וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו: הקיצוצים - גם ללא הסכמת ההסתדרות

מוטי בסוק

18.3.2003 / 10:18



התוכנית הכלכלית מבוססת על הקטנת המגזר הציבורי מחד והגדלת המגזר היצרני מאידך - כך אמר אתמול שר האוצר, בנימין נתניהו, בהציגו את תוכנית הקיצוצים החדשה של האוצר במסיבת עיתונאים בירושלים. לדבריו, ראש הממשלה, אריאל שרון, שותף לתוכנית ונותן לה גיבוי מלא. התוכנית תוצג בשבוע הבא בפני הממשלה ומיד לאחר מכן - בפני הכנסת.



נאום התקציב הראשון של נתניהו כשר אוצר עורר עניין רב ושודר בחלקו בערוצי הטלוויזיה והרדיו הארציים. נתניהו כיוון את דבריו לציבור, למורת רוחם של הפרשנים והכתבים הכלכליים שקיוו לשמוע דברים מפורשים יותר על סוגיות, כגון התקציב החדש, היקף הקיצוצים, יעד גירעון והצמיחה הצפויה השנה.



נתניהו השתמש בנוסחאות כלליות מוכרות, כמה מהן מעורפלות: "בזמן הקרוב יהיה קשה מאוד כי המצב האמיתי קשה ממה שחשבתי, אבל בעתיד יהיה הרבה יותר טוב". נתניהו אמר כי יש הכרח להקטין את המגזר הציבורי המעסיק 55% מכוח העבודה במשק - שיעור גבוה בהרבה מהמקובל בכל מדינה מערבית. לדבריו, המגזר העסקי, המעסיק רק 45% מכוח העבודה במשק, מצטמצם ב-1% מדי שנה ומתקשה לשאת על גבו את המשק.



הקטנת המגזר הציבורי תיעשה בשתי דרכים - צמצום מספר המועסקים במטרה להפנותם למגזר העסקי, והורדת שכר בשיעור של 8% בממוצע לכלל העובדים. הפחתת השכר לא תפגע במשתכרי שכר מינימום. שכרם של בעלי המשכורות הגבוהות יקוצץ ב-21%.



נתניהו אמר כי התווה תוכנית לקידום המשק הכוללת חמש נקודות: 1. נטל המס יירד כדי להפוך את העבודה לכדאית יותר. 2. בתוך 30 יום תוגש לממשלה תוכנית לתמרוץ השקעות (כולל פחת מואץ). 3. יוטל מס על העסקת עובדים בעלי אזרחות זרה, ויינתנו תמריצים להעסקת ישראלים. 4. ההשקעות בתשתיות יוגדלו. 5. חברות ממשלתיות יופרטו, גם באמצעות גרעיני שליטה.



"המשק שלנו חולה מאוד", אמר נתניהו. "גיליתי את היקף המחלה רק כשהגעתי לאוצר. מצאתי שאין כסף בקופה. אנחנו בגירעון של 30 מיליארד שקל, שהם 6% מהתוצר, והגירעון גדל כל הזמן. זה מחייב אותנו לעשות צעדים מיידיים, כואבים, שלא יהיו נעימים לאזרחי ישראל. נעבור תקופה קשה, ואחרי שנייצב את המשק, נצא לצמיחה". לדבריו, לא היה מקבל את הצעת ראש הממשלה להתמנות לשר אוצר, אם לא היה מאמין ביכולתו להבריא את המשק.



נאום נתניהו הוקדש ברובו לצעדי האוצר לשינוי כללי ההעסקה במגזר הציבורי. לדבריו, האוצר יעשה כל מאמץ לבצע את השינויים בתיאום ובשיתוף פעולה עם ההסתדרות, ולצורך זה יתקיימו השבוע שיחות עם יו"ר ההסתדרות, ח"כ עמיר פרץ. ואולם אם ההסתדרות תסרב לשתף פעולה, אמר נתניהו, האוצר יפעל בצורה חד-צדדית, באמצעות חקיקה בכנסת. "לא ארתע מכל מהלך כדי לעצור את הדימום במשק וכדי להביאו למסלול של צמיחה", אמר נתניהו.



בהתייחסו לסוגיית המיסוי אמר נתניהו כי 10% מתושבי ישראל משלמים 90% מהמסים. לדבריו, אם נטל המס יעלה, עומדות בפני משלמי המסים אפשרויות אחרות, ובהן מעבר למקומות אחרים.



השר במשרד האוצר, מאיר שטרית, אמר כי תוכנית הקיצוצים הכרחית, שכן אחרת יתרסק המשק בעוד כמה חודשים.



לדבריו, עדיף לפגוע בקצבאות הביטוח הלאומי למשך כשנתיים כדי להבטיח שהמשק יוכל מיד לאחר מכן לעבור למסלול של צמיחה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully