וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המדינה מטרטרת את הסטודנטים שפונו: "מערימים קשיים, מבקשים טפסים שלא קיימים"

עודכן לאחרונה: 7.1.2024 / 13:08

המלחמה פרצה רגע לפני פתיחת שנת הלימודים, וסטודנטים רבים שפונו טרם הספיקו לשנות כתובת. כשהם באים לבקש פיצוי הם מגלים שלפניהם מסע: "הגשתי חוזה שכירות, תלוש משכורת, אישור לימודים, אישור מרופא ומחדר כושר מקומיים והצהרה אישית, ואז הם ביקשו קבלות מהסופר"

הרמטכ״ל בגבול הצפון: אנחנו במוכנות חזקה מאוד בצפון, מתמקדים בלחימה בחמאס 03 בינואר 2024/דובר צה"ל

אחרי טיול התאווררות בחו"ל בחגים, עברה גל סלוצקי, סטודנטית שנה ג' בעבודה סוציאלית במכללת תל חי, מקיבוץ מעיין ברוך, לדירה השכורה החדשה שלה במטולה. זה היה בראשון באוקטובר. יום למחרת נסעה לסיני, כדי לתפוס שמש בימים האחרונים לפני פתיחת שנת הלימודים. ב-6 באוקטובר חזרה לבית ההורים, ותכננה לצאת למחרת צפונה.

אבל אז פרצה המלחמה. גל, כמו אלפי סטודנטים אחרים שפונו מביתם וזכאים לפיצוי מהמדינה, התבקשו לשנות את כתובתם רטרואקטיבית בלשכות רשות האוכלוסין כדי לקבל אותו. על מנת להוכיח שהם גרים בצפון ואינם מזייפים כתובת כדי לקבל כסף במרמה, נאלצו להציג עוד ועוד מסמכים, לרוץ מלשכה ללשכה, וחלקם לא קיבלו אפילו שקל אחד עד היום למרות שהם ממשיכים לשלם שכר דירה מלא.

בדרך כלל שינוי כתובת מצריך חוזה שכירות או בעלות של דירה וחשבונות ארנונה במרכז הארץ. אבל רשימת הטפסים הנדרשת למי שרוצה לשנות כתובת במסגרת "שינוי מען 'חרבות ברזל'", ומפורטת באתר רשות האוכלוסין, מוכיחה שמדינת ישראל יוצאת מנקודת הנחה שכולנו רמאים, שרוצים לדפוק את המערכת ולסחוט כספים שלא כדין לכיסנו. על מנת להתגונן מפני מתקפה אזרחית חסרת רסן על הקופה, המדינה החליטה שצריך להעביר אותם ויה דולורוזה בירוקרטית, שתגרום להם להתייאש רק מלקרוא אותה.

סטודנט מפונה בלי גרוש בארנק מחויב להציג צילום של חוזה שכירות עכשווי וקודם, לצד ראיות נוספות למגורים מעון כמו חשבונות מים, חשמל וארנונה, העברת כספים לבעל הבית, פירוט כרטיסי אשראי על תשלומים במקום המגורים, אישור חיבור לאינטרנט, אישור ביקור במרפאה, קבלות של חדר כושר או פעילות פנאי, אישור מנוי בחדר כושר או פעילות פנאי, ניהול חשבון בנק. לקינוח מוסיפים שם: "ככל שתוסיף יותר אסמכתאות נוכל לטפל בבקשתך". טוב שלא ביקשו גם תרומת כליה.

גל סלוצקי, סטודנטית. באדיבות המצולמים
סלוצקי. "אני לומדת עכשיו בזום במכללת תל חי, בלי עבודה, ולא מקבלת כלום מהמדינה"/באדיבות המצולמים

"לא הייתי במטולה מאז תחילת אוקטובר", אומרת גל, "כי זה שטח צבאי סגור. כל החפצים האישיים שלי נמצאים שם ואני לא יכולה להוציא אותם. הבנתי שאני צריכה לשנות את הכתובת לצפון, כדי לקבל פיצויים. הגשתי את כל הטפסים פעמיים באופן מקוון, ומספר פעמים הלכתי פיזית ללשכה.

במסגרת ניסיונותיה ניגשה סלוצקי ללשכת משרד הפנים בבית שמש, ושם אמרו לה להגיש את הבקשה באופן מקוון בלבד. ניסיון נוסף בלשכה במבשרת העלה את אותו מענה. סלוצקי החליטה לנסוע פיזית עד ללשכה הצפונית בכרמיאל, במחשבה שלפחות שם יכירו את הנושא מקרוב, וכשהגיעה ללשכה נאמר לה שאם היא רוצה טיפול פיזי בבקשה, עליה לשים פעמיה ללשכה בצפת.

"כל פעם ביקשו ממני עוד ועוד הוכחות, חוץ מהחוזה, גם חשבונות ששילמתי, אבל עדיין לא שילמתי אף חשבון, כי בעל הבית, שנמצא במילואים מתחילת המלחמה ואי אפשר להשיג אותו, ניתק את החשמל. ואז ביקשו קבלות מהסופרמרקט, מי שומר קבלות כאלה חודשים אחורה? הגשתי את שני החוזים הקודמים שהיו לי במעיין ברוך, תלוש משכורת שמוכיח שאני עובדת בבית הילל, אישור שאני מתאמנת בחדר כושר בקריית שמונה, אישור רופא מקריית שמונה, אישור לימודים, הצהרה בכתב, וכל זה לא שכנע אותם.

"התשובה שנתנו לי: 'בקשתך לא התקבלה'. אף אחד לא התקשר אלי למרות שביקשתי שוב ושוב מענה, שלחתי מייל לתלונות הציבור, והם מתעקשים על החשבונות שאין לי. מרכז החיים שלי בשנתיים האחרונות הוא בגליל העליון, ואני לא יכולה להתחיל את חיי במקום חדש, כי אין לי כסף לקנות הכל מהתחלה. אני לומדת עכשיו בזום במכללת תל חי, בלי עבודה, ולא מקבלת כלום מהמדינה".

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
נזקים מירי רקטי, קרית שמונה. 28 בדצמבר 2023. דוברות קרית שמונה, אתר רשמי
נזקים מירי רקטה בקרית שמונה. "אלה שהיו במילואים כמוני, פשוט לא מצליחים לסיים את התהליך"/אתר רשמי, דוברות קרית שמונה

גם יובל רובין, שלומד פסיכולוגיה במסלול מוח ותודעה במכון רוטנברג, ניסה לצלוח את מסלול המכשולים המטורף הזה, ונכשל. "אני לא מדבר רק בשמי", אמר בראיון ל-104.5 FM, רדיו צפון, "אלא בשם אלפי סטודנטים כמוני שלומדים בצפון ופונו משם. היינו צריכים לעזוב במפתיע את הבית, ואלה שהספיקו לגשת ללשכות משרד הפנים הצליחו לשנות כתובת אחרי הרבה טרטורים.

"אלה שהיו במילואים, כמוני, או לא הספיקו לעשות את זה בזמן, פשוט לא מצליחים לסיים את התהליך. מערימים קשיים, מבקשים טפסים שלא קיימים, ומעכבים את התשלום. רוב הסטודנטים ממשיכים לשלם שכר דירה, ויש כאלה שנאלצים להשכיר שתי דירות, כי הם צריכים לגור איפשהו.

"כשחזרתי מהמילואים הבנתי שכל הדברים שלי במטולה וכדי להתחיל את החיים אני צריך להשכיר דירה אחרת ולקנות הכל. ניסיתי להוציא את הפיצויים, הגשתי טופס מקוון, וכל פעם מחזירים לי אותו בלי להסביר מה חסר ומבקשים שוב ושוב את כל הטפסים. יש אנשים שביקשו מהם טפסים לא קיימים. זה לא יכול להימשך ככה".

מרשות האוכלוסין וההגירה נמסר בתגובה כי "מעט לאחר פרוץ המלחמה ועם קבלת פניות בנושא שינוי מען למי שלטענתו מתגורר בעוטף או בצפון ולא שינה את מענו, נדון הנושא לעומקו. יודגש כי על פי חוק המרשם כל שינוי בפרטי מרשם של ישראלי, לרבות מען, יש לעדכן בתוך 30 יום. לאור הנסיבות הקשות מאז ה-7 באוקטובר הוחלט להקל על כל מי שמבקש לעדכן את מענו רטרואקטיבית ובלבד שיוצגו הוכחות לכך שהוא התגורר או מתגורר במקום. עד כה קיבלנו פניות רבות וכל פניה נבדקה באופן פרטני. בהתאם לכך הפנייה של גב' גל סלוצקי תועבר לטיפול ובדיקת גורמי המקצוע".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully