החלטה על מדיניות כלכלית רחבה"/ערוץ הכנסת

טיוטת חוק להערות הציבור שהפיץ משרד האוצר אמש, מבקשת להאריך את הפטור ממס על משקאות ממותקים בשנה נוספת - ובעלות של כמיליארד שקל. טיוטה נוספת מתייחסת לכלים החד פעמיים ומעריכה כי העלות המוערכת תהיה 330 מיליון שקל.

המסים מוארכים על אף התועלת שלהם לבריאות הציבור ולהגנה על הסביבה: לפי המצוין בדו"ח, ניתוח של נתוני הצריכה בפועל העלה כי המס השפיע על ההתנהגות הצרכנית, והקטין את כמות רכישות הכלים החד פעמיים בהתאם למטרתו. כך, בשנת 2022 שבה הוחל המס נצפתה ירידה משמעותית ברכישת כלים אלו בהיקף של כ-25%. לעומת זאת, מאז ביטול המס בחודש ינואר 2023, חלה עלייה ברכישת כלי הפלסטיק החד פעמיים, בגובה של כ-21%.

כלים חד פעמיים 29 ביולי 2021. ראובן קסטרו
חד פעמי. אוהדן הכנסות של 330 מיליון שקל בשנה/ראובן קסטרו

גם במשקאות הממותקים הבשורה היתה דומה ואף חמורה יותר: "מאז ביטול המס חלה עליה משמעותית ברכישת משקאות ממותקים, זאת לאחר שבתקופה המקבילה בשנת 2022 בה הוטל מיסוי, חלה ירידה בצריכת המשקאות. יצוין, שבהתאם למצופה, ניכרת השפעה חזקה יותר על משקאות במיסוי גבוה, כאשר בשנה שבה חל המס חלה ירידה חדה יותר בצריכתם, ובהתאם בשנה שבה הוחל הפטור חלק עלייה משמעותית יותר".

"עוד עולה כי לאחר ביטול המס רמות המחירים של המשקאות המתוקים לא חזרו לרמתן המקורית מהתקופה שלפני הטלת המס, כך שהירידה בהכנסות המדינה ממס לא התגלגלה במלואה לצרכן".

בתחילה הודיע סמוטריץ' כי לא יאריך את הפטור ממס על המשקאות המתוקים אלא באופן חלקי, כך שיחריג משקאות הכוללים פרי וכן תירוש. אך לאחר יומיים אמר כי ההודעה הראשונית על חזרת המס (שאף הופצה כטיוטת צו של רשות המסים), הופצה "בטעות", וכעת כאמור חוזר הפטור ממס גם על שתייה מתוקה וגם על כלים חד פעמיים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully