וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם רוסיה יכולה לסייע לישראל להגן על גבול הצפון?

בשיתוף העיתונאי הבינלאומי ניק קוליוחין

9.1.2024 / 11:41

רחל אברהם, אנליסטית פוליטית ומנכ"לית מרכז דונה גרציה לדיפלומטיה, מנתחת את המצב הביטחוני ומשווה את ארצות הברית ליריבתה הגדולה, רוסיה. צפו

בווידאו: ריאיון עם רחל אברהם/יח"צ

על פי דיווחים, ארצות הברית מצפה מישראל לפתור את הסכסוך מול עזה תוך זמן קצר, אך המצב דורש גישה יסודית ומעמיקה הרבה יותר. לא מדובר רק בניצחון צבאי על חמאס, אלא גם באתגר לכונן משטר חלופי שיוכל למנוע פיגועים נגד ישראל.

רחל אברהם, אנליסטית פוליטית ומנכ"לית מרכז דונה גרציה לדיפלומטיה, טוענת שוושינגטון לא מודעת במלואה למורכבות הסכסוך ולכן נוקטת בלחץ על ישראל להאיץ את מאמציה.

"משטר ליברלי ודמוקרטי בעזה היה פתרון אידיאלי, אבל כשאין תרבות דמוקרטית במשך זמן כה רב, איך בונים מוסדות דמוקרטיים חזקים? צריך תוכנית מרשל בשביל זה, וזה לוקח זמן. אי אפשר לעבור מארגון טרור לדמוקרטיה משגשגת בן לילה".

אברהם מבקרת את ארצות הברית על הצמצום בהשפעתה במזרח התיכון. לדבריה, הנסיגה החפוזה מאפגניסטן ב-2021 העניקה לקיצוניים האסלאמיים בכל העולם תחושת ביטחון מופרזת.

"תראו מה הם עשו לאפגניסטן - נטשו אותה לטליבאן. אין להם יותר את האומץ והסבלנות להפיל משטרים טוטאליטריים".

במקביל, היא משווה את ארצות הברית ליריבתה הגדולה, רוסיה. אברהם מציינת שמנהיגות רוסיה נחושה וממוקדת יותר בכל הנוגע להשגת יעדי מדיניות החוץ שלה.

"לפוטין יש אינטרסים והוא יילחם עליהם עד המוות. לא האמריקאים. במקום זאת, הם מנסים להכפיש אותו על ידי השוואה לחמאס. פוטין אולי לא דמוקרט ליברלי, אבל הוא גם לא טרוריסט. אולי הוא רוצה להחליש את האינטרסים האוקראיניים והמערביים, אבל הוא לא רוצה שרוסים ימותו. חמאס, לעומת זאת, לא באמת אכפת אם כל תושבי עזה ימותו, כל עוד הם יישארו בשלטון".

בעקבות ההיגיון הזה, טוענת אברהם, ראש הממשלה לשעבר יאיר לפיד עשה "טעות חייו" כשהביע תמיכה פומבית באוקראינה וחיבל ביחסים האסטרטגיים החשובים בין ישראל לרוסיה. האינטרס של ישראל הוא להתנגד להשפעה האיראנית בסוריה, שם הכוח היחיד שיכול לאזן אותה הוא רוסיה.

"לישראל יש אינטרסים חיוניים לתקוף את איראן בסוריה, ויאיר לפיד סיכן אותם. הוא הרגיז את האדם הלא נכון - ולדימיר פוטין. לרוסיה השפעה גדולה בסוריה. יש רק דרך אחת להרחיק את בשאר אל-אסד מאיראן ולהגן על הגבול הצפוני של ישראל - באמצעות פוטין".

לדברי אברהם, מאמצי הממשלה הקודמת להתעמת עם רוסיה עלו בתוהו לאור המציאות החדשה. ישראל מתמודדת מול איום טרור חסר תקדים, הן מחמאס בדרום והן מחיזבאללה בצפון.

לעמוד הפייסבוק של ניק קוליוחין>>

בווידאו: ניק קוליוחין בריאיון עם עם ד"ר מיכאל מילשטיין/יח"צ

"למחוק את החמאס? אי אפשר לממש את הסיסמה הזו"

העיתונאי הבינלאומי ניק קוליוחין שוחח בתוכנית שלו "העולם בוער" בוואלה! עם ד"ר מיכאל מילשטיין, ראש הפורום ללימודים פלסטיניים באוניברסיטת ת"א.

מילשטיין ניתח את המלחמה של ישראל בעזה.

"הסיסמה המאוד כללית של למחוק את החמאס, אי אפשר לממש אותה", אמר מילשטיין והוסיף,
"כי ברור לגמרי שחמאס ישאר גם בעזה ובטח במקומות אחרים כמו איו"ש".

קוליוחין ומילשטיין שוחחו גם על ההיבטים הבינלאומיים של המלחמה בעזה ועד כמה ישנה מעורבות של מעצמות עולמיות במזרח התיכון ואיך כוחות אלה משפיעים על הנעשה בישראל ובעזה. מילשטיין ניתח את האינטרסים של המעצמות במזרח התיכון ובמלחמה בעזה.

בשיתוף העיתונאי הבינלאומי ניק קוליוחין

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully