וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המדריך למשקיע המתחיל בעולם הקריפטו

עודכן לאחרונה: 30.3.2024 / 8:39

איך מתחילים, איזה ארנק צריך ואיך עובד הבלוקצ'יין? מונחי בסיס שיעשו לכם סדר

בווידאו: תחנת כוח הופעלה מחדש כדי לכרות ביטקוין/זווית

הביטקוין רשם ב-2023 נסיקה עצומה וסחף עמו מטבעות דיגיטליים נוספים לעליות גבוהות, מה שיצר גל חדש של התעניינות בתחום ורצון להשקיע ולקחת חלק בתעשיית הקריפטו הצומחת.

התחום שהביא לעולמנו את המטבעות הדיגיטליים, שבראשם ביטקוין, הוא תחום צעיר, אך הוא צובר תאוצה בשנים האחרונות בקצב מסחרר.

כמו בכל תעשייה מתפתחת, ישנם כאבי גדילה, ספקות וחשש, אך עובדה המסתמנת כמובהקת היא שהתחום כאן כדי להישאר ולכן, יותר ויותר אנשים מבינים את הפוטנציאל הרב הטמון במטבעות דיגיטליים, ורוצים להשקיע בהם.

ארנק ביטקוין. ShutterStock
ביטקוין. תשואה של 156% ב-2023/ShutterStock

אז איך מתחילים?

ראשית, יש להבין כי השקעה במטבעות דיגיטליים היא השקעה הנחשבת בעולם המסורתי כהשקעה בסיכון גבוה ויכולה להתבצע במגוון דרכים, חלקן יכולות להיות יותר טכניות מאחרות.

כאשר עושים את הצעדים הראשונים בתחום, זה הכרחי להבין את הבסיס - במה משקיעים? איך קונים? איך מוכרים? איך מתפעלים ארנק דיגיטלי, ומהם הסיכונים הכרוכים בכך. לאחר שאת אלה אתם יודעים, נשאר לבצע את הפעולות בסדר נכון ובזהירות הנדרשת.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

לפני שאתם ניגשים לתחום, צריך להבין איך הכל התחיל

השנה היא 2008. משבר פיננסי גלובלי בעיצומו, והאמון במערכות הבנקאות המסורתיות נמצא בשפל של כל הזמנים. אדם (או קבוצה) אנונימי המכונה סאטושי נקמוטו, מפרסם מסמך בשם ה-"וויטפייפר" (White paper) המציג חזון חדש ומהפכני: ביטקוין, מערכת תשלומים בין עמית לעמית.

אותו חזון, היום נראה כבר כמציאות. ביטקוין, המתבסס על טכנולוגיית רישום הנקראת בלוקצ'יין, הצליח להגיע לכל העולם, ולהביא עימו בשורה חדשה. מערכת תשלומים מבוזרת, ללא שליטה וסמכות מרכזית, העמידה בפני חבלה וצנזורה.

בעקבות המהפכה שהביא סאטושי לעולם, נוצרה תעשייה שלמה על בסיס טכנולוגיית הבלוקצ'יין, שמטרתה המרכזית היא להביא כוח אל המשתמשים על ידי ביזור, בשאיפה בכל תחומי החיים. כיום, נוף הקריפטו תוסס ומגוון. קיימים אלפי מטבעות דיגיטליים, המאפשרים תשלומים, מפעילים חוזים חכמים, ושואפים לשבש את תעשיית הפיננסים ותעשיות רבות נוספות.

מאז אותו יום ב-2009 שבו הביטקוין הראשון יצא לאוויר העולם, ולאחר שערכו נקבע בסנטים בודדים, עלה ערכו של המטבע באופן פנומנלי ונכון לסוף מרץ 2024 ערכו עומד על סביב 70 אלף דולר וכ-258 אלף שקל לביטקוין בודד. כמובן שניתן לקנות גם חלקי ביטקוין בסכומים נמוכים.

מי שבעת ההשקה החזיק ביטקוין במחיר של דולרים בודדים, אמור להיות היום אמיד פלוס פלוס, לאחר שהשיג תשואה של עשרות אלפי אחוזים.

ביטקויין מטבע וירטואלי. ShutterStock
ביטקוין. ערכו בהשקה עמד על סנטים בודדים, וכעת מטבע אחד שווה 165 אלף שקל/ShutterStock

מהי טכנולוגיית הבלוקצ'יין

טכנולוגיית הבלוקצ'יין אינה חדשה, אך יישומה צלח רק בימינו. כפי שהאינטרנט יכול להיחשב כטכנולוגיה מסובכת, כך גם הבלוקצ'יין. אך אין צורך להפוך לחוקרי קריפטוגרפיה על מנת להבין את הבסיס שבה.

בלוקצ'יין (בעברית שרשרת בלוקים), היא רשת נתונים השואפת להיות מבוזרת, המאפשרת לשמור רשומות דיגיטליות בצורה מאובטחת ומוצפנת במספר רב של מוקדים.

הרעיון הוא שכל המחשבים המחוברים לרשת שומרים עותק של הרשומות, כך שאף אחד לא יכול לשנות או למחוק אותן. טכנולוגיה זו היא המעניקה למטבעות הדיגיטליים את הביטחון והבטיחות - זה אינו אתר שניתן לפרוץ אליו או להפיל, וגם אם האקרים או כל גורם אחר יפגעו במחשב אחד או כמה בשרשרת, השרשרת עצמה - והכסף - לא ייפגעו.

מה צריך להכיר?

ביטקוין, המטבע הראשון בגודלו, ואתריום, המטבע השני בגודלו, הגיעו לשווי שוק של מאות מילארדים ואף יותר, צברו אימוץ גלובלי על ידי אינדיבידואלים, חברות ואף מדינות. דברים אלו ממצבים אותם ביחס לשאר שוק הקריפטו כ"סולידים" יותר. אמנם פוטנציאל הצמיחה שלהם נמוך יותר משל מטבעות "קטנים" וחדשים, שאולי הפריצה שלהם עוד לפניהם, אך הסיכון הכרוך בהשקעה בהם ירד באופן דרסטי בשנים האחרונות בשל האימוץ הנרחב שלהם.

הבנתי, אז מהן דרכי הרכישה?

לאחר שמחליטים במה להשקיע וכמה, יש להחליט כיצד מבצעים את הרכישה. לכל דרך יש את היתרונות והחסרונות שלה. לצורך הדוגמא, רכישה מגוף ישראלי מפוקח תהיה כרוכה בעמלה יחסית גבוהה, אך תאפשר שקיפות, נוחות וקלות בהיבט המיסויי. מנגד, רכישה מאדם פרטי, יכולה להיות קלה וללא עמלות מיותרות, אך בדרך זו ישנו סיכון ליפול בהונאה, נוכלות, גנבה או ניצול חוסר ידע מצד המוכר.

דרך נוספת, שהיא אחת הפופולריות לרכישת מטבעות דיגיטליים כיום, היא בכרטיס אשראי דרך בורסות מקומיות או בינלאומיות, אך גם כאן, ישנם חסרונות מהיבט הדיווח, ההתעסקות, והיחס הרגולטורי המשתנה ביחס לבורסות מסוימות מצד הבנקים הישראלים.

היבט קריטי נוסף הוא בעלות על המטבעות, אם אינכם מעוניינים בשליטה מלאה על המטבעות שברשותכם, בדומה לכסף היושב אצלכם בבנק (הבעת אמונכם המלא בבנק), אין לכם צורך בארנק דיגיטלי.

אך אם אתם אכן מעוניינים לקחת צעד אחד נוסף, ולהבין שכיום ישנה אפשרות להפוך לבעלי השליטה היחידים בכספכם, להיות הבנק של עצמכם, ולהשמיט את סיכון צד שלישי, כדאי שתבינו מה זה ארנק דיגיטלי.

אתריום. ShutterStock
אתריום. ניתן להשקיע גם סכומים קטנים/ShutterStock

אז מה זה ארנק דיגיטלי?

ארנק דיגיטלי (ארנק חם), הוא אפליקציה המתקשרת עם רשתות בלוקצ'יין שונות, ומאפשרת אחסון של נכסים דיגיטליים. ישנם מספר רב של ארנקים למספר רב של מטבעות. אך נכון לתחילת הדרך, חשוב להבין את ההבדל בין ארנק חם לארנק קר, ואת היתרונות והחסרונות שבהם.

חשוב לציין כי בעלות מלאה על הנכסים הדיגיטליים דורשת אחריות וזהירות רבים. איבוד המפתחות משמעותם איבוד הכספים, ללא יכולת החזר. לכן, ישנם נותני שירותים רבים המציעים שירותי משמורן.

ארנק חומרה, המכונה גם כארנק קר, פועל בצורה דומה לארנק חם, אך עם חומות הגנה נוספות, כולל ניתוק מוחלט מהאינטרנט. ארנק קר הוא אינו חינם כמו ארנק חם ומצריך התעסקות ארוכה יותר, יתרונותיו הם אבטחה חזקה ומשמעותית יותר המאפשרת ביטחון בהחזקת סכומים גדולים לאורך זמן.

כדי להקל בהבנה ובהתנהלות שהיא תקינה ובטוחה, דמיינו כי העובר ושב בבנק הוא ארנק חם, וחסכונות חיים, קרנות פנסיה ונכסים, הם הארנק הקר. כלומר, הארנק החם קל ונגיש, אך לא תחזיקו בו את כל הונכם ומנגד, לא תעבירו על בסיס קבוע את חסכונות חייכם ממקום למקום בתדירות גבוהה, ופה נכנס הארנק הקר לתמונה.

יתרונות וחסרונות בהשקעה בקריפטו

לכל מטבע - אפילו דיגיטלי - יש שני צדדים. לפני שאתם עושים את הצעדים הראשונים בתחום, חשוב להכיר את יתרונותיו וחסרונותיו:

כחלק מהיתרונות, שוק המטבעות הדיגיטליים הוא יחסית חדש ותנודתי מאוד, עם פוטנציאל צמיחה משמעותי, לכן טמונות בו הזדמנויות רבות ליצירת רווחים משמעותיים. השוק עדיין לא מוסדר באופן מלא, ולכן הוא פחות כפוף לרגולציה מאשר שוק ההון המסורתי. בנוסף, אין סף כניסה גבוה - ניתן להשקיע במטבעות דיגיטליים גם בסכומים קטנים.

כחלק מהחסרונות יש להכיר בכך שקיים סיכון גבוה להפסדים בשל תנודתיות השוק, ישנם פרויקטים ומיזמים מזויפים רבים, לכן חשוב לבצע מחקר מעמיק לפני השקעה כדי להימנע מהונאה. מאחר ובעולם קריפטו עדיין לא מוסדר באופן מלא, קיים סיכון שרגולציה חדשה תשפיע לרעה על השוק.

בלוקצ'יין. ShutterStock
בלוקצ'יין - הטכנולוגיה ששומרת על המטבעות שלנו/ShutterStock

האמור בכתבה, אינו מהווה ייעוץ השקעות, המלצה לפעולה מכל סוג שהוא, ואין בו שום אלמנט הלוקח בחשבון את הנתונים של הקורא, ואינו מתחשב בצרכים הייחודיים לו.

הנתונים, המידע, הדעות והתחזיות המתפרסמות במדור זה מסופקים כשרות לגולשים. אין לראות בהם המלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הצעה או שיווק השקעות או ייעוץ השקעות. כמו כן עלולות להתגלות סטיות בין התחזיות המובאות בסקירה זו לתוצאות בפועל.*

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully