וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המניות המצטיינות של ת"א: יצרניות של ציוד ביטחוני

עודכן לאחרונה: 3.1.2024 / 11:28

שתי המניות הישראליות שרשמו את העלייה הגדולה ביותר בבורסה המקומית הן יצרניות ציוד ביטחוני שהכנסותיהן זינקו בעקבות המצב בישראל ובאוקראינה; מניות הבנקים רשמו את המסחר היומי הממוצע הגדול ביותר

בווידאו:קרבות פנים אל פנים, מחבלים מה-7 באוקטובר נכנעים לכוחות צהל, חשיפת מטעני השמדה, איתור פירים ופשיטה על מוצב חמאס; לוחמי גבעתי בחאן יונס/דו"צ

שנת 2023 לא תיזכר כשנה חיובית בביטחון, חברה, ובכלכלה הישראליים, ולעד יוצמדו לה אירועי ה-7 באוקטובר.

אלו הפכו את אקורד הסיום שלה לצורם במיוחד, לאחר קשיי התמודדות הכלכלה עם אינפלציה גואה וריבית הרודפת אחריה מעלה, ורפורמה משפטית שאיימה לפלג את העם ובדרך העמיקה הפגיעה בהייטק הישראלי.

סחירות ותשואה 3. צילום מסך, עיבוד תמונה
חמש המניות הישראליות עם העליות הגדולות ביותר ב-2023/עיבוד תמונה, צילום מסך

ואולם נתוני מחלקת המחקר של הבורסה בתל אביב מראים, כי מה שנחווה אצל חלקים כמשבר היווה עבור אחרים הזדמנות; כמה ממניות החברות הנסחרות באחוזת בית סיכמו את שנת 2023 בעלייה של מאות אחוזים, והגדילו את כיסי המשקיעים במיליארדי שקלים.

מניית יצרנית המרעומים ומוצרי האלקטרוניקה הצבאיים 'ארית תעשיות' היא המזנקת הגדולה של שנת 2023, עם עלייה של כ-403% לתקופה, שהובילה אותה להיסחר בשווי של כ-411 מיליון שקל. מחצית מהעלייה החלה עם פרסום מכרזים שונים בהם זכתה והמחצית האחרת החלה בעקבות אירועי ה-7 באוקטובר.

חברה ביטחונית נוספת שנהנתה מהמצב הגיאופוליטי המתחמם אותה שנה בעולם, כדוגמת הימשכות מלחמת רוסיה-אוקראינה ומלחמת ישראל-עזה, היא יצרנית מצלמות היום ולילה לכלי רכב וכלי טיס 'נקסט ויז'ן', שמנייתה זינקה בכ-302% לשנה שנבחנה והובילה את שוויה ביום המסחר האחרון של השנה לעמוד על כ-2.4 מיליארד שקל.

שאר העליות הגבוהות בטבלת התשואות הגבוהות ביותר בבורסה המקומית הן של מניות הטכנולוגיה והמכשור הרפואי הדואליות: קמטק, אלארום ובריינסווי, הנסחרות בבורסת תל אביב לצד מסחר בבורסות ארה"ב. משקיעיהן הרוויחו מגל העליות ששטף את מניות החברות הגדולות והקטנות מעבר לים, ורשמו תשואה של 231%, כ-230% וכ-222%, בהתאמה, מתחילת 2023.

מניות חמשת החברות שמנייתן הציגה את העלייה הגבוהה ביותר (ראו טבלה) זינקו בכ-278% בממוצע במהלך שנת 2023. לשם השוואה, תשואת פיקדון כספי בבנק, לדוגמה, עומדת על כ-4.5%-4% לשנה בממוצע.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
סחירות ותשואה. צילום מסך, עיבוד תמונה
חמש המניות הישראליות עם הירידות הגדולות ביותר ב-2023/עיבוד תמונה, צילום מסך

השנה, כאמור, לא האירה פנים לכולם. כמה מהחברות הבורסאיות התקשו להמשיך לנוע באגם ההשקעות המקומי ולמשוך את תשומת לב המשקיעים, ושוויין של חלקן ירד בהתאמה לכמה מיליוני שקלים בודדים בלבד, כשווי שלד בורסאי.

מניית חברת האשראי החוץ בנקאי 'בול מסחר', לדוגמה, העוסקת בעיקר בתחום ניכיון הצ'קים, ירדה בכ-98% במהלך שנת 2023, ונסחרה בשווי כ-2.2 מיליון שקל בסוף יום המסחר האחרון (ג').

החברה לא הצליחה להחזיר את מלוא החוב שגייסה בשוק ההון באמצעות 2 סדרות אג"ח ועמד על כ-135 מיליון שקל, והחלה בקריסה.

מניות חמשת החברות שמנייתן הציגה את הירידה החדה ביותר לשנת 2023 ירדו בכ-87% בממוצע ומגיעות גם מתחומי מוצרי הבית והרכב, קטנועים חשמליים ומכשור רפואי.

סחירות ותשואה. צילום מסך, עיבוד תמונה
המניות בעלות מחזורי המסחר הגדולים/עיבוד תמונה, צילום מסך

הבורסה גם מצאה כי המניות ששלטו בהנעת מחזורי הכסף הגדולים היומיים (קנייה ומכירה) היו בעיקר מניות הבנקים לאומי, פועלים ודיסקונט, שהמחזור היומי הממוצע שלהם עמד על כ-114 מיליון שקל, כ-97 מיליון שקל וכ-63 מיליון שקל, בהתאמה.

שנת 2023 הוכיחה שוב את קושי החוזי במניות, לצד הצדקת מהלך הבורסה (גם אם בדיעבד) להשאיר את אפשרות המסחר פתוחה עם פרוץ המלחמה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully