וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קודם רפורמה ואז מלחמה: הבורסה הישראלית החמיצה שנה של עליות

עודכן לאחרונה: 28.12.2023 / 7:56

הבורסה בישראל מסיימת את השנה עם עליות של אחוזים בודדים במדדים המובילים, בעוד בעולם נרשמו זינוקים של עשרות אחוזים, אך בשוק אופטימיים: "השקל יתחזק והנדל"ן יתאושש"

הפגנות נגד המהפכה המשפטית ברחבי הארץ/מחאת צומת כרכור, שב"פ, דפנה יושע

הבורסה הישראלית מסיימת את שנת 2023 חבולה, אך כשידה על העליונה. המדדים המרכזיים סיכמו את השנה בעלייה, כדוגמת מדדי ת"א 35, ת"א 90 ות"א 125 שעלו 4.28%, 4.97% ו-4.56%, בהתאמה, עד לתאריך שנבחן (ראו טבלה).

עבור המשקיעים, עם זאת, אין זו אף חצי נחמה, שכן למרות הסיכום החיובי, הבורסה הישראלית נדדה הרחק מהגבהים אליהם הגיעו אחיותיה הבינלאומיות.

טבלה. צילום מסך, צילום מסך
המדדים המרכזיים בארץ עלו באחוזים בודדים, לעומת עשרות אחוזים בעולם/צילום מסך, צילום מסך

המדדים המרכזיים בבורסות העולם סיכמו את 2023 בתיקונים חדים מעלה, כדוגמת מדדי הנאסד"ק וה-S&P500 האמריקאיים, שעלו 44.02% ו-24.35% בהתאמה, ומדד ה-DAX הגרמני, שעלה 19.98% לאותה תקופה.

כלל הסקטורים תרמו את חלקם לעליות, כאשר בארה"ב עיקרן נבע מחברות הטכנולוגיה הגדולות. בישראל, עם זאת, הסקטורים שהובילו את העלייה היו האנרגיה המסורתית והבנקים, שהמדדים המייצגים אותם סיכמו את 2023 בעלייה של 35.18% ו-22.97% בהתאמה, לצד עלייה של 16.69% במדד ת"א טכנולוגיה.

לעומתם, תחומי הקלינטק והתשתיות סיכמו שנה שלילית, שהתבטאה בירידת מדדי הייצוג שלהם ב-10.9% ו-8.65% בהתאמה, לאורך התקופה שנבחנה.

הפער הניכר בין אחוזת בית לבורסות העולם לא נראה כמייאש עבור המשקיעים, וחלק מהאחרונים אף מוצאים אותו כהזדמנות.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
טבלה2. צילום מסך, צילום מסך
מניות האנרגיה והבנקים משכו למעלה/צילום מסך, צילום מסך

צורי אילן, מנכ"ל אלמנדה קפיטל קרנות גידור ומנהל מערך המחקר בתובל בית השקעות: "השוק הישראלי פשוט זול בהשוואה לשוק האמריקאי, כאשר המכפיל של השוק המקומי עומד על 11 לעומת 25 בארה"ב.

"בהסתכלות קדימה אל שנת 2024 אנו מעריכים כי התמתנות האינפלציה, לצד צפי הורדות הריבית בארה"ב וישראל בעקבותיה כבר ברבעון הראשון של השנה הבאה עלינו לטובה, בשיעור של כ-1%-1.5%, יחזירו חלק מהכספים החונים כיום בפקדונות וקרנות כספיות חזרה לאפיק המניות".

"בנוסף, ניתן כבר כיום לראות את הסטת כספי המוסדיים מהשוק האמריקאי לשוק הישראלי, בשל הדולר הגבוה, תוך שהם מנצלים את ההזמנות להמיר את הדולרים לשקלים.

"יש לציין כי אנו צופים ירידה נוספת בשער הדולר מול השקל, גם בהינתן ותהיה התפרצות מלחמתית בצפון הארץ, שאולי תגרום לעליה מסוימת ורגעית, אך אינה משפיעה על המגמה המקומית. זאת מכמה סיבות עיקריות: ראשית, ניכר כי הרפורמה המשפטית ירדה מהשולחן וייתכן שאף נראה שינוי שלטוני בשנה הקרובה. שנית, צמצום משמעותי בפערי הריבית מול ארה"ב יחזיר כסף מוסדי לשוק המקומי. ונוסף עליהם, המשך גידול משמעותי בחוב/תוצר האמריקאי והמרה של דולרים בפקדונות לשקלים, יועילו לשוק ההון המקומי".

צורי אילן, מנכ"ל אלמנדה קפיטל קרנות גידור ומנהל מערך המחקר בתובל בית השקעות.. באדיבות המצולם,
אילן. "הבנקים בישראל נסחרים בשווי של 80% על ההון העצמי שלהם, בזמן שהם מייצרים תשואה דו ספרתית על ההון"/באדיבות המצולם

לדברי אילן, "כיום יושבים בישראל כ-100 מיליארד שקל בפקדונות לצד סכום דומה בקרנות כספיות, ועימם עוד כ-500 מיליארד שקל חונים בחשבונות העו"ש (עובר ושב) של הציבור, ללא קבלת כל ריבית. גם שיעור קטן יחסית מסכום כולל זה יוביל לעליות בשוק ההון הישראלי.

"הסקטורים שלהערכתנו ייהנו בשנה הקרובה יהיו הפיננסים, עם דגש על הבנקים, נדל"ן, ובפרט הנדל"ן למגורים, והאנרגיה המתחדשת.

"הבנקים בישראל נסחרים בשווי של 80% על ההון העצמי שלהם, שהינו נמוך משאר הבנקים בעולם, וזאת בזמן שהם מייצרים תשואה דו ספרתית על ההון. האנומליה הזאת, להערכתנו, חייבת להיסגר ואנו מאוד שוריים על מניות הבנקים דיסקונט, פועלים ולאומי.

"מגזר הנדל"ן אמנם נפגע מעליית הריבית במשק, בשל היותו ענף בעל מינוף גבוה, אך ירידת הריבית צפויה לפיכך להטיב עימו. בנוסף, גילויי האנטישמיות בכל העולם הובילו להתעניינות של יהודים רבים לרכישת נכסים בישראל, בין אם לצרכי עלייה קרובה ובין אם כסוג של ביטחון לעתיד.

"לכך יש לצרף ירידה של כ-20 אלף התחלות בניה שנחוותה בשנת 2023 ומקטינה את ההיצע, בעוד הביקוש לדירות יחזור לרמתו עם ירידת הריבית וייצור 'צוואר בקבוק' שיתמוך בעלייה במחירי הדירות כמעט בכל הארץ.

"מניות אנרגיה מתחדשת ירדו בחדות, כשחלקן ירדו בכ-50% ויותר במהלך 2023, ובקשר ישיר, יש לציין, לרמות הריבית וביצועיהן. ירידת הריבית הצפויה, לפיכך, גורמת גם לעניין מחודש בתחום זה, ואנו צופים שחברות מסוימות בענף ייהנו מכך בשנה הקרובה".

גרף. צילום מסך, צילום מסך
"נראה שאנחנו רק בתחילת מחזור העליות באג"ח"/צילום מסך, צילום מסך

שוק המניות אולי צפוי להתחזק במהלך 2024, אך אילן מעריך כי דווקא אפיק החוב יהיה זה שיככב בה: "התשואות בהן נסחרות אגרות החוב הקונצרניים, והמרווחים אל מול האג"ח הממשלתי, עדיין גבוהות באופן יחסי לשנים קודמות. כך שהתשואה השוטפת עדיין גבוהה.

"בנוסף, חברות ינצלו את הירידה הצפויה בריבית כדי למחזר חוב קצר על ידי גיוסי אג"ח תוך ניצול הזדמנויות בשווקים, כך שאגרות החוב הקונצרני, במיוחד במח"מ (משך חיים ממוצע) הבינוני והארוך ירשמו רווחי הון שיגדילו את הרווחים למשקיעים.

"גם מבחינה סטטיסטית שוק החוב נראה מצוין קדימה, וניתן לראות זאת בגרף המצורף. מה שרואים בו הוא שככל שהשוק צופה עלייה בריבית, מחירי אגרות החוב מתחילים לרדת, וההיפך. כך שנראה שאנו רק בתחילת מחזור העליות, והשנה הקרובה צפויה להתאפיין ברווחים למחזיקי האג"ח הקונצרנים במח"מ שצוין.

"בנוסף, התשואות על אג"ח קונצרני ישראלי גבוה מאלו שבארה"ב, וההשקעה בהן היא בשקלים ומנטרלת בכך את החשיפה לשינויי שערי המטבע, שכאמור אנו צופים במסגרתו התחזקות השקל אל מול הדולר".

שנת 2023 אמנם נפתחה באופן חיובי אך הצריכה מהמשקיעים ערנות ודינאמיות לאור טלטלות כלכליות וגיאופוליטיות שקרו במהלכה. ניכר כי הכלכלה, עם זאת, חזקה מהכל, ומובילה את המשקיעים לאופטימיות לגבי שנת ההשקעות 2024.

"אנו מאמינים ש-2024 טומנת בחובה הזדמנויות", מסכם אילן. "אך בניגוד לשנים עברו הן יגיעו בעבודה קשה שתדרוש יותר אקטיביות ותחכום בבחירות מניות ואג"ח. להערכתנו לעת זו, הכוכבים הבאים לאו דווקא יגיעו מהחברות הגדולות, אלא מאלו הנמצאות בשורות השנייה והשלישית של השוק המקומי והאמריקאי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully