וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הלוואות, משכנתאות ואשראי צרכני: איך תשפיע עלינו הורדת הריבית?

ענת גיסין

עודכן לאחרונה: 4.1.2024 / 10:50

למה הריבית ירדה, איך זה ישפיע על החזרי ההלוואות והמשכנתא שלנו, והאם זו תחילתה של מגמה?

מסיבת עיתונאים, נגיד בנק ישראל אמיר ירון העלאת ריבית/בנק ישראל

בנק ישראל הודיע שלשום על היפוך מגמה: במשק תרד ב-0.25% ותעמוד על 4.5%. ריבית הפריים (הריבית הבסיסית במערכת הבנקאית) תעמוד על 6%. תחזית זו היתה מנוגדת להערכות חלק גדול מהאנליסטים שצפו כי נגיד בנק ישראל יותיר את הריבית ללא שינוי, כפי שעשה בחצי השנה האחרונה.

שטרות של שקל. ShutterStock
הורדת הריבית. צעד שיסייע להפחית את העומס על משקי הבית והעסקים הקטנים/ShutterStock

למה ההחלטה הזו משמעותית כל כך?

עד לפני פחות משנתיים, הריבית בישראל הייתה כמעט אפסית במשך עשור ועמדה על 0.1%. המשמעות היא שהאשראי היה זול במיוחד ואפשר לקבל הלוואות ומשכנתאות בריביות נמוכות.

החל מאפריל 2022, בעקבות התגברות האינפלציה בישראל ובעולם, החל גל העלאות (10 העלאות ריבית רצופות, לאורך שנה קלנדרית). "גל ההעלאות" הורגש היטב בכיס של כולנו: על פי ההערכות, ההחזר החודשי של הלוואה ממוצעת התייקר במצטבר בכמה מאות שקלים, וההחזר על משכנתא ממוצעת התייקר ביותר מ-1,000 שקל.

מדובר בהכבדה משמעותית בנטל הכלכלי של הציבור ובקושי אמיתי של משקי הבית להתמודד עם הנטל. מהנתונים שלנו ראינו כי חלה עלייה של 44% בהיקף הפיגורים בהלוואות רכב ועוד 7% בהיקף הפיגורים בהלוואות הצרכניות (הלוואה לכל מטרה). בנוסף לכך, גם במגזר העסקי חל זינוק של 15.5% בהיקף הפיגורים.

בחצי השנה האחרונה הריבית נותרה ללא שינוי על רקע ההתמתנות ובכך שימרה את ההחזרים הגבוהים של הציבור. כעת, בהחלטה הנוכחית, נטען כי האינפלציה התמתנה בחודשים האחרונים ולכן התקבלה החלטה על הורדת הריבית. עם זאת, בבנק ישראל מסתייגים ומבהירים כי המשך המגמה (כלומר ירידה נוספת בהחלטה הבאה בסוף פברואר) תלויה בהמשך התייצבות האינפלציה והמשק. נתון זה, על רקע המלחמה אך לא רק, עדיין לא ברור.

זוג מודאג משלם חשבונות. ShutterStock
הקלה של כ-1,000 שקל בהחזר משכנתא ממוצעת/ShutterStock

איך הדבר משפיע עלינו?
ברמה המיידית, החזרי ההלוואות והמשכנתאות שלנו צפויים לרדת. גובה הירידה המדויק תלוי בתמהיל המשכנתא (איזה מסלול צמוד לריבית הפריים) אבל זה ינוע בין כמה עשרות שקלים בהחזר החודשי עד כמה מאות. במילים פשוטות: גם אם לא נתעשר מזה, מדובר בהקלה מסוימת, בפרט אחרי כמעט שנתיים של התייקרויות. ההקלה הזו רלוונטית במשכנתאות, הלוואות, מימון רכב והלוואות צרכניות אחרות.

האם זו החלטה נקודתית או תחילתה של מגמה?
בהסתכלות לטווח ארוך ההחלטה מייצרת אופטימיות ואופק לציבור הלווים - וזו הבשורה המשמעותית כאן. בנק ישראל מוביל צעד שיסייע להפחית את העומס על משקי הבית והעסקים הקטנים, להמריץ את המשק ואולי אפילו לתת תקווה מסוימת לגבי הבאות. גם אם הירידה הבאה לא תהיה מיידית וייקח לה עוד כמה חודשים, יש כאן מגמה ונכונות להפחית את הנטל הכלכלי של הציבור. גם אם הכיוון חיובי, כמובן שזה תלוי בהמון גורמים והשפעות, ביניהן כמובן הלחימה.

עוד בוואלה!

שכר המינימום יעלה במאות שקלים

לכתבה המלאה
ענת גיסין קפטן קרדיט. דנה ברק,
גיסין. זינוק של 44% בפיגורי החזר הלוואות/דנה ברק

מה קורה בעולם?
גל ההעלאות הריבית לא פסח אף על מדינה מערבית, וראינו זינוקים חדים מאוד במדינות האיחוד האירופי וארה"ב לנוכח אינפלציה גלובלית. כעת, ישראל היא למעשה המדינה הראשונה בין המדינות המפותחות שמורידה את הריבית לאחר כמה שנה של העלאות ושמירה על סביבת ריבית גבוהה.

האם כדאי לעשות כרגע מחזור משכנתא?
צריך לבחון לעומק כל משכנתא לגופה ולהבין את המצב. למרות ההורדה אתמול, סביבת הריבית עדיין גבוהה ולכן ייתכן ששווה לשקול מחזור, אבל למסלול שאינו צמוד פריים. יחד עם זאת, וככל שמגמת הירידה בריבית תהיה מובהקת, הכדאיות של התהליך הזה עשויה להיות גבוהה יותר ולכן שווה להיות עם אצבע על הדופק. המועדים שבהם בנק ישראל מכריז על הריבית קבועים לאורך השנה, כך שאפשר להעזר בהם ולראות האם בעיתוי כזה או אחר לאורך השנה זה צעד שיהיה רלוונטי במקרה שלכם.

לסיכום, ההחלטה של בנק ישראל להוריד את הריבית אמנם מגיעה בתקופה של חוסר ודאות וכשיש עוד לא מעט שיקולים שצריך להביא בחשבון, אבל לפחות לעת עתה אפשר לומר שגם מקום לאופטימיות זהירה, ואופק להקלה בנטל הכלכלי שיבוא לידי ביטוי בהפחתת ההחזרים.

הכותבת היא סמנכ"לית קפטן קרדיט

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully