וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המכשיר "נשרף" בגלל הפסקת חשמל? איך נמנעים ולמי פונים לקבל פיצוי

עודכן לאחרונה: 7.1.2024 / 13:17

הפסקות חשמל בחורף הפכו לעניין שגרתי בישראל ולמדנו להתמודד איתן, אך מה קורה למוצרי החשמל בזמן ההפעלה המחודשת? האם המסך החדש שרכשנו יחזור לעבוד? יצאנו לבדוק מה עושים עם המוצר "נשרף", למי פונים כדי לקבל פיצוי ובאילו דרכי הימנעות נוכל לנקוט

ברק. ShutterStock
המכשיר "נשרף" בגלל הפסקת חשמל? איך נמנעים ולמי פונים לקבל פיצוי/ShutterStock

הפסקות חשמל בתקופת החורף, מהוות מטרד שלמדנו להתמודד איתו. עם נפילת החשמל הפתאומית, אנחנו מתרוצצים בבית לחפש את פנסי החירום שאחסנו במגירה, לצאת למרפסת או לחדר המדרגות ולראות שזה לא רק אצלנו וכמובן להתעדכן דרך קבוצת הוואטסאפ של השכונה. אחרי שעברנו את החוויה מגיע השלב המלחיץ ביותר: הפעלה מחדש של המסך הגדול שרכשנו לאחרונה או המקרר בתקווה שהם לא שבקו.

ישנן שתי אפשרויות שעשויות לקלקל את מוצרי החשמל בבית: האחת, היא כאמור הפסקת חשמל כתוצאה מעומס יתר של מוצרי חשמל שפועלים בו זמנית בבית/בשכונה בד"כ בשעות העומס, או קצר במכשיר מסוים או נתיך שנשרף בארון החשמל.

השניה, שהיא האויב הגדול ביותר של מוצרי החשמל בבית, היא נחשולי המתח שמגיעים בעוצמות גבוהות לרגעים קצרים ולמרבית המכשירים כיום אין מסננים נגד נחשולי מתח. ברשת מחסני חשמל מדווחים כי 30% מקריאות השרות בשנת 2023 היו על מוצרים שלא עבדו כתוצאה ממגן הברקים שנשרף לאחר שפרק נחשול המתח.

נחשולי המתח נובעים בעיקר כתוצאה משחרור מהיר של אנרגיה והם פוגעים ברכיבים האלקטרוניים העדינים במכשירי החשמל שלמרביתם אין מייצבי מתח ואו בשפת הטכנאים "הלך הכרטיס הדיגיטלי". היקף הנזקים שנגרמו למכשירי חשמל כתוצאה מקפיצות מתח על פי אתר חברת החF9מל עלה בשיעור של 27% בשני העשורים האחרונים.

כיצד נוצרים נחשולי המתח?

במידה והחשמל נפל וחברת החשמל מנסה להעלות אותו בחזרה ללא הצלחה מספר פעמים, זה עשוי לשרוף חלק מהמכשירים. אם בסופו אספקת החשמל חוזרת אבל רק פאזה אחת זה יכול לשרוף את הכרטיס של מכשירי החשמל שעובדים על 3 פאזות (תלת פאזי) כמו מקרר, כיריים ותנור.

במידה ומדובר במוצר זול יחסית, כמו מייבש כביסה ניתן להחליף את הכרטיס הדיגיטלי של המכונה והיא תשוב לפעול. במוצרים היקרים יותר כמו מקרר, מחשב נייד, מסך טלוויזיה או מזגן שכבר אינם באחריות, הנזק יכול להגיע לאלפי שקלים.

"במהלך החורף, 30% מקריאות השירות השנה הן כתוצאה משריפה של מגני ברק" טוען לירון כץ, סמנכ"ל פיתוח עסקי ברשת מחסני חשמל.

"מוצרי החשמל כיום הם הרבה יותר טכנולוגיים ורגישים לקפיצות מתח. למעשה, בשלוש השנים האחרונות אנו עדים לגידול עקבי של 25% בהיקף המכירות של מוצרים בקטגוריית "מגני חשמל", כשהתחום הצומח ביותר הוא תחנות הכח הביתיות עם הפאנל הסולארי שרשמו ב- 2023 גידול של פי 50 במכירות".

אז מה ניתן לעשות על מנת להתמודד עם הפסקות החשמל וקפיצות המתח בזמן אמת ולהימנע מההוצאה המיותרת שהן עשויות לגרום?

הפסקת חשמל. ShutterStock
30% מקריאות השירות בנושא חשמל בעונת החורף, הן כתוצאה משריפה של מגני ברק/ShutterStock

תחנות כוח ביתיות

אם בשנת 2022 פעלה בארץ משווקת אחת של תחנות כוח ביתיות אז נכון להיום פועלות בישראל 6 חברות שמשווקות תחנות כח ביתיות בניהן: ECO FLOW, אפולו , BLUETTI ANKER, ולאחרונה נכנסה לשוק גם קונצרן הענק הגרמני Ctechi.

ברשת מחסני חשמל המפעילה 64 חנויות בפריסה ארצית מדווחים כי בשנת 2023 נרשמה עלייה של פי 50 בהיקף המכירות של הקטגוריה כשהסיבות המרכזיות הן: ירידת מחיר, התרחבות תרבות הקמפינג והרצון של הלקוחות לייצר רציפות תפעולית של מכשירי החשמל שלהם במהלך הפסקות החשמל, שכן רוב תחנות הכח משמשות גם בתור אל פסק).

תחנות כח ביתיות הן סוג של מערכת אגירת חשמל ניידת עם סוללת ליתיום פוספט בטיחותית בקיבולת של בין 240-1210 וואט לשעה והספק של 0.8-1.6 קילו וואט. מעבר לקיבולת, להספק ולעמידות מפני אבק ומים, לתחנת הכח הביתיות יש מגוון כניסות חשמל בניהן"
DC,AC, USB-A/C,PD וכניסה של 12V כמו במצת הרכב, כך שבזמן הפסקת חשמל ניתן לחבר אותו למקרר, למקפיא, לטלוויזיה, למכונת הקפה ואפילו למכונית החשמלית.

כל תחנות הכח משווקות, בתוספת מחיר, עם פאנל סולארי בהספק של 100-1000 וואט, מה שמאפשר להטעין אותו מחדש באמצעות אנרגיה נקייה ומתחדשת במידה והפסקת החשמל נמשכת זמן רב במהלך היום.

המחיר: החל מ-1,170 שקל לתחנת כח ביתית של Ctechi בהספק של 240W (75000mha) ועד 4,260 שקל לתחנות כח בהספק 2500W (378000mAh)

אל-פסק

הפתרון הפופולרי ביותר להגנה מפני קפיצות מתח הוא מתקן אל-פסק ביתי, שמותקן כחוצץ בין השקע למכשיר. כאשר מתרחשת קפיצת מתח, המתקן "סופג" אותה והסוללה שמותקנת בו נכנסת לפעולה וממשיכה להזרים חשמל באופן סדיר למכשיר עצמו. כך, מכשיר החשמל עצמו לא קופץ ולכן גם לא נפגע.

חשוב לציין כי הסוללה של מכשיר האל-פסק מאפשרת גיבוי של מספר דקות כשבזמן הזה ניתן לגבות את הקבצים ולכבות את המחשב בצורה מסודרת.

כיום ניתן למצוא מגוון רחב ביותר של מכשירי אל פסק ברשתות השיווק עם 4 שקעים או 6 שקעים, בהספק של 300 וואט או 1200 וואט, ייעודיים להפסקות חשמל או לקפיצות מתח וכיו"ב. הפרמטרים המרכזיים לבחירת מכשיר אל פסק הם: תקופת האחריות שמעניק היבואן. ככל שהיא ארוכה יותר המכשיר כנראה אמין יותר. האם היבואן מספק גם שרותי תמיכה רב ערוציים בעת הצורך וכמובן, האם המכשיר מתאים למוצרים החשמליים שאתם מעוניינים לחבר אליו ומאיזה סוג של נזקים הוא מגן (קפיצות מתח, הפסקות חשמל). חשוב לציין כי חיבור המכשיר לאל פסק מייתר את החיבור שלו גם למגן ברקים.

מכשיר אל פסק עם 4 שקעים אוניברסליים של APC בהספק 375 וואט נמכר ברשת מחסני חשמל ב- 280 שקלים. מכשיר אל פסק עם 6 שקעים של APC בהספק 650 וואט עומד על 579 שקלים ואותו אל פסק עם 6 שקעים בהספק 1200 וואט כבר עומד על 959 שקל.

מגני ברקים

מגני הברקים נחשבים לאמצעי הזול ביותר להגנה על הרכיבים האלקטרונים במכשירי החשמל בעת פגיעת ברק או בעת נחשולי מתח, המגן הוא חד פעמי ולאחר פעם אחת בה הוא הגן על המכשיר הוא מפסיק לעבוד ויש להחליפו.

השימוש במגני ברק הוא בעיקר למוצרים שצורכים אנרגיה חשמלית גבוהה כמו מקרר, מכונת כביסה, מזגן, מסך טלוויזיה, מייבש כביסה או מדיח כלים. ניתן להתקין בלוח החשמל מגן ברקים ראשי לכל הבית, אבל ליתר ביטחון מומלץ להתקין מגן ברקים לכל מכשיר בנפרד.

לרב מגני הברקים ישנה נורית חיווי שמעידה שהוא עובד. במידה ומכשיר החשמל שמחובר למגן הפסיק לעבוד מסיבה מסוימת יש בשלב ראשון לבדוק את נורית החיווי ובמידה והיא כבויה נדרש לרכוש מגן ברקים חדש, לא לפני שחיברתם E0ת מכשיר החשמל לשקע החשמל ללא מגן הברקים ווידאתם שהוא פועל. כדאי מאוד לרכוש מוצר בעל תו תקן ממכון התקנים הישראלי שהוא מחמיר יחסית.

המוצר הנמכר בקטגוריה הוא מגן ברקים ונחשולי מתח עם השהיה למשך 4 דקות של חברת OMEGA במחיר של 44 שקל ברשת מחסני חשמל

הימנע משימוש במפצל

דרך נוספת להתגונן מפני קפיצות מתח על פי אתר חברת החשמל היא לא לחבר לאותו השקע מספר מכשירי חשמל באמצעות מפצל, במיוחד אם מדובר במכשירים שיש להם מנוע, כמו מכונת כביסה, מייבש, מדיח ומזגן.

כמו כן, בזמן הפסקת חשמל שנמשכת יותר מכמה דקות, יש לנתק את המכשירים מהחשמל, להמתין שהוא יחזור באופן יציב ורק אז לחבר את המכשירים חזרה. במידה ואתם נוסעים למספר ימים ולא תהיו בבית, נתקו את מכשירי החשמל ( למעט מקרר במידה ויש בו מוצרים ) על מנת למנוע את החשיפה שלהם לקפיצות מתח.

ואם המכשיר נשרף? פנו לחברת החשמל בלינק הבא - במקרים מסוימים חברת החשמל מפצה לקוחות עבור מכשירי חשמל שנפגעו עקב תקלות באספקת החשמל. זכאי לפיצוי כל לקוח של חברת החשמל, שמכשיר חשמל שברשותו נפגע בעת אחת התקלות באספקת החשמל המפורטות באמות המידה של רשות החשמל (גוף המפקח על חברת החשמל מטעם המדינה).

הפרטים שיש לציין בפניה לחברת החשמל הם: תאריך האירוע, שעת האירוע, תיאור האירוע ופירוט מכשירי החשמל שניזוקו. המסמכים שיש לצרף לפניה על פי חברת החשמל הם: אם המכשיר טרם תוקן, יש לצרף חוות דעת של טכנאי מוסמך לגבי אי תקינות המכשיר והצעת מחיר מפורטת לתיקון המכשיר.
אם המכשיר כבר תוקן, יש לצרף מסמך רשמי המפרט את התיקון שבוצע, כולל פירוט של החלקים שהוחלפו וחשבונית עבור תיקון המכשיר.

אם לא ניתן לתקן את המכשיר שניזוק ורכשת כבר מכשיר חדש, יש לצרף אסמכתאות אודות המכשיר שניזוק: אסמכתא מגורם טכני כי לא ניתן לתקן את המכשיר, דגם, מועד רכישה וצילום שלו, וזאת על מנת להעריך את שווי המכשיר הישן, שבגינו יינתן פיצוי.

חשוב לדעת כי במקרים שבהם יתברר כי מדובר באירוע המזכה בפיצוי, חברת החשמל מאפשרת לקבל ללא עלות, שירות תיקונים עד הבית של המכשיר שניזוק, באמצעות מעבדת שירות מטעמה. במקרים שבהם יתברר כי מדובר באירוע המזכה בפיצוי, גובה הפיצוי יהיה עד סך עלות תיקון המכשיר הישן שניזוק. אם עלות התיקון עולה על שווי המכשיר שניזוק, גובה הפיצוי יהיה שווי המכשיר הישן בעת שניזוק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully