וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זינוק של עשרות אחוזים בהלנת שכר: איזה ענפים התרסקו?

1.1.2023 / 7:40

מצבם של העסקים בישראל הורע במהלך המלחמה, ובענפים שונים, בראשם תחום המסעדנות, נרשמת הלנת שכר קיצונית. שי ברמן, מנכ"ל איגוד המסעדות והברים: "המדינה העצימה את המשבר התזרימי"

אנשי מילואים מודיעים על הפסקת התנדבות/מעריב, אבשלום ששוני)

אין ספק שמצבם של העסקים בישראל הורע באופן משמעותי בעקבות המלחמה, אולם נתון חדש וקריטי שופך אור על עומק הבור אליו הם נכנסו. שכר מולן הוא השכר שהעובדים היו אמורים לקבל עבור עבודתם (או חלק מאותו שכר) שלא שולם עד היום התשיעי שאחרי מועד. על פי נתוני סקר חדש שנערך בנושא, במהלך חודשים אוקטובר-נובמבר, חל זינוק בשיעור העובדים ששכר עבודתם בגין חודשים אלו שולם להם באיחור, לעיתים ניכר מאוד.

בממוצע, מדובר בעליה בשיעור של 19% בהיקף התופעה, בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. מנתוני חברת עוקץ מערכות, עולה כי הענף בו נרשם הגידול המשמעותי ביותר בשיעור ההלנה הוא ענף המסעדנות. בחודשים אוקטובר-נובמבר אשתקד עמד השיעור על 10.1% אולם השנה, הוא טיפס לרמה של 17.6% - נתון שמשקף עליה בשיעור של 74%. גם בענף הברים שיעור ההלנה זינק ב-39%, ומגיע ל-10.3%.

מסעדה ריקה. ShutterStock
המדינה מתמהמהת עם הפיצויים - והמסעדות לא מצליחות לעמוד בהתחייבויות/ShutterStock

הנתונים אינם מפתיעים את שי ברמן, מנכ"ל איגוד המסעדות והברים: "שנת 2023 הייתה שנה מאתגרת למסעדנים, האתגר הזה התעצם בתאריך 7.10 עם פתיחת המלחמה הארורה. מסעדות רבות מדווחת מאז פריצת המלחמה על משבר תזרימי חמור, שנובע מירידה דרסטית בפעילות ורבות עדיין לא הצליחו להיפתח מחדש, מאז פרוץ המלחמה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
שי ברמן. אודי גולן,
המשבר רק יחריף. שי ברמן/אודי גולן

ברמן מפנה אצבע מאשימה למדינה "לדאבוני, מדינת ישראל התמהמהה בתשלום פיצוי וסיוע לעסקים, דבר שהעצים עוד יותר את המשבר התזרימי. למעשה נכון להיום, בעלי עסקים לא יכולים להגיש בקשה לסיוע על חודש נובמבר, כי הוא עדיין לא אושר בממשלה. המשמעות היא, שאת הסיוע עבור נובמבר נפגוש אולי במהלך פברואר ולכן אני סבור שהמשבר התזרימי רק יחריף".

הלנת שכר אוקטובר-נובמבר 2023. יחצ,
הלנת שכר אוקטובר-נובמבר 2023/יחצ

אולם כאמור, העלייה בהיקף הלנת השכר לא מסתיימת רק בענף המסעדנות. על פי נתוני עוקץ חברת עוקץ מערכות, שמתבססים על ניתוח 9,879 תלושי שכר שהופקו בחודשים אוקטובר ונובמבר 2023, כמו גם על מספר זהה של תלושים בתקופות המקבילות בשלוש השנים האחרונות, גם בענף השמירה, חל זינוק בשיעור של 44% בהיקף התופעה. תחום הבניין, שנכנס לשיתוק חלקי מאז המלחמה, רושם גם הוא עליה בהיקף ההלנה, שעומדת על 35%. בה בעת, העלייה לא פסחה על ענפים 'מהוגנים' יותר, כדוגמת ביטוח (5%) ועריכת דין (13%).

חיים מולכו. יחצ,
חיים מולכו/יחצ

לדברי חיים מולכו, מנכ"ל עוקץ מערכות, שמספקת פתרונות ממוחשבים בתחום כוח האדם לאלפי עסקים ברחבי הארץ, "העסקים שנדגמו בסקר ממוקמים בכלל הארץ, אולם אם אנו מתייחסים רק לנעשה בצפונה של המדינה - המצב חמור פי כמה וכמה. בעוד שבדרום המדינה, חלה התאוששות מסוימת בתזרים המזומנים של בתי העסק, הרי שברבים מאלו שנמצאים בצפון - המצב הולך ומחמיר וחלקם נמצא בהחלט בסכנה ממשית של חדלות פירעון. המדינה חייבת לייעל את מהלך הפיצוי ולסייע בדרכים רבות נוספות. וככלל, שנת 2024 מחייבת את כלל העסקים בישראל לבצע מהלכי התייעלות, להטמיע פתרונות שיסייעו להם להקטין את הוצאותיהם, בין השאר, באמצעות בקרה אפקטיבית יותר על עובדיהם".

  • עוד באותו נושא:
  • מסעדות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully