וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סמוטריץ' הציג תוכנית רחבה לתמיכה במילואים, חבל שהיא לא תקרה

עודכן לאחרונה: 27.12.2023 / 13:15

הבטחות בגובה 9 מיליארד שקל ניתנו אתמול על ידי שר האוצר, אך מקורות תקציביים אין; האם סמוטריץ' זוכר שהוא מתמודד עם גירעון של 111 מיליארד שקל?

בצלאל סמוטריץ'/משרד האוצר

שרי האוצר והביטחון הציגו אמש תוכנית רחבה לתמיכה בחיילי המילואים - תוספות, פיצויים, מענקים, הארכות והרחבות. בין היתר הבטיחו מענק חודשי של 1,400 שקל ללוחמים, מענק כלכלת בית של 4,500 שקל, הלוואות לעצמאים בהיקף של מיליארד שקל, מענק להורים לילדים ואפילו שובר לחופשה.

הסכום לכל חייל מילואים, אשר רבים מהם נמצאים בחזית כבר חודשיים וחצי והשאירו מאחור משפחות, עסקים, לימודים ועבודה, אמור להגיע לאלפי שקלים. עלות התוכנית למשק עומדת על סכום עצום של 9 מיליארד שקל.

הבעיה הגדולה בתוכנית היא שאין לה מקורות תקציביים, וגם לא נראה שיהיו, ודאי לא על מנת לממש את מלוא הסעיפים.

גלנט וסמוטריץ מכריזים על תוכנית סיוע למשרתי המילואים. 26 בדצמבר 2023. ינון שלום יתח, מערכת וואלה!
גלנט וסמוטריץ מכריזים על תוכנית סיוע למשרתי המילואים. 26 בדצמבר 2023/מערכת וואלה!, ינון שלום יתח

ראשית צריך לזכור שעדיין אין כלל תקציב ל-2024. המועד הנוכחי כרגע עומד על 9 בפברואר, כאשר ייתכנו דחיות נוספות. תקציב 2023 המתוקן, שרק אושר לאחרונה, לא כלל כמובן תקצוב לתוכנית הזו.

למדינה יש עוד תור ארוך של אנשים שמחכים לכסף - עצמאים, בעלי עסקים שנפגעו, מי שרקטה או טיל נ"ט נחת על ביתם בצפון וצריכים לקבל פיצוי. הרוב המכריע של מי שמגיע להם, מחכים לכסף על מתווה שאושר כבר בסוף אוקטובר. אז מתי יתנו לחיילי המילואים?

כאשר יידרש סמוטריץ' סופסוף לתקציב 2024, הוא יוכל להיזכר בדו"ח ההפרשים שהוצנע ביום שישי שעבר וקובע כי הגירעון ב-2024 יעמוד על 111 מיליארד שקל, ויש חובה לקצץ 67 מיליארד שקל על מנת לעמוד במסגרת הגירעון החוקית המותרת. שבירת מסגרת הגירעון עלולה להוביל לירידת דירוג של ישראל, פגיעה במעמדה ובכלכלתה, עם השלכות שישפיעו על כולנו.

כלים חד פעמיים 29 ביולי 2021. ראובן קסטרו
פטור ממס על כלים חד פעמיים. לזה יש כסף/ראובן קסטרו

בינתיים ממשיך שר האוצר בצעדים לא אחראיים שיעמיקו את הגירעון, כשהוא מבטל את המס על שתייה מתוקה גם ב-2024, וגם את המס על הכלים החד פעמיים. 1.33 מיליארד שהיו יכולים ללכת למשל, לתוכנית לתמיכה בחיילי המילואים.

בשורה התחתונה, סמוטריץ' נענה לזעם המוצדק של חיילי המילואים שהתגייסו לשמירה על הבית הלאומי ומשלמים מחיר גבוה מאוד. אבל המתווה שהוצג אתמול הוא בעיקר סיבוב תקשורתי, מאחר ואין לו תקציב, אין לו יכולת מימוש, תקציב 2024 הוא בור שחור ומבהיל שיחייב קיצוצים, והמוני אנשים עוד מחכים לפיצויים שכבר אושרו או שיש להם אישור עקרוני כמו נזקי מס רכוש. בסוף הכל יירד מאותה קופה, והיא ריקה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully